discus och scalare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • [xstream]
    • March 2006
    • 520

    discus och scalare

    Tjo!

    Jag sitter fortfarande och funderar över en sidekick till mina scalare i akvariet och jag kommer antligen skaffa ett par hantelciklider men jag funderade lite över ett eller kanske två par med dvärgdiscus. Någon som har åsikter om kombinationen discus och scalare?
    Jag har läst att discusar kan vara lite känsliga mit sjukdomar som scalare kan bära men är det risk för att scalarna mobbar ihjäl discusarna? Mina scalaryngel blev ju ganska hårt ansatta när jag släppte ner dem även om det verkar ha lugnat ner sig nu.

    Hantelciklider är det ju ganska garanterat att scalarna inte går på om jag inte köper yngel. De är ju ändå ganska snabba och förhållandevis stora, mina scalare är ju på sin höjd tonåringar rent storleksmässigt.

    Idéer?
    720L Malawi-biotop
  • NiXoN
    • December 2003
    • 2068

    #2
    Om du är redo att låta diskusarnas krav styra så skall de inte vara omöjligt. För att göra de hela enklare skulle jag köpa större fisk 12+ helst större.

    Kommentar

    • [xstream]
      • March 2006
      • 520

      #3
      Tja, problemet är att discus i den storleken kostar flis. Det fina med dvärgdiscus är att man kan komma undan med 250-350 st.

      Har läst lite på andra trådar här också om just discus och scalare och de flesta verkar säga att det funkar bra. Dock ingen som nämner dvärgdiscus som jag har sett.

      Cheers
      720L Malawi-biotop

      Kommentar

      • andreassofus
        • November 2005
        • 5643

        #4
        vad är en dvärgdiscus?
        Mvh Andreas
        min zoon
        msn adress

        Kommentar

        • [xstream]
          • March 2006
          • 520

          #5
          det kanske bara är jag som fått för mig att det är dvärgdiscus och egentligen bara är yngel.
          har egentligen aldrig varit discusintresserad och jag tror att jag har blivit lurad av att det finns en miljard olika underarter.

          i vilket fall så misstänker jag att det snarare är yngel det är frågan om.

          Cheers
          720L Malawi-biotop

          Kommentar

          • andreassofus
            • November 2005
            • 5643

            #6
            oki, ja så kan de ju va kanske..
            själv har ja ingen aning om de finns eller inte.. har inte hört de förr

            skål
            Mvh Andreas
            min zoon
            msn adress

            Kommentar

            • luke the drifter
              • December 2005
              • 122

              #7
              kan va som med dvärgguppy eller dvärgmolly altså yngel
              375l Malawi
              180l blandade levandefödare
              112l västafrika
              54l sydamerika
              50l endlers guppy
              12l behandlingsburk
              15l 10 st hongiyngel
              15st olika från 27-43 liter yngelkammere

              min zoon
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=596629

              Kommentar

              • Danne_K
                • February 2005
                • 1034

                #8
                finns inga "dvärgdiscus" dock säljs ofta discus yngel... dock är dom betyderligt svårare att sköta än vuxna... om du vill ha discus läs på mycket innan är mycket jobb med dom osv. men det funkar bra att ha dom med tex scalarer...

                Kommentar

                • [xstream]
                  • March 2006
                  • 520

                  #9
                  Mm. snygga är det men det lutar nog åt någon hantelciklid istället.
                  720L Malawi-biotop

                  Kommentar

                  Arbetssätt...