5 frågor om 4 sorters fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gr@bben
    • June 2005
    • 32

    5 frågor om 4 sorters fiskar

    hej.
    har ett tomt 144 liters akvarium som jag hade tänkt fylla med fisk nu

    dessa arter hade jag tänkt skaffa:

    siamesisk algätare (1 st)
    dvärggurami (2 st)
    fjärilsciklid (3 st)
    kakaduaciklid (3 st)

    har tänkt mig dessa fiskar och har några frågor..

    1, ang siamesisk algätare: måste man ha en eller går det bra med 2 st i mitt kar?

    2, ang dvärggurami: går det bra att ha 2 hanar tillsammans eller måste det vara en av varje kön?

    3, ang fjärilsciklid: går det bra att bara ha honor eller mår dom bättre av att vara en hane och 2 honor?

    4, ang kakaduaciklid: går det bra med 2 hanar med en hona eller ska det vara tvärtom?

    5, är det någon fisk här som inte gåri ihop med någon annan?
    // Viktor

    Dvärgciklider,Guramis,Tetror,Barber,Malar,Räkor,Ungfödare,Guldfiskar,Alger



    144-liters,
    72-liters,
    12-liters

    Akvarist, javisst!
  • Gr@bben
    • June 2005
    • 32

    #2
    Ni måste inte svara på alla frågor, det är bättre att svara på en än att inte svara alls
    // Viktor

    Dvärgciklider,Guramis,Tetror,Barber,Malar,Räkor,Ungfödare,Guldfiskar,Alger



    144-liters,
    72-liters,
    12-liters

    Akvarist, javisst!

    Kommentar

    • Birgitta W
      • October 2005
      • 2764

      #3
      Hej!
      Du kan inte ha två hannar och en hona av kakaduorna. Det blir slagsmål! Däremot kan du ha tvärtom, två honor och en hanne. Men då måste honorna få varsitt, avgränsat revir. Annars bråkar dom också!
      Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

      Min zoon :
      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

      Kommentar

      • Gr@bben
        • June 2005
        • 32

        #4
        Ursprungligen postat av Birgitta W
        Hej!
        Du kan inte ha två hannar och en hona av kakaduorna. Det blir slagsmål! Däremot kan du ha tvärtom, två honor och en hanne. Men då måste honorna få varsitt, avgränsat revir. Annars bråkar dom också!
        går det bra att bara ha en hane och en hona då?
        // Viktor

        Dvärgciklider,Guramis,Tetror,Barber,Malar,Räkor,Ungfödare,Guldfiskar,Alger



        144-liters,
        72-liters,
        12-liters

        Akvarist, javisst!

        Kommentar

        • desiredillusion
          • February 2006
          • 512

          #5
          Heisann!

          Jeg kan svare på spørsmål nummer 1 og 2...

          Først: Jeg har to stykker av siamesiske algespisere i en 120 liters tank, så det vil nok gå fint om du har to også. Men du må derimot følge med på den/dem, da de kan bli aggressive etterhvert som de blir eldre. Jeg aner ikke hvilke kjønn mine to er, men jeg ser de er sterkt knyttet til hverandre, da de er sammen hele tiden

          Og nummer to: Min erfaring er at du ikke bør ha to hanner av dverggurami sammen, om du ikke har flere hunner til dem. Det er med dem som med de fleste andre levendefødere (tror jeg iallefall): 1 hann per 2 hunner, gjerne flere hunner enn det igjen. Om du har to hanner og ingen hunn, er det store sjanser for at de vil slåss til den ene dør.

          Men, jeg må poengtere at dette er mine erfaringer, så du må ikke ta dem som fasitsvar

          Lykke til med akvariet ditt
          I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

          Kommentar

          • mmm
            • June 2004
            • 901

            #6
            Ursprungligen postat av Gr@bben
            1, ang siamesisk algätare: måste man ha en eller går det bra med 2 st i mitt kar?

            2, ang dvärggurami: går det bra att ha 2 hanar tillsammans eller måste det vara en av varje kön?

            3, ang fjärilsciklid: går det bra att bara ha honor eller mår dom bättre av att vara en hane och 2 honor?

            4, ang kakaduaciklid: går det bra med 2 hanar med en hona eller ska det vara tvärtom?

            5, är det någon fisk här som inte gåri ihop med någon annan?
            1. Siameser trivs bättre om de är många, de är väl egentligen en stimfisk (?). Så en ensam är nog det sämsta du kan ha. Men de blir ganska stora så det kanske inte får plats så många i ett 120 liters. Men jag tycker i alla fall det är bättre med 2 än 1.

            2. Vet ej

            3. Det ska nog gå bra med bara honor. Annars så är det en parbildande fisk så du kan ha en hane och en hona.

            4. 2 hanar i ett så pass litet kar tror jag kan bli lite svårt. Det kanske kan fungera om man har mycket inredning som delar av akvariet, men troligtvis kommer den ena att bli väldigt jagad av den andra. Jag tror det kan funka att ha en hane och en hona, men jag tror det är olika med olika individer.

            5. Dvärgguramisarna vill helst ha det ganska lugnt och risken finns att revirhävdande dvärgcikliderna kommer att störa dem en del. De håller dock till i olika delar av akvariet (uppe/nere) så jag tror det kommer att gå bra.
            /Mattias

            Kommentar

            • solbacka
              • January 2004
              • 3952

              #7
              Jag kan bara svara på fråga 1! Siamesiska algätare vill vara många! Jag har 4 och de trivs mycket bra tillsammans, aldrig ovänner. Men ditt akvarium är för litet för siamesiska algätare för de blir stora mina är ca 17cm och de vill ha stor plats att simma på. I början hade jag bara 2 för jag hade mindre akvarium men då var de sura på varandra när jag köpte större akvarium och två till blev de hur trevliga som helst, de är alltid tillsammans som ett stimm.
              350l Diskus 275l SA växt
              100l tanganynika
              Min dagbok Mina bilder
              Min alldeles egna zoon

              Kommentar

              • solbacka
                • January 2004
                • 3952

                #8
                Jag tycker inte artbeskrivningen här på zoopet stämmer med mina erfarenheter. De är inte aggressiva, de behöver stort akvarium min. 350l och de är inget vidare på tofsalger....De älskar fiskmat! De har ej heller revir eller vill gömma sig. De vilar gärna på botten, rötter eller bredare blad.
                350l Diskus 275l SA växt
                100l tanganynika
                Min dagbok Mina bilder
                Min alldeles egna zoon

                Kommentar

                Arbetssätt...