Hej! En, eller många frågor...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cyrano
    • January 2007
    • 6

    Hej! En, eller många frågor...

    Jo, det är så att jag funderar på att köpa ett 20l akvarium och jag undrar vad man egentligen kan ha i ett sådant? Jag har läst lite grann här och vet ganska säkert att det inte är populärt att ha slöjstjärtar i dem. Så vad kan man egentligen ha?

    Sen är det så att det ska nog vara ett mer temporärt akvarium under ett par år tills jag flyttar till ett eget ställe och kanske tar hand om min pappas stora akvarium.
  • Långås
    • December 2005
    • 1368

    #2
    Här är mitt tips, dvs räkor

    Mvh Peter

    Kommentar

    • desiredillusion
      • February 2006
      • 512

      #3
      Du kan ha sneiler oppi der
      I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

      Kommentar

      • Cyrano
        • January 2007
        • 6

        #4
        Hmm, jag har just mätt där jag kan ha akvariet och då kan jag ha ett som är 30cm djup/bred och 30cm lång, sen kan den ju vara ganska hög, nästan hur hög som helst finns det några sånna akvarier?

        Kommentar

        • _Lena_
          • June 2006
          • 1273

          #5
          Nej det är ovanligt för höga akvarium är det svårt att få bra cirkulation i. Man kan göra ett akvarium själv. Jag rekomender då 30-50cm högt. Det ger 27-45liter.

          Kommentar

          • Cyrano
            • January 2007
            • 6

            #6
            Okej...
            Men om vi säger att jag köper ett 20l akvarium, och till det tre st kampfiskar skulle det gå att ha någon mer fisk i då? Går det med ett 30l? Kanske tre kampfiskar och någon guppy?
            Eller skulle det gå att ha, tetror och en mal?

            Kommentar

            • _Lena_
              • June 2006
              • 1273

              #7
              20l är alldeles för lite för tre kampfiskar. Det är på gränsen för två!
              Du kan söka på fiskar till en specifik akvariestorlek här på zoopet.

              Kommentar

              • Cyrano
                • January 2007
                • 6

                #8
                i en 30l då, kanske tetror och guppy? eller ska man kanske kombinera mal med tetror?
                för jag tänkte om det går med glödbandstetror och kanske edlers guppy, eller blir det en konstig blandning?

                Tack så mycket för svaren hittills!

                Kommentar

                • _Lena_
                  • June 2006
                  • 1273

                  #9
                  Glödbandstetror vill ha mycket större akvarium. Edlers guppy går bra och vanliga guppys kan funka.

                  Det finns inga malar som blir tillräckligt små. Äpplesnäckor och/eller räkor funkar däremot fint.

                  Kommentar

                  • morrhoppa
                    • October 2006
                    • 755

                    #10
                    Egen erfarenhet: Har du inte plats med ett större så vänta med att köpa ett, man får sånt sug för flera fiskar att man tycker det blir lite tråkigt med litet akvarium.
                    Desseutom får jag dåligt samvete när jag vet att det är för litet överhuvudtaget.

                    Eller satsa på killis ^^
                    Man blir inte vuxen bara äldre!

                    Kommentar

                    • Cyrano
                      • January 2007
                      • 6

                      #11
                      Okej! tack så mycket för svaren, har hittat ett 54l akvarium som jag nog ska köpa, stämmer det att man kan ha 15-20st fiskar i ett sådant eller?

                      Kommentar

                      • _Lena_
                        • June 2006
                        • 1273

                        #12
                        Det beror på vilka fiskar du ska ha i. De bör inte bli större än 2-3cm isåfall.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...