hjälp mig välja fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lill_Lena
    • September 2006
    • 173

    hjälp mig välja fisk

    jag har nyss köpt ett akvaruim som jag har inrett. jag har tänkt mig lite svärdbärare och platy i olika färger, även på molly...men undrar om man kan ha sötvattenfisk med molly som behöver lite salt? annars hade jag tänkt mig istället för molly några scalarer, men så vill min pojkvän ha en kampfisk också...det blir ju jäkligt mycket. kan man tänkas ha med en kampfisk eller får den avnaffsade fenor tro
    har ett mindre akvarium som jag har guppy och gurami i. de trivs så bra med mycket växter, men så till det dåliga att det är spegel i glaset lägst bak som jag inte kan göra något åt, om jag inte tömmer allt och limmar fast en bakgrund, men det är ju jobbigt börja om från 0 med det. annars skulle nog kamphanen trivts där, om nu rubinguramin kan va snäll
  • *Ulrica*
    • June 2006
    • 682

    #2
    Hej och välkommen till Zoopet!
    Jag har mina mollys i vatten utan salt, det går jättebra. I början var det jättekul med alla små yngel men nu börjar det änna bli lite trångt....
    Skalarer beror ju på hur stort karet är, de vill ha mer än 45 centimeter högt kar.

    Kommentar

    • _Lena_
      • June 2006
      • 1273

      #3
      Hur stort är akvariumet det är den viktigaste frågan vi behvöer veta för att ge dig råd

      Kommentar

      • Lill_Lena
        • September 2006
        • 173

        #4
        det är 60 liter..hör och häpna...jag la i mina neontetror för tidigt i akvariet eftersom det var lite trångt i det andra och nu efter bara en dag...hör och häpna...nu leker dom för fullt!! den lilla hannen av dom 7 små liven simmar fram och tillbaka som ett spjut och friar till några honor bland växterna..någon som vet när de brukar lägga äggen? nåväl, jag blev som sugen på kanske 2 fjärilciklider, i min fiskbok står det iaf att 60*30*30 duger. svårt val verkligen...

        Kommentar

        • _Lena_
          • June 2006
          • 1273

          #5
          Ha inte svärdbärare och platy tillsammans de korsar sig. Och akvariumet är för litet för skalarer. Kampisar funkar inte med speglar.

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #6
            Hej Lena!

            Kul att neontetrorna leker Men med tanken på att akvariet är nystartat och att 7 stycken är för många fiskar i ett nystartat akvarium av den storleken måste du mata ytterst sparsamt och tillsätta (gärna överdosera) bakteriekultur, så du inte får en dödlig nitritspik. Det tar nämnligen ca en månad för nyttobakterierna som bryter ner ammoniak och nitrit att etablera sig i filtret. Skaffa dig ett nitrittest så du kan hålla koll på nitritnivåerna nu i början. För nitrit kommer du att få ändå.

            Så du ska absolut inte skaffa några nya fiskar alls förrän om en månad.

            Tyvärr är akvariet på tok för litet för scalarer. De behöver minst 275 liter och så ska akvariet vara 50 cm högt. Även för b. molly är akvariet lite för litet.

            Jag tycker inte heller du ska ha platy och svärdbärare i samma akvarium. Jag skulle köra på platy, neontetrorna och kanske nån art av dvärgciklid. Kakaduaciklider är lättskötta och du skulle kunna ha en hane och två honor i 60 liter. Om du vill ha andra ungfödare så finns det de mycket söta och trevliga endlers. Dessvärre skulle det bli svårt för endlersynglen att klara sig med de större fiskarna.

            Kampfiskar och speglar funkar inte eftersom kampisarna tror att det är en rival på andra sidan glaset och kan inte slappna av. Det finns fredliga betta-arter men jag vet ändå inte om de skulle kunna bo i ett akvarium med spegel. Det finns såna platta plastbakgrunder som man kan silikona fast på insidan akvariet, men nu när akvariet redan är igång är det för sent för det.

            Neontetror sprider sina ägg bland växter, men äggen lär bli uppätna. Jag har pratat med en akvarist vars kardinaltetror hade fått yngel, men det var i ett akvarium på över 1000 liter.

            Lycka till med firrarna!
            Senast redigerad av batski; 23 January 2007, 16:55.
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • Lill_Lena
              • September 2006
              • 173

              #7
              tack för råden. jag tror jag ska sattsa på platy och några ciklider då =) tankar jag hade var ungfödare för de trivs så lätt, med olika färgvarianter av rött svart gult, men platy får det bli varierat då! ska ta och läsa lite om dvärgcikliderna så blir det nog bra. I mitt mindre akvarium har jag bara guppy och en rubingurami, inte så många guppys då, men det ska bli snyggt med lite olika färgoch mönstervariationer. Men det blir så småningom. jag tycker de här är dö roligt men kan va rätt dyrt. ska leta efter nån lerkruka så jag kan göra nån grotta av det och lite mörka stenar. så blir det supernice!

              Kommentar

              • Lill_Lena
                • September 2006
                • 173

                #8
                jo en fråga bara...om tetrors ägg kläcks efter 1 dygt,,,hur länge mognar det i buken på tetran då efter befruktning?

                Kommentar

                • _Lena_
                  • June 2006
                  • 1273

                  #9
                  Tetror är väl romspridare (de är iaf inte levandefödare) så de borde kläckas en dag efter leken.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...