Hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nevinx
    • October 2006
    • 195

    Hjälp!

    Nu har jag ÄNTLIGEN fått ett hyfsat stort kar! Jag har sedan tidigare ett 250liters med tetrasoppa i, ett 110liters med nycklar och ancistrus, och ett 75liters på ingång, som ska bli mitt bebiskar.


    Tycker att 110liters är lite för trångt åt cikliderna bara, så nu ska det bytas ut till ett 300liters, 8kantigt kar. Frågan är bara, vad kan jag ha mer däri? Det som hittills är klart är att det ska i 5 st nyckelhålsciklider, en ancistrus och en Pterygoplichthys gibbiceps Jag är så himla sugen på Praktbotior, går det att kombinera dem med mina nycklar?


    Ska givetvis inte stressa på när det gäller det här karet, utan låta det ta sin tid, men jag vill gärna ha lite tips och råd, dels om fiskblandningen, dels om hur jag skulle kunna inreda det.


    Så här ser det ut idag, bakgrunden är frigolit och ska fixas iordning lite innan karet ska sparkas igån, typ skuras och så. Sen ska jag fixa ljusramp, och införskaffa lite växter, för det följer inte med. Karet har måtten 75*75*70, camått.




    ÖNSKEMALAR
    Pseudacanthicus leopardus
    Acanthicus adonis
    Baryancistrus sp. L85
    Hypancistrus zebra




    COOL SOM EN SVIMMINGPOOL
  • Nevinx
    • October 2006
    • 195

    #2
    Puttar upp min fråga och hoppas på svar!


    ÖNSKEMALAR
    Pseudacanthicus leopardus
    Acanthicus adonis
    Baryancistrus sp. L85
    Hypancistrus zebra




    COOL SOM EN SVIMMINGPOOL

    Kommentar

    • Nevinx
      • October 2006
      • 195

      #3
      Nej, nu får jag putta lite igen, är det ingen som har några tips på hur jag ska kombinera mitt nya kar?


      ÖNSKEMALAR
      Pseudacanthicus leopardus
      Acanthicus adonis
      Baryancistrus sp. L85
      Hypancistrus zebra




      COOL SOM EN SVIMMINGPOOL

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Det kanske är många som sitter och biter i skinkan, därför du inte fått svar
        Praktbotian går fint, men en gibbi blir ganska så stor, och även om karet är på 300 liter så är inte bottenytan så stor. Skaffa lite fler Ancistrus istället, men se bara till så de får mat så det räcker.
        Hur du planterar är en smaksak, men lite rötter är inte fel, och även några flata stenar till Nyckelhålen kanske.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Nevinx
          • October 2006
          • 195

          #5
          Ursprungligen postat av ansjo
          Det kanske är många som sitter och biter i skinkan, därför du inte fått svar
          Praktbotian går fint, men en gibbi blir ganska så stor, och även om karet är på 300 liter så är inte bottenytan så stor. Skaffa lite fler Ancistrus istället, men se bara till så de får mat så det räcker.
          Hur du planterar är en smaksak, men lite rötter är inte fel, och även några flata stenar till Nyckelhålen kanske.

          Tack för svar!



          Jag köpte botior idag, som just nu är uppdelade på de kar jag har. De ska i det stora sedan, troligtvis kommer de att ta rätt mycket plats när de växer till sig. Nu är de runt 5 cm stora och ganska bebisgulliga, så de ser lite osynliga ut i det stora karet.

          Ja, Gibbin är en fisk jag fick, och jag kommer nog att behöva hitta större kar till den så småningom, men jag hoppas att jag inom några år ska kunna inreda ett rum på 5*5 meter och ett av de första karen som ska in är ett malkar, STORT. där gibbisen ska få husera. Ancistrus har jag numera två av, fick en av mor min, och det kommer troligtvis in fler om jag får som jag vill, vill ha ordentligt med mal i botten. För några dagar sedan tog jag hand om en Regnbågshaj med, och han ska väl få fortsätta bo där, jag har svårt att tro att han drar jämt med eldstjärten i det andra karet.....

          Mat ja, jag matar cikliderna med Tetracichlid och det gillar malarna med, de suger i sig allt de kommer åt. Karet de bor i är rätt så nystartat så algmängden är obefintlig än..... Jag alternerar mellan TetraTabiMin, Tropical Green algae wafers och Sera Viformo på botten med, så de får mat anpassad för sina behov. Detta lägger jag oftast ner precis efter släckning i karet, men innan jag släcker hela rummet, så man ser dem äta! Och nu när botiorna bor där med så blir det mest Sera Viformo och TetraTabiMin. Vita mygglarver får de några gånger i veckan med. Cilkiderna förstår inte vad de ska göra med dem, men övriga invånare gillar det skarpt!

          Rötterna jag har idag får följa med, och stenar har jag med, riktigt fina, flata sådana! Hittade en hög med tegelrör med som man kanske kan använda? De fanns i flera dimensioner, men jag tänkte använda något av de grövre, så malarna kommer in även när de växer till sig. Mina knasiga ciklider kommer säkert att gilla dem med, de gömmer sig gärna väldigt trångt har jag lagt märke till!



          Det ska bli så kul att inreda och starta upp det här karet! Det mest roliga är att jag har ett till kar på 75 liter som ska inredas, det ska bli till fjärilarna är det tänkt, jag har ett par som leker i det stora karet, men det är helt fel betingelser så det får bli ett eget åt dem, så kanske, kanske kan det bli något!


          ÖNSKEMALAR
          Pseudacanthicus leopardus
          Acanthicus adonis
          Baryancistrus sp. L85
          Hypancistrus zebra




          COOL SOM EN SVIMMINGPOOL

          Kommentar

          Arbetssätt...