Boliviansk fjärilsciklid ihop med..?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ginny Nessy
    • April 2006
    • 34

    Boliviansk fjärilsciklid ihop med..?

    Har ett 240 L juwelakvarium som skall startas om till hösten. (har ännu inte bestämt vilka fiskar som ska i)

    Funderar på Boliviansk fjärilsciklid (Mikrogeophagus altispinosus) i ett sällskapsakvarium med lugna arter. Har några frågor angående den och andra arter som jag gärna vill ha svar på...

    1. Den "vanliga" fjärilscikliden är ju lite känslig av sig, efter vad jag har förstått, men gället det "den bolivianska" också?

    2. Kan den passa mig som aldrig haft ciklider förut?

    3. Passar den bättre i ett lugnare sällskapsakvarium än paletten? (Är den fredligare?)

    4. Något speciellt man bör veta om den?

    5. Kan man ha den med kuhlii-ålar eller pakistanbotior?

    6. Vilka fiskar skulle passa ihop med den? (vill gärna ha många förslag!)
  • mmm
    • June 2004
    • 901

    #2
    Tycker absolut du ska ha boliviansk fjärilsciklid.

    1. Den ska vara tåligare, och även mer långlivad. Har haft mina i 1½-2 år och har aldrig haft några problem med dem.

    2. Ja, det är en bra "första" ciklid.

    3. Den passar bra i ett lugnt sällskapskar. Mina är väldigt fredliga och bryr sig inte om andra fiskar (förutom då de försvarar sina yngel). Har aldrig haft palett, men fjärilen bör vara lugnare än paletten.

    4. Köp dem parvis, i ditt kar tycker jag 2 par vore perfekt.

    5. Vet inte, men det borde inte vara några problem.

    6. Pansarmalar och tetror passar bra (Även om tetrorna gärna äter deras yngel...) Eventuellt någon annan dvärgciklid.
    /Mattias

    Kommentar

    • Ginny Nessy
      • April 2006
      • 34

      #3
      Okej, Stort Tack!!
      Tror det lutar väldigt mycket åt den nu... bara jag kan få tag på såna sen till hösten...

      Kommentar

      • Hynt
        • May 2006
        • 224

        #4
        hej även jag funderar på boliviansk fjärilsciklid, tänkte först skaffa ny tank till mina endlers,koppartetror,kardinal tetror... men vad jag läst så kanske det skulle fungera ihop.. antligen blir det boliviansk fjärilsciklid nu eller så ny tank till dom andra och malawi ciklider =)
        http://hynt.info.se/

        Kommentar

        Arbetssätt...