slöjstjärt ? måste de vara själva?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • frozenhart
    • November 2005
    • 29

    slöjstjärt ? måste de vara själva?

    hej jag har en blanding ´slöjstjärt som jag inte vet vad jag ska göra med..
    jag har en golfboll... en lejonhuvad och 2 "vanliga spräckliga" ingen aning om vad de heter förut att det är slöjstjärt.. samt 2 st stora klargula slöjstjärt? utan ryggfena?

    själv tycker jag det är lite trist med bara slöjstjärt men det går väl inte att blanda med några mer fiskar? vill gärna ha mindre typ guppy lr neontetra lr annat smått,.. inställt på att det inte funkar med nått annat..men man måste ju fråga?
  • MichaelE
    • June 2002
    • 903

    #2
    slöjstjärtar är kallvattensfiskar och de fiskarna du vill ha dom med är varmvattensfisk så det säger sig själv.
    Jag hoppas at du vet att dom blir hyfsat stora.

    De sk golfbollarna och lejonhuvudena är deformerade nått så in i hel**te, ett par av de värsta exemplen där akvaristiken har spårat ur.
    kan inte förstå hur folk kan tycka de här missfostren är snygga, sluta köpa dom så kommer dom försvinna från akvariehandeln, det är inget annat än djurplågeri.
    Varför kan man inte bara va nöjd med naturformerna?
    Rovfisk intresset går på sparlåga tills vidare.

    Nu med både salt och sött .
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104466

    Kommentar

    • frozenhart
      • November 2005
      • 29

      #3
      själva frågan lyder: finns det någon annan fisk man kan ha tillsammans med slöjstjärt? mitt exempel var liknande fiskar (i storlek) som guppy neontetra m.m inte att jag ville ha DOM arterna i samma akvarium.. för att jag VET att det är varmvattensfiskar..
      tycker det är bra att du Michael är en sån extremt bra djurvän.. jag hoppas du inte äter fisk heller? gärna inte ens mat med fiskolja i..
      bra att du dycker synd om dessa fiskar.. men jag skulle bara vilja nämna raser som bulldog shar pei ,, swynx och perser för att nämna få av de raser som även där har blivit "deformerade" som du kallar de.. P.G.A människans hunger efter nya spännande raser.. det kommer alltid vara så och de försvinner inte bara sådär.. vore det rätt att utrota raser te.x golfboll pga att de är fel och synd om fisken?
      jag vill då gärna inte döda min Golboll Glenn p.ga att han är "defekt".. han är en underbar fisk.. trivs väldigt bra och är supersnäll och trevlig på alla sätt..

      Kommentar

      • MichaelE
        • June 2002
        • 903

        #4
        de gångerna jag äter fisk är den självfångad och då vet jag att den dog snabbt och smärtfritt, inte samma sak som med en fisk som lever hela livet med tex organ om är alltför sammanpressade och kan inte växa som den ska, åldersrekordet för en vanlig guldfisk ligger runt 30 år så ett medel borde väll va 15-20 år, hur många golfbollar och andra groteska avelsformer tror du lever så länge?

        Många avelsformer tex. golfboll skulle inte klara sig i naturen och därför borde dom inte existera, är det rätt att avla på en svag rad fiskar?, ingen seriös akvarist borde ens tänka tanken på att äga några fiskar som kroppsformen har ändrats till den milda grad att dom inte är livsdugliga i vilt tillstånd.

        En fisk som kanske skulle funka ihop med dom är P.conchonius, men kanske kan va för livlig.
        Senast redigerad av MichaelE; 22 June 2006, 01:39.
        Rovfisk intresset går på sparlåga tills vidare.

        Nu med både salt och sött .
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104466

        Kommentar

        • rödtoppen
          • June 2006
          • 3148

          #5
          Ursprungligen postat av frozenhart
          bra att du dycker synd om dessa fiskar.. men jag skulle bara vilja nämna raser som bulldog shar pei ,, swynx och perser för att nämna få av de raser som även där har blivit "deformerade" som du kallar de.. P.G.A människans hunger efter nya spännande raser.. det kommer alltid vara så och de försvinner inte bara sådär.. vore det rätt att utrota raser te.x golfboll pga att de är fel och synd om fisken?
          jag vill då gärna inte döda min Golboll Glenn p.ga att han är "defekt".. han är en underbar fisk.. trivs väldigt bra och är supersnäll och trevlig på alla sätt..
          tror inte att han menar att du ska ta livet av din fisk.
          all avel på djur som är så defekta att de inte kan ha ett normalt liv eller beteende borde stoppas bums, sen om det är ett däggdjur eller en fisk så spelar det ingen roll.
          / dtoppen /

          Kommentar

          Arbetssätt...