Fiskar från Brasilien

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Birgitta W
    • October 2005
    • 2764

    Fiskar från Brasilien

    Jag har aldrig varit intresserad av detta med "Asienbiotoper" osv, jag har köpt fiskar jag tyckt om, inte brytt mig om varifrån dom kommer.

    Men så blev jag lite nyfiken på mina fiskar och slog upp dom i artbeskrivningarna. Och till min förvåning upptäckte jag att alla, utom kuhliålarna, i mitt sällskapskar finns i Brasilien!!!

    Och när jag satt upp mitt 220-literskar vill jag ha Corydoras. Och dom finns också i Brasilien!!!

    Så nu blev jag inspirerad! Kan någon hjälpa mig...

    Hur ser miljön ut i Brasilien där dom lever?

    Jag hade tänkt köpa dvärgbotior, men dom finns ju i Asien... Finns det någon annan snäckjägare som lever i sydamerika?

    Gör det något om man har kuhli och dvärgbotior bland sydamerikanare? Känns lite fel nu när jag börjat fundera på sydamerika...

    För närvarande har jag: Svart neontetra, kardinaltetra, kolglödstetra, otocinclus, alla brassar!!!
    Kuhli från Vietnam.

    Lite idéer till mitt större kar? Jag ska först och främst köpa större stim av tetrorna, fler otocinclusar och ett gäng corydoras.
    Fler kuhli hade jag också tänkt mig...

    Och så hade jag velat ha några dvärgbotior...

    PS. Kollade just upp fiskarna i mina andra kar. Och sydamerikaner!!!
    Guppy, slöj- och endlers, kakaduaciklider och ancistrusar... ! Sedan har jag amanoräkor och körsbärsräkor, dom vet jag inte varifrån dom kommer
    Senast redigerad av Birgitta W; 03 July 2006, 12:45.
    Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

    Min zoon :
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

  • Pechvogel
    • October 2005
    • 378

    #2
    sydamerikaner är finfina
    finns ju bla maaaassvis med vackra L-malar som du kan titta närmare på. de flesta är snälla och kan gå med dina fiskar. kika på denna sida http://www.akvaforum.no/L-nummer.cfm
    sen spelar det väl ingen roll om du blandar in botior och kuhlis. kuhlis vet jag går med corys men botior vet jag inte om de kan vara bitska(?).
    dvärgciklider finns det mängder av som du kan ha med tetrona eller kanske någon mellanstor ciklid som sajica eller multispinosa som är duktiga på yngelvård, vilket alltid är kul (tycker jag).

    hur det ser ut? hmm finns olika delar av amazonfloden. svartvatten och inte svartvatten. men du har ju typiska svartvattenstetror så det vore nog väldigt snyggt. svartvatten blir ju till av organiska material som färgar av sig. jag använder alkottar för att få snygg te-färg i karet. och man kan inte fatta hur mycket det framhäver färgerna hos de fiskar jag har!! sen grenar, rötter, slipade stenar, lite löv kanske (malarna äääälskar), nån växt och kanske mossa och tex rådasand.....ja så har jag inrett mitt svartvattenskar och jag är riktigt nöjd finns bilder på min zoon om du vill kika.

    hoppas det går bra med ditt lilla projekt! sydamerikanske kar har en tendens att bli riiiiiktigt snygga och mysiga.
    Fish and Chips --> Chipspåse framför akvariet en lugn kväll

    ZOON

    Kommentar

    • Birgitta W
      • October 2005
      • 2764

      #3
      Snygga syd/centralamerikanska kar, Peachvogel!
      Det enda jag egentligen inte gillar är det gula vattnet, dvs jag tycker det är snyggt hos andra men trivs inte med det här hos mig... Men man vänjer sig kanske?

      Vad är det för snygg gren du har? Hur behandlar man en sån innan man lägger ner den i akvariet?

      Vad är det för bakgrund?

      Jag har många rötter och stenar i mitt kar. Det är snyggt tycker jag. Och jag har också planerat att lägga ner småstenar i ett röse, ska ut på onsdag och plocka!

      När det gäller sand. Rådasand har jag i två kar och engelsk sjösten i två.
      Jag hade tänkt ha sjösten i detta nya men jag får kanske tänka om... Det ser mer naturligt ut med Råda...

      Jag funderade också sedan tidigare på Fantomtetra, svart och röd finns i artbeskrivningarna men inte gul... Dom behöver man ju inte ha så många av, dom trivs väl även med att vara bara några få?
      Jag vill inte överbelasta detta kar också...

      Jag tror inte jag ska köpa flera malar utan ev. flytta över mina två ancistrusar dit. Har inte bestämt mig än...

      Att köpa nya fiskar blir inte aktuellt förrän efter sommaren, dom jag har i mitt 70-liters nu är mer än nog att starta upp med!
      Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

      Min zoon :
      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

      Kommentar

      • Pechvogel
        • October 2005
        • 378

        #4
        hej! oh tack! alltid kul med lite feedback på sina kar. just nu är det nån av fiskarna som inte gillar inredningen verkar det som....gräver som tokar

        hmm jag vet inte om man vänjer sig kanske, tycker det ser naturligt ut. i mitt lilla kar är det helt "vitt" och i det stora svartvatten. du kan ju prova båda och se vad du gillar mest. jag brukar variera mej lite men fastnar oftast för det mörka efter ett tag igen. om du tex färgar vattnet med alkottar eller speciellt beredningsmedel från zera eller nåt så behövs ju bara ett eller två vattenbyten så är det "vitt" igen. variation förnöjer

        grenarna (det är faktiskt 4 i olika storlekar) har jag plockat på landet, jag tror det är bok eller al. men alla lövträd ska gå bra så det kvittar. de var helt torra från ett träd som gudrun vält förra året. spolade av dem i duschen bara. vissa kokar men jag har aldrig gjort det...har gått bra hittills iaf. sen på botten har jag rötter som jag inhandlat i zoobutik.

        bakgrunden är kork! köpte färdiga "ark" på hornbach som jag skar till i lagoma bitar. bra fast kass kan man sammanfatta den med tyvärr. bra för den är skitasnygg enl mig och ger maaaaaasssa gömställen och grottor till leksugna fiskar och rädda yngel men den fäller massa i början så man får göra x antarl vattenbyten innan man kan ha i fisk. eftersom man måste silikona fast den torr och sen blöta den i akvariet så den lakas ur ....segt. och sen nu har jag märkt att det lossnar lite bark här och var så jag vet inte hur länge den kommer hålla. men ett bra tag tror jag i vilket fall. väldigt nöjd estetiskt sett....

        jag har fem gula fantomer och de stimmar fint och har färgat ut bra så de borde trivas. de blir inte lika stora som de svarta och röda. inte så lätt att hitta bra info om dem men de ska inte vara så svåra att få tag på ändå. har sett i två butiker här i gbg
        ja det är lätt att överbelasta när det finns så många härliga fiskar! man får ju aldrig nog!!

        lycka till imorgon på din stenletarexkursion!
        Fish and Chips --> Chipspåse framför akvariet en lugn kväll

        ZOON

        Kommentar

        • Johan73
          • December 2003
          • 483

          #5
          Pechvogel: Hur mycket alkottar har du i karet? Eller gör du extrakt?
          /J

          Kommentar

          • Vandal
            • January 2006
            • 1655

            #6
            på frågan om snigelätare....
            jag hade stora långsträckta pansarmalar (H.thoracatum) som gärna glufsade i sig snäckor... dock vet jag inte om de alltid gör det... och dessutom är de bra på att rumstera om i akvariet...
            over and out /Petter
            Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

            http://saltvattenvandal.blogspot.com/

            Kommentar

            • Pechvogel
              • October 2005
              • 378

              #7
              Ursprungligen postat av Johan73
              Pechvogel: Hur mycket alkottar har du i karet? Eller gör du extrakt?
              jag har inte så mycket alkottar, kanske 2-3 knippen eller vad man ska säga....max 10 kotatr skulle jag tro. lägger i ett par tre st lite då och då. plockade dem från ett träd i våras så de hade nog mer färgämne i sej än om man hade tagit dem från marken och de lakats ur med (?).
              Fish and Chips --> Chipspåse framför akvariet en lugn kväll

              ZOON

              Kommentar

              • S_sund
                • July 2004
                • 1904

                #8
                Ursprungligen postat av Pechvogel
                grenarna (det är faktiskt 4 i olika storlekar) har jag plockat på landet, jag tror det är bok eller al. men alla lövträd ska gå bra så det kvittar. de var helt torra från ett träd som gudrun vält förra året. spolade av dem i duschen bara. vissa kokar men jag har aldrig gjort det...har gått bra hittills iaf. sen på botten har jag rötter som jag inhandlat i zoobutik.

                Bakgrunden är kork! köpte färdiga "ark" på hornbach som jag skar till i lagoma bitar. bra fast kass kan man sammanfatta den med tyvärr.
                Fantastiskt hörnakvarium, blev verkligen inspirerad!
                Är det eklöv du har i ditt kar? Hört att ek o bok skall vara de bästa, aldrig testat själv. Något man skall tänka på?
                Tyckte sedan att det var väldigt snyggt med trollhasseln! Har tillgång till färsk trollhassel, något tips om hur man bereder kvistarna?

                Otroligt fin korkbakgrund, var sugen på en ända tills jag såg att den vittrade sönder?! Har haft juwels egna bakgrund i mitt nuvarnade sydamerika kar och det är inget kul när bakgrunderna rämnar och det lossar massa bitar hela tiden.
                Synd för korken var fasligt fin!
                450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
                Min Blogg
                För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!

                Kommentar

                • Pechvogel
                  • October 2005
                  • 378

                  #9
                  Ursprungligen postat av S_sund
                  Fantastiskt hörnakvarium, blev verkligen inspirerad!
                  Är det eklöv du har i ditt kar? Hört att ek o bok skall vara de bästa, aldrig testat själv. Något man skall tänka på?
                  Tyckte sedan att det var väldigt snyggt med trollhasseln! Har tillgång till färsk trollhassel, något tips om hur man bereder kvistarna?

                  Otroligt fin korkbakgrund, var sugen på en ända tills jag såg att den vittrade sönder?! Har haft juwels egna bakgrund i mitt nuvarnade sydamerika kar och det är inget kul när bakgrunderna rämnar och det lossar massa bitar hela tiden.
                  Synd för korken var fasligt fin!
                  tack! blir så glad när jag får positiv feedback!
                  ja eklöv och allöv är det på botten. plockar i parken där jag bor och sköljer av dem under kranen innan de åker i burken. man kan koka dem innan man har i dem om man är orolig för skräp.....men det är ju inte jag mina malar ocj räkor verkar gilla att både knapra på löven och gömma sig bland dem. alltid kul att vara lite poppis hehe. väldigt dekorativt tycker jag personligen.....får lite säsongsskiftningar även i karet

                  har själv ingen erfarenhet av färsk trollhassel. jag använde mig av torkad som jag köpte i en blomsteraffär. hade den i blöt länge, säkert 3 veckor, i badkaret innan jag vågade ha i den. tydligen ska de vara giftiga innan de lakats ur ordentligt och det kan smaka beskt om vattnet innan det är ordentligt borta...men jag kände aldrig någon besk smak :P fiskarna har mått bra vilket fall och det är huvudsaken. så se till att skölja den med rååge!

                  ja korken är som sagt bra fast kass :/

                  lycka till med hasseln!!
                  Fish and Chips --> Chipspåse framför akvariet en lugn kväll

                  ZOON

                  Kommentar

                  • S_sund
                    • July 2004
                    • 1904

                    #10
                    Ursprungligen postat av Pechvogel
                    ja eklöv och allöv är det på botten. plockar i parken där jag bor och sköljer av dem under kranen innan de åker i burken. man kan koka dem innan man har i dem om man är orolig för skräp.....får lite säsongsskiftningar även i karet

                    har själv ingen erfarenhet av färsk trollhassel. jag använde mig av torkad som jag köpte i en blomsteraffär. hade den i blöt länge, säkert 3 veckor, i badkaret innan jag vågade ha i den. tydligen ska de vara giftiga innan de lakats ur ordentligt och det kan smaka beskt om vattnet innan det är ordentligt borta...
                    Lägger du i färska löv? Trodde bara man kunde använda höstlöven när de ramlade av... (inser min okunskap när det gäller löv i akvariet! )

                    Har blivit lovad en del färska kvistar av trollhassel...tänkte låta dem ligga och torka några månader (tills min ombyggnat av sydamerika-karet till hösten!) för att sedan blötlägga dem/koka dem för att laka ur dem ordentligt. Borde ju fungera?
                    450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
                    Min Blogg
                    För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!

                    Kommentar

                    • Pechvogel
                      • October 2005
                      • 378

                      #11
                      Ursprungligen postat av S_sund
                      Lägger du i färska löv? Trodde bara man kunde använda höstlöven när de ramlade av... (inser min okunskap när det gäller löv i akvariet! )

                      Har blivit lovad en del färska kvistar av trollhassel...tänkte låta dem ligga och torka några månader (tills min ombyggnat av sydamerika-karet till hösten!) för att sedan blötlägga dem/koka dem för att laka ur dem ordentligt. Borde ju fungera?
                      naee...jag har bara tagit bruna höstlöv hehe men det borde la gå med färska med...fast de flyter förvisso till en början. det är vilket fall väldigt dekorativt att ta en död kvist där bladen sitter kvar och stoppa ner...blir som ett litet träg i akvariet....väldigt snyggt nu när jag tänker på det. måste göras om i höst

                      låter finemang! se till att ha tålamod bara
                      Fish and Chips --> Chipspåse framför akvariet en lugn kväll

                      ZOON

                      Kommentar

                      Arbetssätt...