Skall skaffa stort akvarie, vill ha hajliknande fisk.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias.A
    • January 2007
    • 2

    Skall skaffa stort akvarie, vill ha hajliknande fisk.

    Hej. Har köpt hus och äntligen fått "lov" av min fru att skaffa akvarium igen. Sist hade jag 3 rödörade vatten sköldpaddor.

    Min plan är ett 1000l akvarie. Sen är jag intresserad av att ha några hajliknande fiskar. Tips?
  • Daniel Blom
    • June 2003
    • 1670

    #2
    Ursprungligen postat av Mattias.A
    Hej. Har köpt hus och äntligen fått "lov" av min fru att skaffa akvarium igen. Sist hade jag 3 rödörade vatten sköldpaddor.

    Min plan är ett 1000l akvarie. Sen är jag intresserad av att ha några hajliknande fiskar. Tips?
    Tycker att mina valmalar - Cetopsis coecutiens - är lite "hajliknande" både till utseende och sätt. De håller igång dygnet runt och har nu fått fina trekantiga ryggfenor. Fast det blir kanske lite trist att inte kunna ha några andra fiskar (utom hårda malar) i akvariet...
    Bifogade filer
    Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
    och framgången är given.
    Samuel Clemens
    Mina bilder

    Kommentar

    • Malcus
      • June 2006
      • 555

      #3
      1 000 liter är mycket.

      "Paroon haj" kanske?

      Kommentar

      • Glenn
        • April 2002
        • 3904

        #4
        Ursprungligen postat av Malcus
        1 000 liter är mycket.

        "Paroon haj" kanske?
        Dom skall ha ett kar på minst 300cm och 1500L så det funkar nog inte. I början kan man ju ha dom men sen så blir dom för stora.
        Mvh /Glenn

        Min Zoon

        Kommentar

        • Mattias.A
          • January 2007
          • 2

          #5
          Ursprungligen postat av daniel60
          Tycker att mina valmalar - Cetopsis coecutiens - är lite "hajliknande" både till utseende och sätt. De håller igång dygnet runt och har nu fått fina trekantiga ryggfenor. Fast det blir kanske lite trist att inte kunna ha några andra fiskar (utom hårda malar) i akvariet...
          Gillade dom.... riktigt snygga faktist.....käkar dom allt annat som rör sig eller...hur stora blir dessa små liv då?

          Kommentar

          • Daniel Blom
            • June 2003
            • 1670

            #6
            Ursprungligen postat av Mattias.A
            Gillade dom.... riktigt snygga faktist.....käkar dom allt annat som rör sig eller...hur stora blir dessa små liv då?
            25 cm. I naturen tar de tuggor ur andra, större fiskar som simmar förbi - framför allt rovmalar utan fjäll - och det beteendet funkar inte riktigt i sällskapsakvariet...
            Jag har mina tre tillsammans med banjomalar, och det går bra. Läste dock om en Cetopsis-ägare som en morgon hittade sin stora vimpelkarp med ett hål rakt igenom.
            Tyvärr sägs valmalarna bli allt mer speedade med åren (de simmar redan nu konstant runt runt i akvariet) och kan lätt skada nosen.
            Men det är fascinerande fiskar!
            Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
            och framgången är given.
            Samuel Clemens
            Mina bilder

            Kommentar

            Arbetssätt...