Oväntad anstormning av ancistrusyngel.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JonathanW
    • July 2005
    • 31

    Oväntad anstormning av ancistrusyngel.

    Hej

    Har ett litet bekymmer jag inte vet riktigt hur jag ska lösa. Mitt akvarium är ett 110 liter Juwel med 600 l/h filter som sattes igång för 18 månader sedan och som har mycket bra balans. Problemet nu är att det börjar bli överbefolkat och jag vet inte vad jag ska göra; behöver alltså tips. En grundförutsättning är att fiskarna inte ska lida och att jag inte ska behöva avlida dom. Det som finns är:

    * 7 kardinaltetra som har varit med från allra första början. Ger fin färg och som första fiskar är det svårt att göra sig av med dom.
    * 4 fullvuxna platy och ca 6 yngel. Köpte även platyna vid starten men har lämnat in till min lokala butik med jämna mellanrum då dom bara blir fler och fler. Dom tar dock inte emot yngel så avväckling känns svår.
    * 5 siamesiska algätare som nu är riktigt stora och feta, säkert sex-sju cm långa. Har aldrig gillat dom men skaffade dom för 7-8 månader sedan för att bli av med en otrevlig tofsalginvasion. Har i det närmaste inga tofsalger kvar nu men är rädd för att det ska komma fler.
    * 2 vuxna ancistrus som nyss har börjat yngla av sig. Första kullen kom ut ur röret för tre veckor sedan och av dessa lever minst 10. Andra kullen kommer ut nu och är minst 40 st. Eftersom dom två vuxna har fattat tycker för varandra kan man nog tänka sig att dom kommer fortsätta producera i sitt rör. Vill behålla dom fullvuxna och måste ju få ynglen att bli tre-fyra cm för att affären ska vilja ta emot dom.

    Problemet är alltså att jag inte vet hur jag ska göra eftersom det nu är fullt. Ska jag ta bort alla fullvuxna platy och chansa på att ta bort siameserna och låta resten vara kvar? Eller ska jag skaffa någon sorts ställning med plats för två till tre mindre akvarium, typ 60 liter, på höjden och försöka få dit ancistrusynglen och där dra upp dom till inlämningsbar storlek? Var köper man en sådan anläggning och vad kan det tänkas kosta? (Är det tillåtet att ställa en sådan fråga?) Det sista alternativet är att jag skaffar ett stort Juwel Rio 400 och ställer in i vardagsrummet och flyttar verksamheten dit för att sedan använda det gamla karet till yngel. Detta kommer ju onekligen kosta 6-7000 inklusive sand och annat startsmask och det är väldigt mycket pengar.

    Det första alternativet är väldigt lätt att omsätta i verkligheten, alternativ två och tre vet jag dock inte kommer bli av förrän tidigast om en månad då jag har fullt på jobbet tills dess + att jag måste vänta på löning. Kanske jag ska göra en kombination av några? Känner mig lite inmålad i ett hörn även om det problemet jag har kan ses som ett lyxproblem.
  • bena
    • April 2006
    • 1245

    #2
    MUAUAUAUA!
    ett fett problem med ancistrus är att de är jävliga på att gömma sig ibland. och det är svårt att håva upp dem. lagom tills man fått upp de flesta så har de ynglat av sig igen.

    ett alt är att ta bort alla små fiskar och sen skaffa en köttätande fisk som tar dina yngel.

    Kommentar

    • Sonja
      • October 2003
      • 7357

      #3
      Får du inte plats med ett lite större yngelkar på kanske 60-100 liter? Med bra filtrering mm. Då kan du flytta hanen med tegelrör och rom till kläckning och frisimning och sen flytta tillbaks honom och röret medan ynglen kan växa upp i yngelkaret. Men det får inte vara för litet. Dom kan få rätt stora kullar.
      Alltid nyfiken!
      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

      Kommentar

      • Maria - Sjöjungfru

        • January 2004
        • 4236

        #4
        Jag hade plockat bort Siameserna, eftersom du änndå inte är särskilt förtjust i dom. Du kan ju alltid ha i några räkor som algätare istället.
        Det finns flera butiker i Gbg som säkert tar emot Siameserna, hör med Tropen t ex.
        Ancistrusynglen kan du ju plocka och "panta" eftersom dom växer upp.
        Vill du inte ha fler yngel så är det ju separation av paret som gäller
        Större eller fler akvarium är ju inte heller fel förstås
        Maria - Sjöjungfru

        Kommentar

        • ralp
          • October 2004
          • 639

          #5
          Ursprungligen postat av JonathanW
          ...
          * 2 vuxna ancistrus som nyss har börjat yngla av sig. Första kullen kom ut ur röret för tre veckor sedan och av dessa lever minst 10. Andra kullen kommer ut nu och är minst 40 st. Eftersom dom två vuxna har fattat tycker för varandra kan man nog tänka sig att dom kommer fortsätta producera i sitt rör. Vill behålla dom fullvuxna och måste ju få ynglen att bli tre-fyra cm för att affären ska vilja ta emot dom.
          Ut av egen erfarenhet så kan bara VARMT rekomenderar att separera på de vuxna ancistrus. Jag var i exakt samma sits och tog beslutet ALLDELES för sent. De hade kull på kull och jag tror att det var minst 150 yngel till slut. De växer jättedåligt om de är så många så man hamna lätt i moment 22. Ta ut honan innan det är försent

          Lycka till! Hejhopp. Ralp
          110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
          Vittina semiconica; Neripteron auriculata
          18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
          16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

          Kommentar

          • JonathanW
            • July 2005
            • 31

            #6
            Bra råd!

            Tackar så mycket för tipsen. Satsar som Maria - Sjöjungfru på att göra mig av med siameserna och tar i samma veva även bort dom fuxna platyna.

            Ska ta mig en funderare efter jul på hur jag ska göra med eventuella inköp av fler akvarium. Antingen ett till mindre eller ett till större.

            Det där med moment 22 är precis som jag känner det! Både ancistrus och platy ökar lavinartat och om man ska kunna göra sig av med dom krävs det större volymer som innebär mer fisk osv. Ska börja med att ta bort lekröret i morgon; fortfarande ett par yngel kvar i det. Hittar dom någon annan stans att kela på så blir det väl att plocka honan...

            Återigen, stort tack för råden.

            Kommentar

            • fairing
              • October 2003
              • 574

              #7
              vad är det för rör du har till ancistrusarna
              www.akvarietorget.se

              Kommentar

              • JonathanW
                • July 2005
                • 31

                #8
                Ursprungligen postat av fairing
                vad är det för rör du har till ancistrusarna
                Köptet röret i min lokala fiskaffär för omkring 50 kronor. Röret är av keramik (tysktillverkat) och är cirka 20 cm långt med en diameter på fem-sex cm. Tjockleken på godset är 1 cm och utsidan är mörk och skrovlig så att den smälter in lite bättre i omgivningen. Hade grottor av kokosnötter, rötter och skifferstenar men först med röret började det lekas; tog typ ett dygn så var det rom där.

                Kommentar

                • peterhaack
                  • November 2004
                  • 1752

                  #9
                  Vill man fånga in ancisar utan att röra upp hela karet så låter man bli att mata på ngra dagar sedan skär man av den första 6cm på en liten cola flaska och liksom vänder skruvöppningen inååt flaskan och slänger ner lite mat i flaskan dumpar den i karet väntar ngn timme och ser vad man fångat där kommer småfisk in med men de kan man ju bara sortera bort, sen gör man samma igen och efter ett tag har man fånga in massor=O))

                  Borra små hål i flaskan så det blir lite vatten byte i flaskan
                  Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...