Fisk-psykologi, nån som kan?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aquastyle
    • August 2006
    • 126

    Fisk-psykologi, nån som kan?

    Hej hopp!

    Grabben min har ett litet problem.
    I hans kar har han ett par scalarer och nån mal, samt ett par Palett-ciklider.

    Grejjen är den att Paletterna inte går så bra ihop, hanen verkar inte gilla honan utan jagar upp henne att gömma sig bakom filtret.

    Nu till frågan:
    Vilket är bäst, ur fisk-psykologi-perspektiv,
    introducera en ny hona innan den gamla tas bort, eller byta ut den gamla honan mot en ny direkt?

    Jag har för mig från tidiga akvarist-år när jag själv hade ciklider att en ny hona accepterades lättare om den gamla fick vara kvar och fortsätta vara "hackkyckling" ett par dagar innan hon togs bort - stämmer det?
    Jag har till och med ett vagt minne av att när jag tillämpade denna metod, så hanen plötsligt fick 2 flickor att välja på, så valde han den "gamla" honan och var sen nöjd för all framtid med henne varpå jag fick ta bort den nya (som istället blev hackkyckling)...

    Lite tankar och erfarenheter kring denna problematik, tack.
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Du kan kanske byta hane? Det är ju honan som tar initiativet till leken, och lockar hanen till grottan. Om han inte vill kan han nog börja jaga henne. Men en ny hane kanske har lättare att acceptera honans inviter?
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    Arbetssätt...