Sydamerika tips

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Eurydike
    • September 2004
    • 931

    #16
    Jag har hittat en grupp på 6 st geophagus i ca 6cm klassen...men vet inte vilken variant det är och följdaktligen inte hur stora de blir som vuxna.
    Är det någon som vet ungefär hur lång tid det tar för dem att nå vuxen storlek?
    Kollade på heckelii på Åled förra helgen och de var fina...ca 7 cm kanske. Men om de finns kvar tills jag ska dit nästa gång vet jag ju inte.

    Det blir inte för mycket fisk på 540 liter då? Men som du säger så kan man ju ev sälja om det skulle bli alltför trångbott när de växt till sig.

    Kommentar

    • mmm
      • June 2004
      • 901

      #17
      Jag har läst att Geophagus växer ganska sakta, så det tar nog några år innan de når vuxen storlek. Men jag är inte säker...

      Jo, det kan ju eventuellt bli lite mycket fisk när de blir större. Men jag tror inte det borde vara några problem att sälja av några då. Dessutom är det ju en fördel att köpa en grupp så de kan para ut sig själva (även om du lär få svårt att få lek på heckelii ).
      /Mattias

      Kommentar

      • Eurydike
        • September 2004
        • 931

        #18
        Nu har jag funderat igen...Börjar ju närma sig nu. Växterna ska komma i slutet på den här veckan eller i början på nästa. De stora rötterna är på plats, visserligen med stenar fastkilade för de vägrar sjunka. Mitt sajica par har fått flytta i eftersom de plötsligt blev utan hem. Min L134 har också fått flytta in, liksom 2 Parotocinclus spilosoma.
        Kan det räcka med en grupp på 4 heckelii och ett gäng scalarer? Känns som om det blir så mycket fisk. Det blir några corydoras robinae också kanske 6 st och ett gäng pitbulplecos för alg-bekämpning. En till L134 som sällskap åt den första.
        Skulle det verkligen få plats en grupp geophagus också? De är små nu visserligen men..
        Så det här med scalarer.....kan man ha ett par av olika sorter eller är det dumt? Korsningsrisk, revirhävdande mm?

        Kommentar

        • mmm
          • June 2004
          • 901

          #19
          Ja, visst kan det räcka med heckelii och scalarer. Det är ofta snyggt om man inte har för mycket fisk, och du kan ju alltid fylla på med Geophagus senare ifall du tycker att det ser tomt ut. Dessutom så har du ju ett Sajica-par där också.

          Vad menar du med olika sorter av scalarer? De olika scalar-arterna (altum, scalar och spetsnos) skulle jag inte blanda. Tänker du på vildfångade varianter (eller F1, F2...) av vanlig scalar så skulle jag inte blanda dem heller eftersom de eventuellt kan komma att klassificeras som egna arter. Vanliga odlade scalarer i olika färgvarianter ska väl gå bra att blanda utan problem. Hoppas det var svar på frågan .
          /Mattias

          Kommentar

          • Eurydike
            • September 2004
            • 931

            #20
            Ja det är ju så sant. Man måste ju inte ha alla på en gång. Även om man gärna vill. Går ju lättare att fylla på efter hand än tvärtom.
            Sajica paret jobbar dessutom redan på att bli fler. Såg att honan bytte till lekdräkt idag efter att ha byggt bo sedan hon kom i karet.

            Ja precis vad jag menade. Om det var dumt att blanda de olika arterna. Får hitta en favorit och hålla mig till den då.
            Tack så mycket.

            Kommentar

            Arbetssätt...