Tips på större fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • boko57
    • August 2006
    • 20

    Tips på större fiskar

    Jag har nyligen skaffat ett 540L akvarium med rejäla ytterfilter och skulle vilja satsa på lite större, färg glada och spännande fiskar. Vill ha akvariet som pydnad och är nybörjare så det skall helst vara lättskötta större fiska som går bra ihop.

    Finns det någon som kan ge lite tips på fiskar som kan vara lämpliga för mig?

    Jag skulle vara jättetacksam för alla råd jag kan få!
  • ciklidtok
    • March 2005
    • 1466

    #2
    Det finns ju massa olika cikider som är lättskötta och som går ihop.
    Du har Ciklider från både Syd- och centralamerika.Även afrikanska ciklider.Men man får ju tänka på att många ciklider är både revirhävdande och rent av aggressiva under lek och yngelvård. Annars är de ganska lättskötta.

    Men gå runt på framförallt Zoonen och kolla olika hemsidor.Många som är här, har även en zoon där. Kolla bilder i albumen, och kolla vad folk har skrivit om beteende ol i arkiven.Ser du nåt snyggt, så kolla upp den arten, eller släng ut en fråga här hur de beter sej..Lycka till.

    Mvh.Ida http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=363112
    720L SA-/CA. Övriga
    375L Biotop, skalarer
    275L Malawi
    240L Blandat


    Kommentar

    • Robin_Hedstrom
      • January 2005
      • 1818

      #3
      Du kan söka här på zoopet på i artbeskrivningarna. Sök på fisk med olika längder och akvarielängdskrav. Det gör alltid jag när jag letar fisk.

      Ett hett tips är malawiciklider och då ur gruppen Mbunas som är lätta att hålla och snygga. Blir lagom stora också.
      /Robin Hedström
      http://www.robinhedstrom.se/

      Kommentar

      • boko57
        • August 2006
        • 20

        #4
        Tack för alla tips!

        Köper man Ciklider i par dvs hona - hane eller kan man ha flera?

        Idag har jag en större Ciklid som följde med. Vet inte än riktigt vad det är för sort men får väl försöka att se mha zoopet och jag kan oartbestämma den. Finns det risk om jag köper nya Ciklider att det blir bråk?

        Finns det någon "riskfri" mix av lite större fiska för ett akvarium som oftast brukar fungerar eller är det mer på individnivå om det brukar gå bra eller ej?

        Kommentar

        • ciklidtok
          • March 2005
          • 1466

          #5
          De flesta ciklider är parbildande.Men på vissa kan man ha 1 hane och kanske 2-3 honor.man bör dock inte ha fler hanar än honor, då blir det troligast bråk.

          Om du inte lyckas artbestämma den Ciklid du har, släng med ett kort i inlägget, så kanske någon annan kan artbestämma den åt dej.

          Det finns väl igentligen ingen riskfri mix med större ciklider. Mina går bra ihop längre perioder, ibland bråkar de inte alls, men så helt plötsligt får någon för sej att "visa tänderna"och då är cirkusen igång, men jag har inte haft några allvarliga skador hittils iaf. Vissa av de jag har, är dessutom kända för att vara både agressiva och revirhävdande.

          Mvh.Ida
          720L SA-/CA. Övriga
          375L Biotop, skalarer
          275L Malawi
          240L Blandat


          Kommentar

          Arbetssätt...