ca 100 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • morrhoppa
    • October 2006
    • 755

    ca 100 liter

    Jag har införskaffat mig ett större kar nu. Jag vet inte hur jag räknar men jag köpte det som 96 liter räknade ut på måtten i annonsen att det var 93 l och mätte det och räknade det till 102 liter nu ^^

    I alla fall funderar jag på vad jag ska ha för fiskar i det. Jag har fem guppys.
    Dessa har jag funderat på:

    Ett par palettciklider - hur gammal kan en sådan bli?

    Dalmatiner mollys - hur många ska de vara för att vara glada?

    Ett par med kampfiskar.

    En eller två skäggmunsmalar.

    Jag har kollat att det funkar med tempratur och Ph och sånt men jag vill försäkra mig att jag verkligen kan ha dessa fiskar i samma kar. Om jag kan ha alla eller om det blir för mycket?

    Alla tips mottages tacksamt
    Man blir inte vuxen bara äldre!
  • _Lena_
    • June 2006
    • 1273

    #2
    Kamphanar kan gå på fenor hos guppysar För de kan tro att de är samma art.
    Jag vet inte om palettciklider är fenbitare.
    Vill itne ansistrusar/skäggmunsmalar har större akvarium? De blir ju trots allt 15cm.

    Kommentar

    • Katharina
      • December 2006
      • 4045

      #3
      Fenbitare...

      Joo, Paletten kan käka på fenor... Skulle inte stoppa i en kampfisk med dem... Hade en burk förrut på typ 100 L där mina 2 paletter höll 3/4 delar medan de andra 20 fiskarna, inkl scalarer fick hålla till på 1/4 och dessutom i övre halvan av akvariet...
      Ha dé bäst... Tina

      Kommentar

      • morrhoppa
        • October 2006
        • 755

        #4
        Då låter jag bli kamfiskarna då det var mest dem jag var orolig för om det skulle funka.
        Det står 120 liter här på zoopet... Jag tänkte att 20 liter kanske inte är så farligt fö litet, men det är det kanske? I sånna fall får jag leta upp en mer passande mal, lite sugen på pansarmalar men jag har för mig att det var något med dem som gjorde att jag ändrade mig :S
        Tror ni paletten skulle äta mina guppys fenor då? Hur gammal kan en sån bli?
        Man blir inte vuxen bara äldre!

        Kommentar

        • morrhoppa
          • October 2006
          • 755

          #5
          Nu är jag vilsen igen med vad för slags fiskar jag vill ha...

          Finns det scalarer som man kan ha i ett hundra liters? Det är ca 40 cm högt. Är de snälla? Vad äter de? Vad har de för krav på akvarieinredningen?

          Jag har bestämt mig för guppys och dalmatinermollys, så min nästa fisk måste gå ihop med dem.

          Vad jag söker mer bestämt (Jag försöker leta själv här på zoopet kollar upp så många fiskar jag kan men lite tips sitter aldrig fel):

          *En fisk (till allas förvåning ) ca 7-11 cm, gärna färgglad och parbildande, inte stimfisk.
          *Den ska vara snäll eftersom jag har guppys (det gör dock ingenting om den knaprar i sig ett och annat guppyyngel.)
          *Gärna tycka om grottor då jag har planerat mycket sånt i inredningen.
          *Den får inte vilja ha sand då jag har grus som jag vill använda.
          *Gå ihop med dalmatinermollys och guppys.

          Funderar på metallpansarmalar, men vill ha en frisimmande fisk egentligen.

          Och stor fråga: Tycker ni det är taskigt med en skäggmunsmal i ett ca 90-100 liters akvarium?
          Man blir inte vuxen bara äldre!

          Kommentar

          • Kenny*92
            • September 2006
            • 1919

            #6
            Ursprungligen postat av morrhoppa
            Nu är jag vilsen igen med vad för slags fiskar jag vill ha...

            Finns det scalarer som man kan ha i ett hundra liters? Det är ca 40 cm högt. Är de snälla? Vad äter de? Vad har de för krav på akvarieinredningen?

            Jag har bestämt mig för guppys och dalmatinermollys, så min nästa fisk måste gå ihop med dem.

            Vad jag söker mer bestämt (Jag försöker leta själv här på zoopet kollar upp så många fiskar jag kan men lite tips sitter aldrig fel):

            *En fisk (till allas förvåning ) ca 7-11 cm, gärna färgglad och parbildande, inte stimfisk.
            *Den ska vara snäll eftersom jag har guppys (det gör dock ingenting om den knaprar i sig ett och annat guppyyngel.)
            *Gärna tycka om grottor då jag har planerat mycket sånt i inredningen.
            *Den får inte vilja ha sand då jag har grus som jag vill använda.
            *Gå ihop med dalmatinermollys och guppys.

            Funderar på metallpansarmalar, men vill ha en frisimmande fisk egentligen.

            Och stor fråga: Tycker ni det är taskigt med en skäggmunsmal i ett ca 90-100 liters akvarium?




            Skäggmunsmalen är en ancistrus å den ska fungera i ett 100l akvarium
            "Akvarie Missbrukare Är Vi Allihopa"

            Travian is The Shit

            Ha D Gött


            ///Mvh Kenny

            Kommentar

            • Bilbo
              • February 2002
              • 2119

              #7
              Jar rekommenderar definitivt INTE Scalarer i ett så litet kar.
              Om du vill ha en fisk som är snygg, och har lite personlighet kan du prova typ Kakaduciklid.
              // Magnus
              Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

              Kommentar

              • _Lena_
                • June 2006
                • 1273

                #8
                Badis badis är en fin art som byter färg efter omgivningen. De är lite svåra att hålla dock för de äter hälst levande föda men med guppysar har de ju gott om yngel att äta

                Kommentar

                • morrhoppa
                  • October 2006
                  • 755

                  #9
                  Kenny*92: Okey då blir det nog en sådan också

                  Bilbo: Jag misstänkte det också, men har sett lite mindre sorter så fråga kan man ju alltid
                  Kakaduaciklid har jag läst om men den vill den ha sand som botten. Annars hade jag kunnat tänka mig en sådan

                  Lena: Ska genast kolla upp Badis Badis och se om det kan vara något för mig
                  Man blir inte vuxen bara äldre!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...