Frågor om fjärilsciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jezebel-69
    • July 2006
    • 5

    Frågor om fjärilsciklider

    Hej. jag har ett 120liters med 1pleco på ca 15cm, 10 sorgmantel tetror o 9 kardinalfiskar. Jag skulle gärna vilja ha ngt färg glatt där i oxå o tänkte då på fjärilsciklider, o en golden nugget eller en L204. Jag läste att fjärilarna ville ha lägre Ph ,5,5-6,5,än det jag har,7,5.Jag har försökt mig på att använda sera pH minus i 3dgr. Resultat:kH sjönk från 4 till2 o gH från 6 till 3 medans pH förblev orubbat. Så undrar jag oxå om 120l kan bli trångt o bråkigt på bottnen med plecon o fjärilarna + en L-mal.Jag har 2 rötter nu o tänkte skaffa\göra en stengrotta? Dessa fisksorter passar kanske inte ihop? Något annat färg glatt o snällt par som inte blir så stora???Eftersom malarna vill ha starkare vattencirkulation o cikliderna inte? Jag har en fluval4 som jag har så nära ytan att det bildas bubblor , större på ytan o pytte små nere i själva vattnet, vet inte om det gör vattnet syrerikare, det var tanken i alla fall. Undrar även om detta kan vara sämre för växter o annat eller bättre? Jag använder ektozon salt i vattnet vid delv.byte 1g\v.Växter jag har däri är; cabomba,lite Elodea densa, en liten cryptocoryne x willisii, 1Echinodorus rosè tror jag den heter,lite Alternanthera reineckii, en Anubias nana på rot o Limnophila heterophylla.Kanske lite väl många olika,( både växter o frågor), men jag har bara haft akvarie 3mån, så allt är nytt men jätte roligt o intressant. Hoppas nån har lite goda råd o svar att hjälpa mig med, i så fall är jag tacksam. Ps: jag undrar oxå hur pass viktigt det är med sand på botten, eller det går bra med grus, typ engelsk sjösten ,näst minsta stl, 5-7mm? när det gäller fjärils ciklider.Har hört att fin sand kan ge tarmproblem iom dom får det i sig när dom gräver o dyl.
    Senast redigerad av jezebel-69; 03 August 2006, 10:56.
  • mmm
    • June 2004
    • 901

    #2
    Tror nog du kan ha fjärilsciklider trots pH-värdet. Annars så finns boliviansk fjärilsciklid som föredrar lite högre pH, inte lika färggranna men ändå väldigt fina (och dessutom tåligare). Det borde inte vara några problem med utrymmet på botten, fast du skriver inte vad det är för pleco du har?
    /Mattias

    Kommentar

    • jezebel-69
      • July 2006
      • 5

      #3
      Ang malar o andra undringar

      Jag tror att det kan vara en Hypostomus pleco,L109?eller en Pterygoplichtys multiradiatus är den lik oxå, den är brun fläckig, det ska vara en väldigt vanlig sort. Jag har tagit över akvariet med malen i o kardinalfiskar o så var där 2 scalarer. Dom gav jag bort i söndags dels för att dom började ta småfiskarna, såklart, men oxå för att dom kommit på att dom kunde sno malens tabletter o hängde över malen titt som tätt för att se vad den hittade på bottnen att äta.Så jag vet inte om det var därför malen började dra sig undan o fick lixom ljusare partier\fläckar på kroppen(stressad?) Men det verkar ha gått över nu. Fin o jämn i mönster o färg o simmar o rör sig som innan.Jag köpte 10 sorgmantlar istället för scalarerna.Glad att jag lyckades hitta ett större hem till dom.Dom flyttade till ett 220l`s med 2 andra lite mindre scalarer bla.Bättre. Jag har läst att min mal (om det är en sån) kan bli rätt stor, så jag ska skaffa större kar när jag får råd. Min mal är ca 15cm o ska ha inköpts för ca 3,5 år sen som liten. Är den inte liten för sin ålder? den har bott i ett 54l`s utan nån speciell mal mat. Jag fick tag på ett 120l`s billigt strax efter jag tog hand om fiskarna, såg så synd ut om dessa stora djur i det pyttiga. Är det någon som vet om det kan vara problem att släppa ner en liten mal unge på 4-6cm med den på 15 som jag har? Dom sa i en affär där jag var att min stora mal kunde äta den lilla??? Och att det inte var några problem alls att ge malarna röda mygglarver, jag har hört tvärtom, att man inte ska fodra med just röda när man har bottenlevande\malar.Kommer inte ihåg varför det inte var bra. Sen undrar jag vad´" vanlig pleco", Liposarcus pardalis, L023 är? Har inte sett den på bild, så det kanske är en sån jag har då?? Nån som vet hur gamla dom kan bli eller dom andra två jag skrev namnen på längre upp? Tack för svaret ang fjärilscichliderna. Jag tar gärna emot mer info om dom fiskar jag har nämnt i förra jag skrev. Det blev en liten o blyg golden nugget, söt:-)
      Senast redigerad av jezebel-69; 05 August 2006, 21:21.

      Kommentar

      • jezebel-69
        • July 2006
        • 5

        #4
        Mina nya fjärils ciklider:hon+han?

        Jag har köpt 2 fjärilsciklider idag. Dålig information i affären bara, vad jag än undrade över så sa han att det spela ingen roll. Jag är inte ens säker på om det är en tjej o en kille. Har läst att honan ska ha rödare buk o är mindre medans hanens främre ryggfenstråle är längre. Ingen av dom har något rödaktigt, för unga kanske, ser ingen skillnad på dom förutom att den ena är dubbelt så stor, 1,5 o 3cm långa ca.Olika gamla eller?Skulle det gå utan att dom kommer överens om dom är 2 av samma kön, tex 2 killar? Sen undrar jag om dom ska ha en grotta?Dom simmar med mina sorgmantlar nu, jätte gulligt Jessica
        Senast redigerad av jezebel-69; 03 August 2006, 16:26.

        Kommentar

        • jezebel-69
          • July 2006
          • 5

          #5
          Jaha. Det gick visst lite segt o få några svar på mina tidigare frågor Tråkigt

          Kommentar

          Arbetssätt...