Fiskar till 100 liters? :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • albino_myra
    • September 2006
    • 161

    Fiskar till 100 liters? :)

    Har några frågor som jag gärna skulle vilja ha svar på.
    Har ett 100 liters kar som var drabbat av någon slags sjukdom före jul. Ungefär hälften av mina fiskar dog, men nu är det som tur åtgärdat och de återstående fiskarna mår bra och vattnet är i gott skick igen. Trots allt känns det som om jag skulle vilja "fräscha upp" i karet lite, dvs, köpa några nya fiskar.
    För tillfället har jag i
    *En scalar -Harald
    *En fläckig pansarmal -Josefina
    *En pansarmal -Måns Jr.
    *4 neontetror
    *4 zebrafiskar
    *4 gulbarber
    *2 BlackMollyn -Ragnar & Molly
    Hade tidigare en till scalar, men den dog Så nu funderar jag på att köpa en scalar till, en kampfisk hanne och två honor till honom, och så ett litet gäng dvärgguramisar. Blir det för mycket fisk? Om det är problemet kan jag skänka zebrafiskarna till min kompis. Mycket tacksam för svar!
    Mvh Cecilia - Hobbyakvarist, 180 liters
  • Knyttet
    • December 2006
    • 646

    #2
    Neontetrorna och pansarmalarna vill nog gärna få fler kompisar.

    Scalaren funderar jag på om den verkligen får plats i 100 liter, annars så vill den säkert ha polare också.
    min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

    Kommentar

    • albino_myra
      • September 2006
      • 161

      #3
      Om jag skaffar tex 2 eller 3 tetror till? Och min pappa odlar på sina pansarmalar, så därifrån kan jag isf skaffa några polare till. Tror ni att jag endå kan skaffa några kampfiskar fast jag skaffar några polare till de små fiskarna? Dom är endå så små ju.. Jo, det där med scalaren och utrymmet har jag oxo funderat mycket över. Men han e ju så fin, och han har funnits med från början. Vill lixom inte göra mig av med honom
      Mvh Cecilia - Hobbyakvarist, 180 liters

      Kommentar

      • Knyttet
        • December 2006
        • 646

        #4
        du kan ju alltid skaffa större akvarium, vi började med 160 liter, sen blev det snart ett 325 liters också, och nu drömmer jag om 500 liter... Har 5 scalarer i 325 liters, men de börjar bli så stora att jag tror de vill ha större plats snart.

        När det gäller neontetror så verkar de bli gladare ju fler de är, det vore nog fint om du har minst 10 st tror jag. Pansarmalar har jag inte haft själv, men jag har läst att de vill vara ett litet gäng på minst 6 st.

        Kampfiskarna får någon annan svara på, jag är inte så bra på såna.
        min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

        Kommentar

        • albino_myra
          • September 2006
          • 161

          #5
          Tack jättemycket för ditt svar! För tillfället har jag inte råd att skaffa större, men jag tror att jag löser mitt dilemma på så sätt att jag inhandlar de fiskar jag vill ha, och så spanar jag efter ett 150 liters medans de ennu är små. Dessutom lade jag märke till att jag skrivit fel där uppe. Jag har en fläckig pansarmal och så den andra är en skäggmunsmal :P Ursäktar ..
          Mvh Cecilia - Hobbyakvarist, 180 liters

          Kommentar

          • Knyttet
            • December 2006
            • 646

            #6
            Då är jag tyvärr så tråkig att jag föreslår att du låter omplacera din scalar och satsar på fiskar som passar bättre i ditt 100 liters (och ditt blivande 150-liters)
            min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

            Kommentar

            Arbetssätt...