Vad skulle ni göra med 152 l?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nitra98
    • June 2005
    • 1987

    Vad skulle ni göra med 152 l?

    Ja, vad skulle ni stoppa för fisk i ett 152-liters kar? Jag har just nu scalareyngel och amanoräkor i, men när de är sålda så ska jag göra i ordning karet har jag tänkt. Har köpt ett ytterfilter, Eheim 2222 till det och har funderat på rådasand. Återstår vilka fiskar som ska i?
    OBS! Inga malawi- victoria- eller tanganyikaciklider, sådana förslag kan ni lägga ner direkt!

    Hoppas på många kreativa förslag nu, även växtförslag är intressanta!
    Min zoon
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #2
    Här är några olika alternativ som jag själv skulle kunna tänka mig göra om jag hade ett tomt 152 liters (och plats för det i lägenheten).

    1. Dvärgkulfiskar
    2. Några små bettor av någon ovanligare art (t ex betta imbellis) + ett stim dvärgrasboror
    3. Snäcklekare (OBS. inga växter)
    4. Endlers + pygmésvärdbärare (håller på och startar upp ett 110 liters för just dessa fiskar)
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • Nitra98
      • June 2005
      • 1987

      #3
      Dvärgkulfiskar är jag faktiskt lite sugen på, men hade ev tänkt att i så fall ha sådana i 105 liter. (Japp, har fler kar med osäker framtid... )
      Min zoon

      Kommentar

      • jolon
        • December 2002
        • 1075

        #4
        En massa små corysar! Inred med rötter och vallisar.
        My internet should be readonly.

        Kommentar

        • Lene
          • December 2006
          • 56

          #5
          Sydamerika!

          Du kan ju alltid satsa på det jag just (till sist) bestämt mig för. Har dock inget tomt akvarium här ännu, men jag har börjat planera inför ett köp till vårvintern:
          Några kakaduaciklider (en hane, två honor), ett stim med tetror/alternativt någon till sort dvärgciklid och så 5-6 corydoras. Vad gäller växter har jag inte hunnit så långt själv heller, men från sydamerika finns ju en del att välja på.

          Gör gärna ett inlägg och berätta när du bestämt dig (eller det kanske du redan har gjort - det var ju ett tag sedan du startade den här tråden)!

          Kommentar

          • Lene
            • December 2006
            • 56

            #6
            Ja, givetvis ska det finnas någon/några rötter som en del av inredningen, men det behöver väl knappast nämnas när jag säger (skriver) sydamerikansk biotop.

            Kommentar

            • Nitra98
              • June 2005
              • 1987

              #7
              Ursprungligen postat av Lene
              Gör gärna ett inlägg och berätta när du bestämt dig (eller det kanske du redan har gjort - det var ju ett tag sedan du startade den här tråden)!
              Nope, jag har inte bestämt mig än och det kommer hur som helst att dröja ett tag till innan det ska startas om så alla förslag är varmt välkomna! Fast det blir ju inte direkt lättare att bestämma sig när man får en massa roliga idéer..
              Min zoon

              Kommentar

              • sparven
                • September 2006
                • 148

                #8
                Snäcklekare. Dom är kreativa, roliga och dom får yngel utan större ansträngningar.

                Om inte annat så är jag väldigt sugen på sånna

                Kommentar

                • HazelCR

                  #9
                  Är det inte en stor risk med kulfiskar, att det bara blir en kulfisk, som biter alllt i karet, både andra fiskar och växter?
                  Det låter tråkigt, tycker jag.

                  Snäcklekare, blir ju gärna från de sjöarna du ville undvika. Men snäcklekare kan du kombinera med många andra firrar. Jag har t.ex. testat med snäcklekare tillsammans med 3 små Guppy, ca 1 cm och de får vara ifred från Snäcklekarena. Snäcklekarna håller sig nästan enbart till det stället du placerar snäckskalen. Om du lägger sådana vid den främre rutan i ett hörn, så får du "mycket kar" kvar till andra arter.

                  Varför inte prova Batskis förslag 2,3 och 4 på en gång?

                  Kommentar

                  • andreassofus
                    • November 2005
                    • 5643

                    #10
                    jag skulle göra ett malakvarium, med rötter o liknande.. och några fina L malar.. det tycker jag skulle va roligt.
                    Mvh Andreas
                    min zoon
                    msn adress

                    Kommentar

                    • Nitra98
                      • June 2005
                      • 1987

                      #11
                      Ursprungligen postat av andreassofus
                      jag skulle göra ett malakvarium, med rötter o liknande.. och några fina L malar.. det tycker jag skulle va roligt.
                      En dröm jag har är ett långt, lågt malakvarium, typ 3 m långt...
                      Min zoon

                      Kommentar

                      • Nitra98
                        • June 2005
                        • 1987

                        #12
                        Ursprungligen postat av HazelCR
                        Varför inte prova Batskis förslag 2,3 och 4 på en gång?
                        Nja, alla på en gång blir det INTE...Däremot ligger bettor bra till, men de går väl vid ytan? (Eller finns det undantag?) Vad skulle man i så fall kunna komplettera med i de lägre skikten?
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • sparven
                          • September 2006
                          • 148

                          #13
                          Snäcklekare, igen!. Dom håller sig runt sina snäckor nere på botten ;D

                          Kommentar

                          • Nitra98
                            • June 2005
                            • 1987

                            #14
                            Ursprungligen postat av sparven
                            Snäcklekare, igen!. Dom håller sig runt sina snäckor nere på botten ;D
                            Jag gissar att du är VÄLDIGT förtjust i snäcklekare? Men snäcklekare och bettor vill väl ha väldigt olika ph, så det verkar inte vara någon vidare kombination....
                            Min zoon

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              #15
                              Ursprungligen postat av Nitra98
                              Nja, alla på en gång blir det INTE...Däremot ligger bettor bra till, men de går väl vid ytan? (Eller finns det undantag?) Vad skulle man i så fall kunna komplettera med i de lägre skikten?
                              Just dvärgrasboror. Men bettorna är ju inte bara vid ytan. Som bottenfiskar skulle du kunna ha kuhliiålar.

                              Bettor och snäcklekare skulle vara en mycket olämplig kombination eftersom de har helt olika behov både vad gäller vatten och miljö. Bettor trivs ju i mjukare och relativt stillastående vatten och med mycket växtlighet. Snäcklekare däremot lever i hårt vatten bland klippor och snäckskal och på ett djup där det inte finns några växter.
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              Arbetssätt...