Sällskap till scalarer och pansarmalar sökes !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kimra
    • December 2006
    • 29

    Sällskap till scalarer och pansarmalar sökes !

    Jag har köpt mig ett 222 liters kar som jag har bestämt mig för att ha 8 st pansarmalar (albino) och 6 st små scalarer i (när dom växt upp behåller jag ett par eller så byter jag till små igen). Vad blir lämpligt sällskap för dessa, gärna någon sort som rör sig i övre/ ytskiktet ?
    Akvariet kommer att ha en mörk boten och mycke växter. Jag kommer att köpa ett högre akvarium som jag vill ha öppet, där dessa fiskar ska bo.
    Förslag på en lämplig amrikansk stimmfisk önskas och antal vore trevligt också.

    Jag behöver hjälp igen med detta akvarium, det har nu varit igång sedan i april. Nu bor det 6 st scalarer (jag kommer att behålla två par), 5 st pansarmalar (albino), 2st 144a malar, 4 st glödbandstetror, 4 st svärdbärare. Idag har jag fiskat upp 10st påstoda kejartetror men jag tror att de är kerritetror, de har varit små ilskna fenbitare som har gett sig på alla andra fiskar, så idag fick det var nog!
    Fiskar som jag vet ska vara i akvariet; 2 par scalarer, 8st pansarmalar, 2 st 144a malar, 4 svärdbärare, 14-20 st glödbandstetror.
    Vad mer ?
    Stänkterror har jag letad efter och inte sett en enda liten fisk, briljanttetror vill jag gärna ha, men då får jag ta tåget till göteborg för att köpa dem. Bilbuk kanske "min" fiskhandlare får hem till hösten. Jag har skippat ideén med öppet akvarium.
    Hjälp upskattas varmt !
    Kimra
    Senast redigerad av Kimra; 20 July 2007, 18:43.
  • Glenn
    • April 2002
    • 3904

    #2
    Du skulle kuna ha någon tetra samt kanske någon apistogramma tillsammans med dom. Vill du ha en tetra som stimmar riktigt bra så har du rödmunstetran, annars så är tex kardinaltetror snygga också men inte lika bra stimmare.
    Mvh /Glenn

    Min Zoon

    Kommentar

    • andreassofus
      • November 2005
      • 5643

      #3
      varför ska du göra dig av med skalarerna när dom blir stora om du ska köpa dig ett större akvarium sen? är det inte bättre att behålla dom då
      Mvh Andreas
      min zoon
      msn adress

      Kommentar

      • Stew
        • July 2004
        • 1736

        #4
        Tycker du ska behålla alla scalaerar. De är stimfiskar och är jättefina när de blir större.

        Om du vill ha något som går i de övre regionerna så kan du ju alltid kolla på olika sorters gurami. De finns i ett antal olika färger och utföranden.

        Mvh

        Stefan
        540l Malawi
        180l Växt / sällskapskar
        90l odlingskar
        50l odlingskar / karantänskar

        Kommentar

        • _Lena_
          • June 2006
          • 1273

          #5
          Stew: Det är väl bara ungfiskar som är stimfiskar av skalarerna. De vuxna är väl parbildande? Våra var det iaf i allra högsta grad.

          kardinaltetror och otocinclus tror jag skulle passa fint till de övriga.

          Kommentar

          • andreassofus
            • November 2005
            • 5643

            #6
            det stämmer det lena. men det är ändå inte så snyggt med bara 2st scalarer i ett akvarium tycker jag.. men smaken är ju som baken
            Mvh Andreas
            min zoon
            msn adress

            Kommentar

            • rsoderberg
              • February 2007
              • 954

              #7
              Detta har inte många sett men det har jag och det är supersnyggt, scalarer, pansarmalar och glödbandstetror i coca-cola färgat vatten. Det är först då glödbandstetran visar sig från sin bästa sida annars så ser dom dassig ut, ta gärna ett gäng briljanttetror tillsammans med dom och ett gäng stänktetror i ytan så blir det helt perfekt. Kan kanske tycka att din burk är lite liten, kanske du kan skaffa större när fiskarna blir större?

              Kommentar

              • andreassofus
                • November 2005
                • 5643

                #8
                Ursprungligen postat av rsoderberg
                Detta har inte många sett men det har jag och det är supersnyggt, scalarer, pansarmalar och glödbandstetror i coca-cola färgat vatten. Det är först då glödbandstetran visar sig från sin bästa sida annars så ser dom dassig ut, ta gärna ett gäng briljanttetror tillsammans med dom och ett gäng stänktetror i ytan så blir det helt perfekt. Kan kanske tycka att din burk är lite liten, kanske du kan skaffa större när fiskarna blir större?

                vad är det som inte många har sett menar du?
                Mvh Andreas
                min zoon
                msn adress

                Kommentar

                • rsoderberg
                  • February 2007
                  • 954

                  #9
                  Det är inte så många som har den blandningen, jag har bara sett den 1 gång på över 30 år och jag har sett en del burkar i mitt liv. Menade bara att det är supersnyggt.

                  Kommentar

                  • andreassofus
                    • November 2005
                    • 5643

                    #10
                    aha du menade så. trodde du menade de tefärgade vattnet för det är i alla fall supersnyggt. har själv haft det med grenar,rötter och eklöv på botten.. supersnyggt.
                    Mvh Andreas
                    min zoon
                    msn adress

                    Kommentar

                    • rsoderberg
                      • February 2007
                      • 954

                      #11
                      Ja eller hur
                      Var in och tittade på din burk, lysande.

                      Kommentar

                      • Kimra
                        • December 2006
                        • 29

                        #12
                        Stänktetror och Briljanttetror låter väldigt intressant !
                        Hur många ska jag ha av dom ?
                        Jag har tänkt att köpa ett större/ högre akvarium, men jag tycker stora fiskar är äkliga, så när scalarerna blir stora säljer eller byter jag bort dem, skaffar små igen. Eller behåller ett par......

                        Kommentar

                        • rsoderberg
                          • February 2007
                          • 954

                          #13
                          Skulle köpa 20st glödbandstetror och 10st brilianttetror.

                          Kommentar

                          • Kimra
                            • December 2006
                            • 29

                            #14
                            *puff*
                            Uppdaterat mitt första medelande
                            Kimra

                            Kommentar

                            • mange993
                              • April 2004
                              • 372

                              #15
                              akta bara så dom inte är för små då äter skalarerna upp dom
                              citrontetra är en trevlig fisk har dom själv med skalarer
                              MVH
                              Mange

                              Kommentar

                              Arbetssätt...