Öppet 720. Fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Terato
    • November 2003
    • 560

    Öppet 720. Fiskar?

    Ska snart flytta hemifrån och planerar att köpa ett 720- liters akvarium! Jag vill ha öronålar.


    Men funderar på att ha det öppet med stora echinodorusplantor som kan växa ovanför. Funkar det att fylla det lite mindre för att inte ålarna ska hoppa ut? Eller behöver de ha höjden?

    Sedan funderar jag på vilka frisimmande fiskar jag ska ha. De får ju i så fall inte vara för hoppiga, men jag är väldigt intresserad av koiliknande fiskar, regnbågar och stora barber...fast brukar inte alla uppräknade vara hoppiga? Hjälp mig lite här.

    Eller kan man lösa det så att det blir svårt att hoppa ur även om det är öppet på något sätt? Några som har några tips?
    /Sara Östlund

    Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=125337
  • Tastyfish
    • February 2005
    • 1761

    #2
    Öronålar i ett öppet kar är inte en bra idé .

    vad jag vet är dom flesta strömlevande generellt hoppigare än dom som lever i lugnare vatten (iallafall hemma hoss mig).

    men vissa gurami och sådannt kanske kan fungera? .

    koi ska ju ha kallt vatten och regnbågar kan vara lite hoppiga, har ingen aning om barber.
    Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
    Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
    Måste skaffa mig fler djur!

    Kommentar

    • Terato
      • November 2003
      • 560

      #3
      Okej, inte ens om vattennivån är lite lägre? jag menar, de KLÄTTRAR väl inte ut? Eller är de såna rackare på att ta sig ur!

      Okej.. That makes sense..


      Jag har boesmani och det har hänt att någon lyckats hoppat ut... hmm.. Men det skulle vara bra om det fanns nån lösning, liksom. Alltså att det kan vara öppet utan att vara öppet. Så att echinodorusarna kan kika fram ändå. man kanske kan ordna med täckglasen på nå sätt?

      Vilken fin ödla eller vad det är du har på bilden!
      /Sara Östlund

      Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=125337

      Kommentar

      • Tastyfish
        • February 2005
        • 1761

        #4
        jag har haft en 2 sorters "ålar".

        en mindre sorts macrognathus ål (som klämmde sig under pumpen med huvudet och svansen och fastnade där) och sen 2 kuhliiålar (båda hoppade ut ca 5 cm upp till täckglaset var det när ja hadde dom).

        det finns ju nät? ser kanske inte superfint ut men dom kan blomma över och om du har lite size på fiskarna så kommer dom inte ut.

        jag lät min ena echinodorus blomma över karet en gång men den dog + att det blev knepigt att justera glasen osv. vad jag vet måste man köra näring för att svärdplantor ska blomma över ytan i akvarier.

        ödlan är en av minna daggeckos som ja har i terrarium och dom har nyss börjat få ägg .
        Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
        Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
        Måste skaffa mig fler djur!

        Kommentar

        • Terato
          • November 2003
          • 560

          #5
          Vilka rackare! Man får nog akta sig noga..

          Det måste nästan vara helt tätslutet då? Då kan det bli svårt.. men om man limmar på en 10 cm bred glasskiva längs varje kant kan de väl inte ta sig ur? Har svårt att tänka mig hur det ska gå till. En rak kant rakt upp måste ju vara lättare att åla sig över.


          Jag vill inte köra co2 i 720-literskaret.. Det skulle gå åt så mkt. men lite försiktigt kan man nog göda med pmdd ändå om växterna håller sig över ytan. Då kan de kanske ta upp en del ur luften. Jag får nog rådfråga nån om den biten.. Har inte hållit på så länge med det där. Men tänkte iaf ha dom där echinodorusarna med lite kraftigare blad. Macrophyllus eller vad dom heter.

          Det här kan bli läckert!
          /Sara Östlund

          Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=125337

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            Ursprungligen postat av Terato
            Jag vill inte köra co2 i 720-literskaret.. Det skulle gå åt så mkt. men lite försiktigt kan man nog göda med pmdd ändå om växterna håller sig över ytan.
            även om du bara har undervattensväxter kan du göda med pmdd.
            en del växter kan ta kol ur karbonater till exempel.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • Tastyfish
              • February 2005
              • 1761

              #7
              terato det finns ju också växter som definitivt växer över ytan iallafall fast då måste dom ju ha lägre vatten!
              Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
              Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
              Måste skaffa mig fler djur!

              Kommentar

              • Terato
                • November 2003
                • 560

                #8
                Då gör jag det..

                ja, visst är det javaormbunke och vallisneria? Vilka fler är det osm kan det? cryptocyrone, eller hur?
                /Sara Östlund

                Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=125337

                Kommentar

                • Tastyfish
                  • February 2005
                  • 1761

                  #9
                  inte cryptocoryne vad jag vet men dom kanske kan blomma över, finns ju näckrosor fast dom blir tydligen väldigt stora, finns också "cyperus" växterna som är väldigt fina, planerar själv på ett kar med sådanna växter!
                  finns mangrove träd också, anubias ska tydligen kunna blomma över vatten ytan och fredskalla ska väll kunna ha rötter i vatten?
                  Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
                  Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
                  Måste skaffa mig fler djur!

                  Kommentar

                  • Terato
                    • November 2003
                    • 560

                    #10
                    Nä men jag menade växter som kan ta upp kol ur vattnet. Borde ha quotat Raven.

                    Hmm.. mangroveträd? Lät intressant. Det ska jag söka lite på..
                    /Sara Östlund

                    Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=125337

                    Kommentar

                    Arbetssätt...