undrar...? Kampfisk...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • skyblueangel14
    • January 2006
    • 111

    undrar...? Kampfisk...

    hej hej!

    jo jag har ett 65L akvarium som jag ska starta upp om si då där 1½-2 månader.. och däri ska jag ha en kampfisk's hane, 1-2st (äppelsnäckor/posthornssnäckor) + ca 10 räkor(CR). men jag tycker det verkar lite tomt.. på fisk! bara en fisk liksom..
    jag har sökt lite på forumet hära och det är visst delade meningar om vilka fiskar man kan ha tsm med en kampfisk's hane...
    *Men en sak som dom flesta verkar vara gemensamma om är att man inte ska ha fiskar med Långa/färgranna fenor(som t.ex guppy) eftersom Kamphanen då ser dom som sin rival. och att man inte ska ha kamphanen tsm med fenätande fiskar(men vilka fiskar är fenätare?? )
    *Vissa säger att man kan ha dom tsm med ett litet stim(ca 10st) neontetror, andra säger att dom är för små och därför kommer bli uppätna... *Sedan e det delade meningar angånde platy och mollysar, vissa anser att 'jo visst går platy och kampfiskarna ihop' och andra 'nej nej! dom går inte alls tt ha ihop'
    hur är det nu egentligen? Kan kampfiskar gå ihop med platy, molly eller neontetror?
    Kampfiskar vill ju ah lungt och stilla vatten, hur är det med neontetror/platy och mollysar? Vill dom ha ganska strömt vatten?
    Om det nu e så att neontetror och/eller platysar och/eller mollysar vill ha ett ganska stömt vatten, kan man ha dom tsm emd en kamphane? elelr kommer han vantrivas om vattnet är ganska så strömt?
    Om jag nu skulle skaffa ett par kompisar(funderar på ett stim neontetror) till min (framtida) kamphane så hade jag tänkt köpa en sån här pump;

    Kommer han trivas om jag har en sån pump? Kommer hans kompisar(neontetrorna) trivas? elelr blir det för strömt för honom? Jag har läst att man kan göra så att det bli mindre strömt genom att vinkla pumpen så att vattnet sprutas mott en sidoglasruta..funkar det? skulle kampisen trivas om jag gjorde så?

    Vet att det nu belv en hel drös med frågor.. men hoppas ngn orkar/kan svara på alla(dom flesta iaf )!
    tack på förhand!
    //Betty.
  • ChristianM
    • June 2006
    • 111

    #2
    Har inte så mycket erfarenhet själv men har varit i samma situation som dig nyligen så jag ska svara efter hur mina egna erfarenheter ser ut:

    Pumpen funkar bra, jag har en likadan själv, du kan ställa in hur strömt vatten du vill ha och jag har det på lägsta nivån och Kampisen har byggt skumbo precis i närheten av pumpen flera gånger så han verkar inte ha några problem med den överhuvudtaget, han har inte sagt nåt iaf Man märker dock att han får det lite jobbigt om man skruvar upp pumpen lite så sätt den på en låg nivå bara så är det ingen fara. Jag har valt att inte vinkla pumpen ut mot sidoglaset men på det sättet får du ju det ännu mindre strömt så det skadar ju inte iaf. Vet dock inte hur tetrorna vill ha det egentligen men de verkar också trivas väldigt bra så just pumpen behöver du inte oroa dig för om mina erfarenheter är något att gå efter.

    Guppys har jag inga däremot har jag 3 Platys som funkar alldeles utmärkt ihop med min kampfisk, visst jagar de varandra ibland men inte mer än Platysarna jagar varandra själva, eller hur tetrorna jagar varandra ibland, kampisen blir mest sur när han byggt skumbo och platysarna börjar närma sig den delen av akvariet. Inga slagsmål m.a.o. Min kampis har också fått ha fenorna ifred så inga problem att rapportera där heller.

    Det ska dock sägas att kampfiskarna skiljer sig ganska kraftigt från individ till individ vad jag hört så du bör nog vara lite försiktig i början och dels inte köpa för många fiskar samtidigt, och dels kolla så att de fiskar som släpps i, funkar ihop innan du introducerar nästa fiskart. Men bli inte förvånad eller orolig om Kampisen första timmen eller två är lite extra aggressiv, han lugnar ner sig efter ett tag när han inser att han inte kommer att få ha akvariet helt för sig själv

    CR-räkor har jag också och de funkar också ihop med fiskarna, de är dock rätt så skygga när de inte har akvariet för sig själv så vill du ha algätare som syns mycket bör du nog titta på något annat.

    Hoppas att det har varit till lite hjälp, jag har som sagt inte sysslat med det här så länge själv men eftersom jag i stort sett har samma arter i mitt akvarium så tänkte jag att jag kunde bidra med mina erfarenheter iaf.

    Kommentar

    • Nikke84
      • August 2005
      • 180

      #3
      Hejsan!
      Kan ge dig lite erfarenheter som jag har, jag har ett 222L kar med en kampfisk i och 40 kardinaltetror plus lite annat, detta har aldrig varit några prolem, han har även tidigare gått med guppis utan problem...
      Var det gäller pumpen så är det ingaproblem, min pumpar 1000 L/h och han är otroligt fin, vill säga att hans fenor är finare nu än när jag hade mindre/ingen pump alls. Samt att han har mycket bättre kondis nu är innan då han får simma lite.
      Men då har jag ju även delar av akvariet som inte är lika strömt, men han trivs lika bra percis framför pumpen, ser ut som han tycker det är roligt att bli omkringtumlad lite ibland...

      Lycka till, fina fiskar!

      Kommentar

      • Healena
        • May 2006
        • 1440

        #4
        Min kampfiskhanne fungerar jättebra med platys. Men för tillfället går han ensam på medicinkur i eget litet sjukhusakvarie...
        Och ang. pump och strömt vatten...
        Det är bättre för själva akvariemiljön att ha pump och filter.
        Är man orolig för kampfirren och vattenströmmen:
        - Vinkla pumputblåset snett mot akvariets bakre vägg så är problemet löst - ja - det funkar!
        Senast redigerad av Healena; 14 October 2006, 17:27.
        Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
        // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

        Kommentar

        Arbetssätt...