paroon haj rensade bort neontetrorna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rassa
    • December 2005
    • 116

    paroon haj rensade bort neontetrorna

    ja då är mina neontetror borta..förmodligen i paroonens mage..Kom hem idag och då var dom borta...fick veta att det var visst en paroon haj,,trodde först att det var någon slags mal,den följde med i akvariet jag köpte häromdagen,,så till min fråga,,kommer denna best äta upp mina eldstjärtar?Fast nu när jag kollade då förföljde min Placidochromis milomo mina eldstjärtar mina eldstjärtar är heliga,det är väl mer troligt att milomon åt upp tetrorna då han är ca 13-15 cm än paroonen som bara är ca 8?,jag har satt ut annons på dom men inte är dom direkt lättsålda...fast milomon verkar endå vara en rätt rolig fisk,,jag kanske borde slänga i ett stim tetror till så dom låter bli mina ledstjärtar iallafall?...jag matar mitt kar med algtabletter,oxhjärta o flingfoder
    300l blandat
  • Erik Åhlander
    • January 2006
    • 1881

    #2
    Paroonhajen är ingen haj utan en mal, en stor mal. När den närmar sig tre meters längd är det inte längre någon tvekan om vem som är skuld till försvunna fiskar...

    Kommentar

    • Malcus
      • June 2006
      • 555

      #3
      Paroonerna kan lätt ligga bakom försvinandet.
      Jag har sett 10 cm parooner käka svärdbärare! Om du är rädd om eldstjärtarna ska du nog flytta nån av fiskarna.

      Kommentar

      • rassa
        • December 2005
        • 116

        #4
        erik,,sambon får väl steka paroonen när den blitt större då..när kan man äta dom?Malcus,,ja jag vill ju helst blir väck dom,,men det verkar luta mer åt milomon,,för paroonen är ett nervrak (skygg) milomon är riktigt fräck den
        300l blandat

        Kommentar

        • Maria - Sjöjungfru

          • January 2004
          • 4236

          #5
          Ursprungligen postat av rassa
          erik,,sambon får väl steka paroonen när den blitt större då..när kan man äta dom?Malcus,,ja jag vill ju helst blir väck dom,,men det verkar luta mer åt milomon,,för paroonen är ett nervrak (skygg) milomon är riktigt fräck den
          Om det nu är eldstjärtarna som är helige, varför ha kvar någon av dom andra?
          Maria - Sjöjungfru

          Kommentar

          • rassa
            • December 2005
            • 116

            #6
            just precis så var/är ju meningen,,men sen köpte vi ju det här akvariet och försöker nu bli väck med dom andra,,försöker hitta lite större eldstjärtar,,mina är bara 1 år gamla
            300l blandat

            Kommentar

            • Maria - Sjöjungfru

              • January 2004
              • 4236

              #7
              Hör med nå´n butik om dom kan ta emot dom. Att fortsätta mata med neontetror verkar vara en dyr metod
              Maria - Sjöjungfru

              Kommentar

              • rassa
                • December 2005
                • 116

                #8
                ja det blir nog dyrt,,fast man får väl ca 11 st för 120 spänn eller vad det var..
                300l blandat

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Du hade neontetror i ett akvarie med 1) paroonhaj, 2) en stor malawiciklid och 3) eldstjärtar - och är förvånad över att neonerna försvann?!

                  HAHAHAHAHAHHA!

                  Sorry, men det var faktiskt ganska roligt. Det enda som saknas är piraya och oscar.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • rassa
                    • December 2005
                    • 116

                    #10
                    azur,,ja jag kan ju inte sånt här,,innan hade jag ju bara eldstjärtar och neontetrorna och det var aldrig några problem,,det är 4 ciklider =)
                    300l blandat

                    Kommentar

                    • miluhe
                      • June 2006
                      • 2090

                      #11
                      Ursprungligen postat av Azur
                      Du hade neontetror i ett akvarie med 1) paroonhaj, 2) en stor malawiciklid och 3) eldstjärtar - och är förvånad över att neonerna försvann?!

                      HAHAHAHAHAHHA!

                      Sorry, men det var faktiskt ganska roligt. Det enda som saknas är piraya och oscar.
                      Azur nu får du va snäll. Alla kan inte allt om fiskar som passar ihop med en gång. Men jag håller med den röran är menad för undergång. Livet är till för att lära det är det som gör det så jätteskoj att leva. Man är alldrig fullärd.
                      Senast redigerad av miluhe; 08 October 2006, 07:45.

                      Kommentar

                      • oveb
                        • January 2004
                        • 2577

                        #12
                        Stek paroonen och ät den eller låt den åka gustavsbergexpressen (helst nackad då) tycker jag...
                        Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                        Kommentar

                        • rassa
                          • December 2005
                          • 116

                          #13
                          oveb måste inte dom uppnå vissa mått innan man kan äta dom?
                          300l blandat

                          Kommentar

                          • Morellen
                            • November 2003
                            • 4349

                            #14
                            Ursprungligen postat av rassa
                            oveb måste inte dom uppnå vissa mått innan man kan äta dom?

                            Är bara inte lika mkt mat på dem när de är små... men den växer nog på sig med eldstjärtar i magen
                            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

                            "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
                            (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #15
                              Paroonen är överhuvudtaget väldigt olämplig som akvariefisk, på grund av sin storlek, glupskhet, och nervositet. Det sista beror nog på att den ofta hålls ensam. Stora fiskar äter oftast små, det får man räkna med, särskilt om det är en utpräglad rovfisk som paroonen. Var i en affär där han hade en 30 cm lång paroon, ihop med ett par natalciklider på ca 20 cm, och paroonen satte i sig natalciklidhonan.

                              Akvarievärlden är rätt snårig, och man kan lätt hamna fel om man är nybörjare, och inte tar reda på lite om fiskarna innan man köper dem. Att hoppas att affärerna ska ge en rätt information är lite blåögt, många tänker bara med plånboken, och ljuger kunderna i ansiktet, och verkar inte bry sig om lurade kunder, döda fiskar, och det dåliga rykte de får. En del affärer kan nog dra till med allt från att guldfiskar/slöjstjärtar passar i skålar, till att påfåglar och parooner funkar i sällskapsakvarier. Paroonen borde som sagt inte ens importeras, men återigen är det pengar som styr, folk vill ha en "häftig haj", och då köper affärerna in dem, vilket resulterar i antingen en massa avlivade parooner, eller att zooaffärerna blir fulla av halvmeterlånga monster, som folk tröttnat på.

                              Eldstjärten ska man förresten helst ha ensam, de är mycket aggressiva inbördes, och kan även ge sig på andra fiskar. Kanske kan man ha flera om man har ett artakvarium, och inreder det speciellt för eldstjärtar, så de får gott om gömställen, och varje eldstjärt får ett eget revir. Har för mig det var nå´n som lyckades odla dem, och hade drygt 10 stycken ihop. Då fördelas ju också aggressiviteten på fler individer. Så man bör nog ha dem ensamma, eller åtminstone ca 10. Har man två eller tre slutar det nog med söndertrasade fenor. Och har man en så blir nog de andra fiskarna lidande, eftersom den riktar sitt revirhävdande mot dem. Ingen fisk för sällskapsakvariet det heller alltså, de passar nog bäst i artakvarium, eller tillsammans med större och tuffare ciklider.
                              Senast redigerad av Shepard; 08 October 2006, 11:49.
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...