Vilken fisk borde jag skaffa?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • galf
    • December 2006
    • 11

    Vilken fisk borde jag skaffa?

    Hej!

    Jag skulle vilja ha en fisk... och jag vill ju inte att den ska känna sig alldeles för ensam av sig och dö i depression... Jag skulle vilja ha den ungeför 8-12 centimeter lång, och inte alltför svårskött (mao. den ska trivas i vatten med pH runt 7, och inte äta en massa konstiga saker som levande föda och dylikt.)

    Alternativt så kan jag tänka mig två fiskar, men då lite mindre (6-8 cm)... samma svårighet av skötsel är att föredra.

    Om ni vet någon fisk som skulle passa in på beskrivningen så är jag tacksam för trivselråd för denne (trivs den med växtlighet o.dyl)

    Tack på förhand
  • rödtoppen
    • June 2006
    • 3148

    #2
    kolla på sötvattensfiska-artbeskrivningar i avdelningar kolumnen
    Där står även hur stort akvarie respektive fisk kräver.
    / dtoppen /

    Kommentar

    • Nils Holmström
      • November 2004
      • 2195

      #3
      Ett par Thomasciklider kanske? http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=169

      Eller ett par blåciklider kanske, blir lite större än vad du är ute efter. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=149

      Nyckehålciklider, kanske vore nåt? http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=176

      Där är ett par stycken, men de kräver alla akvarier på drygt 100 liter, blåcikliden upp mot 160, så att du vet det. hur stort akvarium tänkte du ha, till din/a fisk/ar?
      222 liter Malawi

      Kommentar

      • galf
        • December 2006
        • 11

        #4
        Thomascikliderna verkade fina, och lagom stora... problemet är kanske det att jag inte hade tänkt mig ett större akvarium än nödvändigt för fiskens/fiskarnas trivsel, varför jag inte vill ha en för stor fisk... men blir kanske en aning dumt att ha en Thomasciklid i en behållare av 100 liter vatten... iofs så kan jag ju inreda det majestätiskt... i annat så är de flesta "L-malar" spännande, men hur klarar dom sig ensamma? dom borde väll klara sig bra om man inreder rikligt med växter...

        Vändmal verkar trevlig... hur tror du/ni en sådan mår ensam?

        Fiskar som gräver i bottensanden är också kul...

        har ni fler spännande förslag?
        Senast redigerad av galf; 10 December 2006, 23:59.

        Kommentar

        • Nils Holmström
          • November 2004
          • 2195

          #5
          Vändmalar trivs bäst i stim, åtminstone som små, men du aknske kan sträcka dig til fem-sex stycken?

          Annars är Fjäderfenssynodontis http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=925 en mycket trevlig mal från samma släkte, som dock är större (maxstorlek 18cm). enligt arbeskrivningen vill den ha ett akvarium på 200 liter, men om du bara ska ha en eller två, kan du nog gå ner en smula i storlek. det viktigaste är dessutom längden på akvariet, dvs runt en meter. Den är väldigt majestätisk när den glider omkring, och den bökar gärna omkring lite i gruset, och tar ibalnd lite upp-och-ned-rundor, precis som vändmalen.

          Synodntis petricola är en annan syndodntismal, den blir ca 10 cm och 150 liter (som sagt, lite kan du nog rucka på det, om du nu bara ska ha en) http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=792
          222 liter Malawi

          Kommentar

          • galf
            • December 2006
            • 11

            #6
            Okej. Då lägger jag vändmalarna åt sidan... Fjäderfensynodontis är fin, kanske ska titta på en sådan... men tack för all hjälp... får ränna iväg till en affär...

            Kommentar

            • morrhoppa
              • October 2006
              • 755

              #7
              Får jag vara lite nyfiken och fråga varför du bara ska ha en fisk?
              Man blir inte vuxen bara äldre!

              Kommentar

              • galf
                • December 2006
                • 11

                #8
                hum... fråga kan man ju, och jag vill inte vara oartig och inte svara... men jag vet egentligen inte... känns bara som om jag vill det

                Det blir en Fjäderfens synodontis om jag får som jag vill är på jakt efter akvarium nu...

                Hur pass vanlig fisk är det förresten... kan man hitta den i vilken affär som helst eller är det något man får jaga landet igenom för att hitta? Och vet ni ungefär vad jag skulle få betala för en sådan i om jag hittar en?

                Kommentar

                • Isuxs
                  • December 2005
                  • 796

                  #9
                  Ursprungligen postat av galf
                  Hur pass vanlig fisk är det förresten... kan man hitta den i vilken affär som helst eller är det något man får jaga landet igenom för att hitta? Och vet ni ungefär vad jag skulle få betala för en sådan i om jag hittar en?
                  Fjäderfenssynodontis har jag inte sett så många av ute men det är en ståtlig fisk annars.. Var bor du??
                  Själv har jag en som jag ska ........ .
                  Senast redigerad av Isuxs; 11 December 2006, 22:26.
                  360L Columbia skalar & sorgmantel tetra
                  180L Ghost / Black skalar
                  60L Räkor körsbär, tiger, zebra, blå, amano

                  Kommentar

                  • galf
                    • December 2006
                    • 11

                    #10
                    jag bor i billeberga... det ligger runt landskrona... så om det stämmer att du bor i Perstorp så är det på behagligt avstånd

                    Ska bara skaffa mig ett akvarium så han kan bo någonstans.

                    Kommentar

                    • Nils Holmström
                      • November 2004
                      • 2195

                      #11
                      Fjäderfensynodnotis har de iaf innan haft på akvariepiraten i malmö, och de lär utan problem kunna ta in igen (liksom de flesta akvarieaffärer). jag fick betala ca 100 kronor, för vuxna fiskar på ca 12-13 cm.

                      jag tycker nog ändå att du ska skaffa två, det blir nog lite mer fart på dem då.
                      222 liter Malawi

                      Kommentar

                      • galf
                        • December 2006
                        • 11

                        #12
                        Okej... då vet jag ungefär vad som är rimligt...

                        Möjligt (högst troligt) att jag kommer tillbaka med fler frågor... vidare vet jag inte då om denna forumdel är lämpad... Vilken fisk jag nu blivit kär i är klart... skötsel av den kanske skall tas upp någon annan stans...

                        tack för allt

                        edit:
                        såg inte det sista där... jo två kanske skulle vara roligt... hur fungerar det med två hanar och två honor? och om jag har en av varje så kanske jag helt plötsligt har en förfärlig mängd :S haha
                        ... men om jag har 2 så vill jag inte att dom ska slåss, det vore olyckligt
                        Senast redigerad av galf; 11 December 2006, 22:52.

                        Kommentar

                        • Nils Holmström
                          • November 2004
                          • 2195

                          #13
                          Jag tror inte att risken att få yngel på fjäderfenssynodontis är något du behöver oroa dig för, då den aldrig odlats i akvarium. Lyckas du med det skall du nog vara glad!

                          ett lämpligt akvarium innehåller endel gömställen, förslagvis stora rötter och en del stenar, finkornigt bottenmaterial, typ rådasand eller annan sand, som de kan böka runt i, och en rejäl öppen yta som de kan glida runt på.
                          222 liter Malawi

                          Kommentar

                          • galf
                            • December 2006
                            • 11

                            #14
                            haha så bra... jag är inte intresserad av en större verksamhet... Jo jag har läst beskrivningen av dess behov men jag kommer för säkerhetens skull fråga i affären också... Det står att dom är revirhävdade, speciellt mot andra av samma släkte... är det fortfarande klokt att ha två? det hade ju varit trevligt om dom kan samsas lite, men dom ska ju inte slå ihjäl varandra...

                            Kommentar

                            • Nils Holmström
                              • November 2004
                              • 2195

                              #15
                              Jag ahr haft två stycken, och det funkade hyffsat bra, de var iofs jämnstora, har man en större och en mindre kan det säkert gå illa.

                              Du kan ju annars skaffa en fjäderfenssynodntis, och sen ett gäng pictusmalar http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=354 som sällskap.

                              fråga i affären om du vill, men ta allt de säger med en nypa salt. du lär inte bli den första som blir vilseledd.
                              222 liter Malawi

                              Kommentar

                              Arbetssätt...