Vad skall jag ha?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • svea
    • February 2005
    • 2476

    Vad skall jag ha?

    I mitt 200 liters har jag ett gäng röda fantomtetror, 1 par boliviansk fjärilsciklid, några pansarmalar och en liten ancistrus.

    Nu MÅSTE jag hitta på nån mer fisk, nån som vistas i mellan/övre skiktet.
    Jag vill gärna ha SA-fisk, och nån som är vacker och lättskött. pH 7,5.

    Om det finns någon/några som vill hjälpa mej så vore jag jätteglad. Jag kan inte hitta på nåt, inget verkar stämma med mina förhållanden och fiskar. Jag har fått idétorka.

    Såg en tjusig segelfensmolly idag. Men enl artbeskrivningar så ska den ha bräckvatten och 27-28 gr.
    Mina fantomer villa 24-25.
    Kom med tips, snälla!

    Mina bilder
    Min zoon
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Om du kan tänka dig att frångå SA så är ju gurami ett bra val. Det finns flera sorter, mina favoriter är Mosaikgurami. Annars kan du ju utöka stimmet med tetror, eller några skalarer om karet är tillräckligt högt.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • svea
      • February 2005
      • 2476

      #3
      Hmmm, jag har flera andra guramis. De är riktiga bråkstakar har jag konstaterat. Jag har lyckats hitta en lämplig kombination nu efter lååång tid. Så det vill jag inte igen, nej nåt annat får jag hitta på. Men fina är dom när det funkar.

      Mja, fler tetror skulle vara fint, men tetror är ju mest bottenorienterade, tycker jag. Eller...

      Skalarer tittade jag på i dag, jag skulle gärna ha sådana. Men dom blir nästan för stora. Mitt akvarium är 50 cm hög och 200 liter, så kanske för litet ändå.

      Mina bilder
      Min zoon

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Är det 50 cm ser jag inga problem, om du nu inte vill ha altum. De är oftast i mittenregionen och uppåt.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • svea
          • February 2005
          • 2476

          #5
          Det står ifs 275 lit på artbeskrivningen, men det kanske är med marginal.
          Jag skulle gärna ha dem, men räcker 200 liter och 50 cm?
          Är dom mycket rörliga, simmar omkring.

          Hur många behöver man ha, och är dom bråkiga?
          Många frågor, jag har aldrig haft dem och är lite nyfiken.
          Skull det verkligen funka?

          Mina bilder
          Min zoon

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            I ditt 200 liters kar kan du ha 4 st om de går ensamna. I ditt fall skulle jag ha köpt 4 st och låta de växa upp så det bildas ett par av dem, och sedan sälja/skänka/byta bort de andra 2 som blir över.
            De är ganska gruffliga när de leker, men det är mest för att jaga iväg annan fisk från rommen som de vaktar. Annars så är de rörliga och är runt i hela akvariet, men mest i mitten och den övre regionen.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • svea
              • February 2005
              • 2476

              #7
              "går ensamma"? Det finns ju andra fiskar, se ovan.
              Hur menar du då?
              Jag blir lite sugen, kul om det skulle funka i mitt akvarium.

              Mina bilder
              Min zoon

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Jag menar om de skulle vara utan sällskap, tex tetror. Det med längden på akvariet är visande hur stort man bör ha, men det jag tycker är det viktigaste, är att karet är högt nog för att skalarerna ska kunna utvecklas ordentligt, som i ditt fall.
                Gå nu till affären i morgon och köp några fina skalarer, och ta kort och visa dem .
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • svea
                  • February 2005
                  • 2476

                  #9
                  Nämen, nu frestar du mej. Dom hade så tjusiga när jag var där igår. Fläckiga, gula osv. Är det nån särskilt sort/art som är bättre, tåligare och inte blir så stor?

                  Det finns alltså 10 röda fantomtetror, men de befinner sej alltid längst ned i ena hörnan! Så de behöver inte alls störa skalarerna i så fall, antagligen.
                  Sen bor mina bolivianer där oxå, mer på mitten men mot botten.
                  Och några pansarmalar, oxå de vid botten.

                  Mina bilder
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • Lenmar
                    • February 2004
                    • 6154

                    #10
                    Jag tycker dina tetror verkar ha missupfattat grejjen. De tetror jag har lever alla i mellanskiket. Jag har kolglödstetror, röda kristalltetror, kardinaltetror och pristellatetror. Jag tycker skalarer är riktigt snygga och ståtliga fiskar men attan vad sura de kan bli när de leker. Mitt par höll hela akvariet i schack uppe i ena hörnet när de lekte medans de hade nästan 450 liter för sig själva. Sånt beteende kan få mig att blunda när jag går förbi akvariet alltså. De kom farande som missiler på sidan om någon gick över gränsen från hörnet. Nah, jag vill ha lugn och ro i akvariet, kanske nåt litet övergående bus men inte terror i flera veckor....

                    Jag hade fortsatt på dvärgciklidstemat om jag var du. Gröna bågfenor, har du inte det sen innan? (Hur har det gått med ögat förresten?) Kurvciklider, dorsiger, nyckelhål. Ett stort stim med pansarmalar är också fint för då blir det lite dans i akvariet. Äsch vad jag tjatar på om samma sak hela tiden......
                    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                    Kommentar

                    • figo
                      • October 2004
                      • 480

                      #11
                      Ursprungligen postat av svea
                      Nu MÅSTE jag hitta på nån mer fisk, nån som vistas i mellan/övre skiktet.
                      Jag vill gärna ha SA-fisk, och nån som är vacker och lättskött. pH 7,5.

                      Kanske ett gäng bilbukar?


                      http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=422 http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=432
                      m.v.h figo. 170 L ,45 L ,21 L

                      Kommentar

                      • svea
                        • February 2005
                        • 2476

                        #12
                        Oj vad villrådig jag blir.
                        Skalarer = vackra bråkiga Kanske för stora
                        Bilbukar = hänger bara i ytan, simmar inte omkring
                        Tetror = står mest i hörnan nedtill o trycker

                        Segelfensmollyn jag såg i butiken var otroligt vacker. Har ni nån erfarenhet av att hålla den? Funkar den utan salt?

                        Jag har även funderat på briljanttetra, nån som vet hur de rör sej, känsliga osv?
                        Senast redigerad av svea; 16 August 2006, 09:57.

                        Mina bilder
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #13
                          Segelfensmollyn är inte från SA utan från Centralamerika. Men i fall du kan tänka dig fiskar från centralamerika är mitt förslag ett litet gäng endlers: http://www.timstropicals.com/Invento...EndlerInfo.asp De simmar ofta uppe vid ytan.

                          Jag funderar själv på att frångå en strikt SA-biotop och införa ett gäng endlers i mitt 250 liters.

                          Vad gäller scalarer så kan de bli väldigt stora och även om jag tycker att de är väldigt vackra skulle jag själv inte ha såna i mitt 250l. Det känns som om det skulle bli för trångt.
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • svea
                            • February 2005
                            • 2476

                            #14
                            Hmm, olika bud här betr skalarer. Men jag tror själv att det kan bli för trångt, även om det skulle gå. Det är inte roligt för fisken och inte för grannarna heller.
                            Endlers, ja kanske. Men de är ju så små! Jag hade tänkt mej nåt större som lugnt och fint och vackert seglar runt i mitten och uppåt. Kanske en dröm som inte går att förverkliga.

                            Eller så får jag ge upp SA-tanken, som Batski säger.
                            I så fall, vad föreslår ni då?

                            Mina bilder
                            Min zoon

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              #15
                              Ja de är ganska små. Det är nog inte så många större fiskar som simmar uppe vid ytan. Labyrintfiskar gör det ofta, men du var ju inte så inne på guramis. Bilbukar är alltid vid ytan men de ger verkligen inget lugnt och fint intryck, utan vill ha väldigt strömt vatten. Fjärilsfiskar? men de är ju från Afrika och äter småfiskar.
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              Arbetssätt...