Kompisar till Praktbotior?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • *Ulrica*
    • June 2006
    • 682

    Kompisar till Praktbotior?

    Jag ska börja befolka mitt akvarium nu! Äntligen!

    Jag har fortfarande inte släppt Praktbotiorna. Det blir sex stycken av minsta storleken. De kommer att få flytta när de blir större eftersom mitt akvarium är på 250 liter. Men det kommer att ta några år förhoppningsvis!

    Jag vill förutom botiorna ha ett stoooort stim med en riktigt liten fisk och en mindre grupp (3-5 st) med en lättodlad lite större fisk.

    Stimfiskarna som jag har fastnat för är någon av Boraras-varianterna (urophthalmoides/micros/brigittae/merah/maculatus). Jag tänker att eftersom botiorna är riktigt små från början så vänjer sig de två grupperna vid varandra och småfiskarna blir inte rädda för botiorna även när de har växt till sej lite...
    Tänker jag rätt eller är jag helt ute och cyklar? Ska jag glömma Boraras tillsammans med Praktbotia?
    I sådana fall, har ni något tips på en annan liten, gul-orange-röd, sydostasiatisk stimfisk som kan fungera?

    Gruppen med lite större fisk har jag följande krav på:
    - ej stimfisk (om inte fem kans räknas som ett stim)
    - 8-12 cm
    - Ph 6-7, 26-30 C, inget salt
    - lättodlad
    - från sydöstasien
    - mellan-övre skikt
    - orange-gul-röd-aktig

    Jag har funderat på Läppgurami. Skulle det fungera? Vad finns det för andra alternativ?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Vill du ha lättodlade fiskar, så är det inte gurami du ska ha. Om du har dem ensamna så går de att odla, men i ett vanligt kar är det svårare.
    En väldigt fin rasbora, är drottningrasbora. Kolla in den i affären, då bilden här på zoopet inte gör den rättvis.
    Om du vill ha gurami, så är honungsguramin en väldigt snygg fisk, och även läppgurami eller några mosaikguramis är inte fel.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • *Ulrica*
      • June 2006
      • 682

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Vill du ha lättodlade fiskar, så är det inte gurami du ska ha. Om du har dem ensamna så går de att odla, men i ett vanligt kar är det svårare.
      Ok. Jag vill ha en sort i karet som får yngel för jag tror både jag och Simon skulle uppskatta att följa den processen. Kanske måste släppa det där med sydostasien och ha några levandefödare i karet...

      Ursprungligen postat av ansjo
      En väldigt fin rasbora, är drottningrasbora. Kolla in den i affären, då bilden här på zoopet inte gör den rättvis.
      Ok. Ska kolla den. Den blir lite större bara, så jag kan inte ha så många. Du tror inte på Boraras-arna?

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Jo, de är görsnygga de med, speciellt brigittaen.
        Om du vill ha ungfödare i ditt Asien-kar, så skaffa några Endlers guppy. Jag har varit i Thailand några ggr, och i varenda vattenpöl simmar det guppy, och de ser ut som Endlers, så helt fel är det ju inte.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • *Ulrica*
          • June 2006
          • 682

          #5
          Ursprungligen postat av ansjo
          Jo, de är görsnygga de med, speciellt brigittaen.
          Men fungerar den tillsammans med Praktbotior (små)?

          Ursprungligen postat av ansjo
          Om du vill ha ungfödare i ditt Asien-kar, så skaffa några Endlers guppy. Jag har varit i Thailand några ggr, och i varenda vattenpöl simmar det guppy, och de ser ut som Endlers, så helt fel är det ju inte.
          Guppy i Thailand??? Men... eh... sydamerika?

          Endlers... njä... vilka discofiskar... inte så fina...

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Antagligen har de tagit dit guppyn för att äta mygglarver, då det finns ganska många mygg i Thailand. Discofisk, det var ett lustigt namn på den .
            Praktbotiorna som jag har hemma är ca 10-12 cm, öcp på jobbet är de runt 15 cm och jag har aldrig sett att de rört några andra fiskar, varken vuxna eller yngel. Sedan vad de hittar på på natten, det vet jag inte.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            Arbetssätt...