Färgstarka / kontrastrika fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cinapuff
    • August 2006
    • 120

    Färgstarka / kontrastrika fiskar?

    Hej igen!
    Försöker här istället då..

    Jo det är så att jag behöver tips om färgstarka alternativt kontrastrika fiskar till ett sällskapsakvarium på drygt 150l.

    Jag har redan klurat ut att jag ska ha en del levandefödande (blackmolly, vita segelfens-molly, kanske några guppy och evt riktigt röda play), gärna ett stim neon- eller kardinaltetror (15-20st), ett gäng vita pansarmalar på botten (tänkte ha riktigt mörkt, alternativt svart grus).

    Jag hade gärna haft några svarta och/eller vita scalarer också, men mitt akvarium är kanske för litet för det?
    Skulle en kampfiskhane fungera att ha ihop med de andra jag tänkt mig?
    Finns det andra fiskar som skulle passa? Gärna i starka gröna eller blå nyanser..

    Vill liksom ha en "wow-effekt" med starka rena färger (gärna enfärgade fiskar) som kontrasterar mot bakgrunden så att folk stannar till när de ser akvariet och tittar lite extra..

    Alla tips emottages tacksamt!

    Mvh
    Cina
  • Björken
    • November 2005
    • 1174

    #2
    Hej!

    Svarade på ditt inlägg tidigare, men det verkar ha försvunnit.

    Jag föreslog då dvärggurami, som ju kan ha en starkt blå färg och som inte behöver så stor yta att röra sig på. Kampfisk funkar väl, men man kan ju bara ha en hanne i akvariet..... och honorna ser ju inte mycket ut för världen. Sedan beror det ju också på vad du vill ha för form på fiskarna.

    Jag skulle inte rekommendera scalarer eftersom jag snabbt kom fram till att det 180 liters jag hade förut var för litet för mina scalarer.

    / Maria

    Kommentar

    • Cinapuff
      • August 2006
      • 120

      #3
      Jo, jag hade postat det i fel forum så det blev deletat.
      Man lär av sina misstag!

      Dvärggurami låter som en spännande fisk, har haft mosaikgurami tidigare och de var väldigt trevliga (om än lite diskreta för det här akvariet), antar att dvärgguramini liknar den i sättet och skötsel? Ska undersöka närmre hur de ser ut på riktigt i helgen tänkte jag (ska till en välsorterad akvarieaffär och leta mer inspiration).
      Och jag är medveten om kampfiskhanarnas beteende, mina funderingar var väl mest om en hane far illa av att leva ensam, utan honor..?

      Formen på fiskarna spelar egentligen ingen roll, men de får gärna uppehålla sig mitt i akvariet. Är rädd att man inte riktigt kommer att se ytfiskar eftersom det kommer att placeras relativt högt ( ca 1m upp från golv) i hallen där man oftast står eller går förbi.

      Kommentar

      • mmm
        • June 2004
        • 901

        #4
        Ursprungligen postat av Cinapuff
        Vill liksom ha en "wow-effekt" med starka rena färger (gärna enfärgade fiskar) som kontrasterar mot bakgrunden så att folk stannar till när de ser akvariet och tittar lite extra..
        Om du vill ha en sån effekt så ska du nog satsa på bara några få arter, annars blir det ett rörigt intryck. Om du kan tänka dig lite större fiskar, drygt 10 cm, så skulle du kunna ha ett stim med rengbågsfiskar, de har ganska starka färger och blir väldigt fina, t.ex. Boesemani (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=251 färgerna blir starkare än den på bilden). Den är i och för sig inte enfärgad, men det finns ju andra sorter också... Dvärgguramis har också ganska mycket färg och skulle fungera.

        Skalarerna bör ha större akvarie, så undvik helst dem.
        /Mattias

        Kommentar

        • Birgitta W
          • October 2005
          • 2764

          #5
          Dvärgciklider? Mina favoriter, som också har ett fantastiskt roligt beteende och vilken yngelvård!

          Själv har jag Kakaduaciklider och Fjärilsciklider. Dom drar blickarna till sig!
          Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

          Min zoon :
          http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

          Kommentar

          • Björken
            • November 2005
            • 1174

            #6
            Ursprungligen postat av Cinapuff
            Dvärggurami låter som en spännande fisk, har haft mosaikgurami tidigare och de var väldigt trevliga (om än lite diskreta för det här akvariet), antar att dvärgguramini liknar den i sättet och skötsel?
            Har själv aldrig haft gurami, men jag har sett flera riktigt knallblå exemplar i butikerna. Tycker mig ha hört att dvärggurami ska vara betydligt fredligare än andra guramis, där hannarna ju kan vara ordentligt kaxiga.

            Kommentar

            Arbetssätt...