Kan man??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Isuxs
    • December 2005
    • 796

    Kan man??

    För tillfället har vi ett 360L´s:

    1st Öronål 20cm.
    1st Segelfens Pleco L165 ca 25cm.
    Fjäderfens Synodontis 16-18cm.
    2st Pictusmalar 8cm.

    Kan man skaffa:

    2st Gröna Kulfiskar ca:3cm
    1-2st Mexikanska mullvadssalamandrar ca: 12cm tillsammans med exsisterande fiskar?
    Utan att det blir "samman stötningar" mellan någon art .

    Det jag är orolig för är att Fjäderfens syndontisen går på Kul fiskarna.
    Och att den Mexikanska mullvaden går på Pictusarna..

    Om ni vet nån fakta om Mullvadssalamandrana så tar jag tacksamt imot det
    360L Columbia skalar & sorgmantel tetra
    180L Ghost / Black skalar
    60L Räkor körsbär, tiger, zebra, blå, amano
  • Isuxs
    • December 2005
    • 796

    #2
    Ingen som vet om det skulle funka??
    360L Columbia skalar & sorgmantel tetra
    180L Ghost / Black skalar
    60L Räkor körsbär, tiger, zebra, blå, amano

    Kommentar

    • Erik Åhlander
      • January 2006
      • 1881

      #3
      Det låter som det kan bli problem, men man vet aldrig förrän man prövat. Jag skulle dock inte våga göra det utan att ha (minst) ett akvarium till redo ifall man skulle behöva separera någon art.

      Speciellt kulfiskar kan vara svårt att kombinera eftersom många arter är bitska. Hurdan just T. fluviatilis (för jag förmodar att det är den du menar) är har jag ingen egen erfarenhet av. Den lär bli mer aggressiv med åldern.

      Jag förmodar också att mexikanska mullvadssalamandrar är det samma som axolotlar (Ambystoma mexicanum). Jag har aldrig prövat att ha sådana tillsammans med fiskar så jag har ingen egen erfarenhet. Det är ju långsamma djur som borde ha svårt att freda sig om någon av malarna eller kulfiskarna skulle attackera. Är det någon annan Ambystoma-art skall den ju ha möjlighet att gå upp på land.

      Nästan alla arter du räknar upp är ju enklast att hålla i ett artakvarium, så bli inte förvånad över att du får så få svar. Det är mest zoohandlare som har erfarenhet av att kombinera arter på det viset. Men jag förstår att du vill ha ett akvarium med många spännande arter, och lyckas du med den här kombinationen ar du ju lyckats med det

      Kommentar

      • Isuxs
        • December 2005
        • 796

        #4
        Tetraodon fluviatilis är precis den jag menar.. samma med Ambystoma mexicanum..
        Jag prate lite snabbt med butikspersonalen (2st) faktiskt..
        Precis som du sa om att Tetraodon fluviatilis (kulfisken) kan bli lite aggresiv när de har blivit större sa dom också. Men eftersom jag har "stora" fiskar (bortsett från pim pictus) så borde det gå.
        Dom trodde inte att Ambystoma mexicanum skulle ha några vidare problem med att överleva, så länge där fanns gott om gömställen..
        Också det stora MEN!!
        Ambystoma mexicanum ska bara ha 18c, så där kan det "skita" sig.

        Nej det blir nog ett eget kar till dom istället. Blir nog lättare så .

        Tack för hjälpen.!
        360L Columbia skalar & sorgmantel tetra
        180L Ghost / Black skalar
        60L Räkor körsbär, tiger, zebra, blå, amano

        Kommentar

        • Vandal
          • January 2006
          • 1655

          #5
          axolotlerna i kombination med kulfiskar är inget jag rekommenderar... deras yttre gälar kommer bli sönderbitna på en pisskvart...

          som sagt är T.fluviatilis och dess släktingar bitska... riktiga monster är vad jag skulle kalla dem... men de är ju riktigt roliga... se till bara att ha lite salt i vattnet till dem, det gillar de...
          over and out /Petter
          Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

          http://saltvattenvandal.blogspot.com/

          Kommentar

          Arbetssätt...