Palettciklid med..?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aTomiCa
    • August 2006
    • 44

    Palettciklid med..?

    Hade lite svårt att bestämma mig för vad för fisk jag skulle skaffa till mitt akvarium på 72 liter och så fick jag syn på Paletten!
    Ett problem är att jag har lite väl överdrivet mycket fisk i akvariumet.

    10 Kardinaltetror
    7 Guldbarber
    5 Corydoras
    3 Guppys
    1 Dvärggurami

    Har hört att Paletten är väldigt aggressiv av sig, speciellt vid lek och yngel så ett 72-liters med så mycket fisk skulle nog aldrig sluta lyckligt..
    Då tänkte jag att jag kan ge bort dom flesta fiskarna till zoobutiken eller nån annan och behålla dom fiskarna som går bra med Paletten!
    Guldbarberna ska jag ändå lämna bort så dom behöver vi inte räkna med..
    Alltså.., vilka fiskar rekomenderas att lämnas bort och vilka ska jag behålla?
    Har även några frågor ang. Palettcikliden.

    1, Hur ofta är den gravid?
    2, Hur många yngel brukar den få oftast?
    3, Eftersom akvariumet inte är så stort, kommer den ta hela akvariumet som sitt revir då?
    4,Hur många Honor till en hane?, kan man ha 2 hanar i akvariumet?
    5, Hur går den tillsammans med växter? äter den på finbladiga, tycker den om att vara med lite eller mycket växter? flytväxter?
    Nu kan jag ju hur lätt som helst kolla in zoopets faktasida om den men man vet aldrig.. kanske kan man få bättre info av Er?
    Senast redigerad av aTomiCa; 22 August 2006, 18:22.
  • PlatyYngel
    • January 2006
    • 1105

    #2
    Jag kan svara på nr 1, 3 och 4 tror jag.
    1: Jag tror att den får yngel varje månad om dom trivs.
    3: Dom tar nog hela akvariet.
    4: Jag har hört att man kan ha 2 honor till en hane, men i ditt fall skulle jag inte ha mer en 1 par.
    / Marcus

    Kommentar

    • mazzej
      • November 2005
      • 63

      #3
      [quote=aTomiCa]Hade lite svårt att bestämma mig för vad för fisk jag skulle skaffa till mitt akvarium på 72 liter och så fick jag syn på Paletten!
      Ett problem är att jag har lite väl överdrivet mycket fisk i akvariumet.

      10 Kardinaltetror
      7 Guldbarber
      5 Corydoras
      3 Guppys
      1 Dvärggurami

      Ursprungligen postat av aTomiCa
      Har hört att Paletten är väldigt aggressiv av sig, speciellt vid lek och yngel så ett 72-liters med så mycket fisk skulle nog aldrig sluta lyckligt..
      Då tänkte jag att jag kan ge bort dom flesta fiskarna till zoobutiken eller nån annan och behålla dom fiskarna som går bra med Paletten!
      Guldbarberna ska jag ändå lämna bort så dom behöver vi inte räkna med..
      Alltså.., vilka fiskar rekomenderas att lämnas bort och vilka ska jag behålla?
      Har även några frågor ang. Palettcikliden.
      Palettcikliden är en av de fredligaste dvärgciklidarterna! Du kan lugnt ha dem i ditt akvarie! Det stämmer att de är mer revirhävdande när de har yngel! MEn de är inga pirayer Som kommer käka upp de andra fiskarna!!

      Ursprungligen postat av aTomiCa
      1, Hur ofta är den gravid??
      Ca en gång i månaden!
      Ursprungligen postat av aTomiCa
      2, Hur många yngel brukar den få oftast?
      Vet faktiskt inte, spelar det någon roll? Står kanske i artregistret! JAg fick mycket mer än hundra iallfall!
      Ursprungligen postat av aTomiCa
      3, Eftersom akvariumet inte är så stort, kommer den ta hela akvariumet som sitt revir då?
      Den kommer garanterat ta hela akvariet som sitt revir när den har yngel dvs. Men den kommer ändå låta de andra vara ifred bara de håller sig på behörigt avstånd .
      Ursprungligen postat av aTomiCa
      4,Hur många Honor till en hane?, kan man ha 2 hanar i akvariumet?
      Du kan ha två hanar men det kan bli fighter i ett så litet akvarie. Därför rekomenderar jag dig att endast ha ett par alltså en hona och en hane.
      Ursprungligen postat av aTomiCa
      5, Hur går den tillsammans med växter? äter den på finbladiga, tycker den om att vara med lite eller mycket växter? flytväxter?
      Växter gillar den att ha. Gärna mycket! Däremot finns det ju gränser ! Men den kommer inte äta växterna! Därför kan du vara lugn
      Ursprungligen postat av aTomiCa
      Nu kan jag ju hur lätt som helst kolla in zoopets faktasida om den men man vet aldrig.. kanske kan man få bättre info av Er?
      JApp Fråga på, tycker jag om man känner sig osäker! Däremot finns det andra som tycker det är bättre att söka! jag kan svara på alla dina frågor för jag har haft exakt samma arter!

      Lycka till med paletterna! Det var en av fiskarna som inspirerade mig att fortsätta med akvariestik!

      HA det gött

      MVH Mazzej
      Ha Det Gött!!

      MvH MaZzej

      "250 liters Sällskapskar"

      "73 liters Yngelkar"

      "63 liters Reservkar Om Något Skulle Hända"

      Kommentar

      • alcar
        • April 2005
        • 1398

        #4
        Ursprungligen postat av aTomiCa
        Hade lite svårt att bestämma mig för vad för fisk jag skulle skaffa till mitt akvarium på 72 liter och så fick jag syn på Paletten!
        Ett problem är att jag har lite väl överdrivet mycket fisk i akvariumet.

        10 Kardinaltetror
        7 Guldbarber
        5 Corydoras
        3 Guppys
        1 Dvärggurami

        Har hört att Paletten är väldigt aggressiv av sig, speciellt vid lek och yngel så ett 72-liters med så mycket fisk skulle nog aldrig sluta lyckligt..
        Då tänkte jag att jag kan ge bort dom flesta fiskarna till zoobutiken eller nån annan och behålla dom fiskarna som går bra med Paletten!
        Guldbarberna ska jag ändå lämna bort så dom behöver vi inte räkna med..
        Alltså.., vilka fiskar rekomenderas att lämnas bort och vilka ska jag behålla?
        Har även några frågor ang. Palettcikliden.

        1, Hur ofta är den gravid?
        2, Hur många yngel brukar den få oftast?
        3, Eftersom akvariumet inte är så stort, kommer den ta hela akvariumet som sitt revir då?
        4,Hur många Honor till en hane?, kan man ha 2 hanar i akvariumet?
        5, Hur går den tillsammans med växter? äter den på finbladiga, tycker den om att vara med lite eller mycket växter? flytväxter?
        Nu kan jag ju hur lätt som helst kolla in zoopets faktasida om den men man vet aldrig.. kanske kan man få bättre info av Er?

        jag tycker inte du ska stoppa i mer fisk i ditt kar om du vill ha någon mer fisk så tycker jag du ska köpa en dvärgurami till så du har ett par
        mvh alexander
        min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

        Kommentar

        • Nitra98
          • June 2005
          • 1987

          #5
          Jag skulle hursomhelst INTE ha guppy tillsammans med palettciklider, gjorde det misstaget en gång och de stackars guppyna fick alla fenor uppätna bara på ett dygn! Karet var på 105 liter.
          Min zoon

          Kommentar

          • aTomiCa
            • August 2006
            • 44

            #6
            Ursprungligen postat av mazzej

            Vet faktiskt inte, spelar det någon roll? Står kanske i artregistret! JAg fick mycket mer än hundra iallfall!


            MVH Mazzej
            shit.. det hade jag inte förväntat mig! hur många brukar överleva tillslut?

            Kommentar

            Arbetssätt...