Vilka fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bullen200
    • December 2004
    • 16

    Vilka fiskar?

    Imorgon åker jag och hämtar mitt nyinköpta 325 liters akvarium och jag undrar , vilka fiskar tycker ni att jag ska ha i det ? Jag är väldigt nyfiken på ciklider , Jag har suttit och gjort en lista över vad jag tycker verkar intressant men jag är öppen för andra förslag med.

    Kakaduaciklid
    Palettciklid
    Fjärilsciklid
    Röd ciklid
    Scalar
    Guldsömsciklid
    Påfågelciklid
    Prinsessan av burundi
    Silverhaj
    Siamesisk algätare
    Segelfenspleco
    Otocinclus

    Vilka av dom här fiskarna tror ni passar ihop ?
    Tack på förhand gott folk
    Linda
  • Erik...
    • May 2006
    • 1459

    #2
    Gör lite jobb själv, börja med att läsa artbeskrivningarna här på zoopet, dom är bra för nybörjare, där kan du till exempel se att minsta rekommenderade storlek på akvarium är större än din burk för iaf 2 av arterna.

    Men visst, du skulle till exempel kunna ha Kakaduaciklid, Fjärilsciklid, skalarer, Siamesisk algätare, Otocinclus. Tar du in nått mer från din lista till den kombinationen ber du om problem, och inte ens den kombinationen är garanterat problemfri.

    Kommentar

    • mmm
      • June 2004
      • 901

      #3
      Påfågelciklid blir lite för stora. Guldsöm och röd ciklid tror jag är ganska aggressiva och jag tycker inte du ska hålla dem med dvärgciklider eller scalarer, kanske att de kan gå bra tillsammans men i såna fall är nog karet för litet . Prinsessan av Burundi är från Tanganyikasjön och vill ha ett högre pH än de övriga.

      Jag tycker att silverhajen inte passar riktigt med de andra fiskarna. Segelfensplecon blir lite väl stor för ditt kar, tycker du ska leta efter någon lite mindre algätare. Otocinclus kan nog vara tveksam att ha tillsammans med skalarer då de är rätt små.

      Så, det jag skulle välja av de fiskar du räknat upp är:
      2 av dvärgcikliderna (troligtvis kakaduan och fjärilen eftersom de båda är från SA)
      Scalar
      Siamesisk algätare
      Någon algätande mal som blir mindre än segelfensplecon (finns massor med andra sorter)
      /Mattias

      Kommentar

      • Bullen200
        • December 2004
        • 16

        #4
        Jag har läst alla artbeskrivningar om dom , kanske lite slarvigt om jag missade hur stort akvarium dom skulle ha ;P

        Jag menade inte att jag skulle ha alla de fiskarna jag skrev upp , jag tyckte bara att just de var intressanta Och så ville jag veta vilka av dom som passade ihop för att sedan välja ut de jag skulle kunna tänka mig ha. Kollade på lagerlistan över fiskar hos min akvarieaffär och de har tyvärr inte kakaduacikliden och guldsömscikliden , fast jag kan ju åka till akvarielagret el nån annan affär. Så silverhajen går inte ihop med nån ? Jag har varit jättesugen på en sån ända sen jag såg den men alltid haft för litet akvarium :P.

        tack för svaren
        Linda

        Kommentar

        • mmm
          • June 2004
          • 901

          #5
          Jag förstod att du inte tänkte ha alla fiskarna . Skrev bara vad jag tyckte om de olika alternativen...

          Om de inte har kakaduaciklid på lagerlistan, så kanske det finns någon annan fin Apistogramma? Annars borde de inte vara svårt för dem att ta hem såna... Vill du ha någon lite större ciklid så finns det andra sorter som fungerar bättre än guldsöm och oscar i ditt kar.

          Silverhajen kan nog fungera med de andra fiskarna, men jag tycker inte den passar in rent utseendemässigt , kanske att den också kan vara lite livlig för t.ex. lugna skalarer(?), vet dock inte riktigt. Men visst, vill du väldigt gärna ha såna så kan det nog gå. Men de är väl stimfiskar så man ska nog ha flera såna, detsamma tycker jag gäller skalarer, så det kan bli lite trångt med båda sorterna.
          /Mattias

          Kommentar

          • Bullen200
            • December 2004
            • 16

            #6
            Jag såg att de hade thomasciklider och både de och palettcikliderna är västafrikanska , går de ihop tro ?

            Jasså , du menar så ;P Mjaa , du har nog rätt. Men i värsta fall får jag väl bara ha en ciklidsort.

            Läste också om nån som hade palettciklider och fjärilsciklider ihop , går det ?

            Aja , nu ska jag åka och ta hem akvariet svara på !
            Linda

            Kommentar

            • mmm
              • June 2004
              • 901

              #7
              Tomasciklid och palett går nog jättebra ihop. Palettciklid ska gå bra med fjäril också. Men om du funderar på fjärilsciklid så vill jag passa på att tipsa om boliviansk fjärilsciklid. De blir lite större, är tåligare och ska leva längre. Är kanske inte riktigt lika färggranna men ändå väldigt fina. Här är en bild på en av mina :


              Du kan ha tre ciklidsorter eller kanske t.o.m. fyra utan problem (skalar är också en ciklid ), det handlar bara om vilka sorter du väljer och vad du har för andra fiskar .
              /Mattias

              Kommentar

              • Erik...
                • May 2006
                • 1459

                #8
                Ursprungligen postat av Bullen200
                Jag har läst alla artbeskrivningar om dom , kanske lite slarvigt om jag missade hur stort akvarium dom skulle ha ;P

                Jag menade inte att jag skulle ha alla de fiskarna jag skrev upp , jag tyckte bara att just de var intressanta Och så ville jag veta vilka av dom som passade ihop för att sedan välja ut de jag skulle kunna tänka mig ha. Kollade på lagerlistan över fiskar hos min akvarieaffär och de har tyvärr inte kakaduacikliden och guldsömscikliden , fast jag kan ju åka till akvarielagret el nån annan affär. Så silverhajen går inte ihop med nån ? Jag har varit jättesugen på en sån ända sen jag såg den men alltid haft för litet akvarium :P.

                tack för svaren
                Nu kom det fram! Det var lite det jag ville, att du skulle berätta vad du helst ville ha, och det låter ju som om silverhajarna är ganska högt prioriterade, dom är stimfiskar, och iaf jag tycker att ett stim (8st eller fler) silverhajar kan utgöra huvudattraktionen i ett akvarium av din storlek, och att man väljer fisk efter vad som passar med dem. Om man matar som de flesta gör så växer silverhajarna sakta till en storlek av dryga 20cm, och så fall går de att hålla med flera av de arter som du listat, bortsett från de allra största och aggresiva (som du ändå inte bör skaffa) och de allra minsta och nervösa arterna. Jag tror att de flesta som haft ett riktigt stim silverhajar kan hålla med mig om de är otroligt läckra fiskar som är värda att ta hänsyn till när man väljer övriga arter. Det finns dessutom väldigt många andra arter utanför din lista som är alldeles förträffliga att hålla med silverhajar och som också är snygga, intressanta osv, trots att det är intressanta arter du har listat.

                Om du väljer att skaffa ett stim silverhajar så välj övriga arter som inte riskerar att få hjärtinfarkt när stimmet simmar förbi när silverhajarna blivit stora, och se till att ha mycket växter med lite hårdare blad men ändå växer ganska fort, ett bra exempel är Vallisneria, så kommer du att kunna välja bland många andra fiskarter, om du köper små silverhajar kan du även skaffa kakaduorna och fjärilarna, dom kommer att ha dött av ålder om inte annat innan silverhajarna är så stora att de utgör ett problem för dem.

                Lycka till!

                Kommentar

                • Bullen200
                  • December 2004
                  • 16

                  #9
                  okej , tack ni två
                  tror att jag har bestämt mig nu för de sorter jag tycker om. Skalarer, fjärilsciklider , palettciklider och silverhajar. Vet inte riktigt om alla får plats men jag kan ju kolla runt lite ;P det beror ju på hur många jag har. Jag tycker faktiskt att den bolivianska fjärilsciklider är mkt vackrare än den vanliga , får se om dom har såna i affären tack än en gång för er hjälp , det ska bli jätteroligt att starta upp akvariet
                  Linda

                  Kommentar

                  • mmm
                    • June 2004
                    • 901

                    #10
                    Ok, det blir nog bra. Med de fiskarna skulle jag ha kanske 5 skalarer, 1 eller 2 par paletter, 2 eller 3 par fjärilar och ett stim silverhajar (vet inte riktigt hur många som skulle fungera bäst ) och någon algätare, t.ex. Ancistrus.
                    Håller med om att bolivianska fjärilar är vackrare än vanliga. Är inte lika lätta att få tag på men det borde gå, affären borde kunna ta hem dem i alla fall.

                    Lycka till med akvariet!
                    Senast redigerad av mmm; 21 July 2006, 20:10.
                    /Mattias

                    Kommentar

                    • Bullen200
                      • December 2004
                      • 16

                      #11
                      haha , tack , det var precis det jag tänkte räkna ut ;P gamla hederliga ancistrus de kan jag nog få gratis av min faster. Jag håller på och letar lite fiskannonser på internet , får se om jag hittar nånting
                      tack så jättemycket
                      Linda

                      Kommentar

                      Arbetssätt...