1000L kar som känns lite tomt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lilleolov
    • April 2006
    • 79

    1000L kar som känns lite tomt

    Jo nu är det så att vi äntligen har fått upp vårat 1000L kar i lägenheten (3 trappor upp).

    Vi har lagt i sanden och fyllt det och så sent som igår fick dom fiskarna som inte dött ett ganska stort hem.

    Dom fiskarna som vi har nu är:

    2 st Påfågelciklider, ca 13-18cm
    1 st Skalare, 10cm
    1 st mal (en sån där vanlig, jag kan fösöka hitta mer exakt namn, men den är svart & vit bräckli), 20cm

    Jag vet att det är en skön blandning eftersom skalaren lever lite farligt.
    Men det har den gjort nu i ca 3 år och han håller sig undan.

    Det jag nu är ute efter i mitt stora kar är att ha lite växter, och gärna då även fiskar som inte förstör eller har en benägenhet att äta växter.
    Även så som nu så skulle jag vilja ha tips på fiskar i storleken 10-40 cm, kanske mindre kanske större men där nånstans vill jag ligga.
    Och sen även fiskar dom inte behöver fryst mat, gärna vanligt torrfoder och tabbletter & självklart fiskar som går ihop med varann.

    Sammanfattningsvis vill jag ha tips på

    Fiskar i storleken 10-40 cm
    Växter i alla storlekar
    & självklart ska fiskarna gå ihop med varann och växterna.

    Kan även tilläga att dom fiskar som vi har nu inte är ett krav i detta kar.

    Hoppas ni kan hjälpa mig.
  • moj
    • January 2006
    • 501

    #2
    Om du vill ha ett ciklidakvarium och kan tänka dig
    att ge lite vegetabiliskt ibland kanske en sebraciklid är nåt?

    Om du vill ha ett sällskapsakvarium rekommenderar jag gurami,
    speciellt Kyssgurami. OBS!!! Gurami kan vara lite bråkig så
    då ska du nog bara ha en av varje!
    Hur kan man göra något annat än älska fiskar?

    Kommentar

    • ubbe2
      • November 2004
      • 21

      #3
      HEJ jag tror inte att du får ha växterna i fred för påfågelcikliderna dessa brukar möblera efter eget tycke och smak
      Naturen har vi till låns den tid vi lever här

      Kommentar

      • lilleolov
        • April 2006
        • 79

        #4
        Ursprungligen postat av moj
        Om du vill ha ett ciklidakvarium och kan tänka dig
        att ge lite vegetabiliskt ibland kanske en sebraciklid är nåt?

        Om du vill ha ett sällskapsakvarium rekommenderar jag gurami,
        speciellt Kyssgurami. OBS!!! Gurami kan vara lite bråkig så
        då ska du nog bara ha en av varje!
        Jag är nog inte ute efter ett ciklidakvarium, och kyss guramin du tipsade om kanske inte är det bästa att välja då jag såg detta "De flesta växter betraktas som föda".

        Ursprungligen postat av ubbe2
        HEJ jag tror inte att du får ha växterna i fred för påfågelcikliderna dessa brukar möblera efter eget tycke och smak
        Jo jag är medveten om det, och dessa fiskar kommer andtagligen säljas eller iaf skickas över i ett annat akvarium.

        En ny fräsch start, fler tips?

        Kommentar

        • Tastyfish
          • February 2005
          • 1761

          #5
          ormhuvuden dock lär ju inte dom andra fiskarna bo kvar så länge då
          Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
          Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
          Måste skaffa mig fler djur!

          Kommentar

          • lilleolov
            • April 2006
            • 79

            #6
            Ursprungligen postat av Tastyfish
            ormhuvuden dock lär ju inte dom andra fiskarna bo kvar så länge då
            Tack för tipset

            Finns det inga fiskar som är som dom jag letar efter?

            Kommentar

            • Tastyfish
              • February 2005
              • 1761

              #7
              jaha du menade så .
              finns ju ett stort antal bettor, ctenopomor och fina labyrintfiskar. bladfiskar och sådannt .
              ex:
              Betta macrostoma http://images.google.se/images?q=betta+macrostoma&hl=sv
              Ctenopoma acutirostre http://images.google.se/images?svnum...ma+acutirostre
              Monocirrhus polyacanthus http://images.google.se/images?svnum...s+polyacanthus (har funderingar på att skaffa sådanna här krabater i framtiden)
              Badis badis http://images.google.se/images?svnum...&q=badis+badis

              alla av dom här tar flingfoder/dött men det var dom ja kom på för tillfället som inte störda växter och blev 10-20 cm.

              finns ju xenotodon näbbgäddorna eller vad dom heter, otroligt fina fiskar.
              har sett en sånn i action. aldrig sett ett hugg med så stor precision
              Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
              Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
              Måste skaffa mig fler djur!

              Kommentar

              • swetrot
                • April 2003
                • 966

                #8
                Det finns inte så mycket annat än ciklider att stoppa i din kubikmeter om du vill ha fiskar i den storleken. Scalarer, Blåciklid eller kanske Sajicor och Discus kan väl vara vettigt i ett kar av den klassen som du har. Komplettera gärna med lite malar och om du vill ha mera liv så några rejält fullvuxna svärdbärare. Kanske kan ett stim med lite större tetror också få plats. Det borde då finnas ett visst utrymme för växterna att få vara kvar ett tag.

                Kommentar

                • marcuspajp
                  • July 2004
                  • 448

                  #9
                  Det finns massor av roliga malar och odballs som du kan ha med större ciklider. Jag hade köpt en channa aurantimaculata på stört.
                  Salt är ballt

                  Kommentar

                  • Kockfrallan
                    • March 2005
                    • 462

                    #10
                    Jordätare hade jag haft. Hur nöjd som helst med mina. Några stora L Malar och ett par hundra kardinal eller neontetror.
                    Mvh Marcus
                    450L
                    5 Geophagus sp.Tananaco venezuela
                    1 Geophagus sp.Araguaia OrangeCFProximus
                    1 L 204 1 L106 1 L240 1 L27 1 L18

                    Kommentar

                    • fishboy
                      • January 2006
                      • 45

                      #11

                      vet inte om dom passar in men e en av världens finaste fiskar tycker jag och e som små kor i akvariet och äter det mesta,super fina i stim
                      Mvh Theo

                      Kommentar

                      • kvert
                        • November 2005
                        • 320

                        #12
                        Det finns massor av kul och fräcka fiskar, som inte är ciklider, till ditt kar! Vill du ha relativt många eller räcker det med några få som blir lite större?
                        Vill du ha rovfiskar eller fredliga, specificera dig lite mer så får du fler tipps!

                        Kommentar

                        • join4t
                          • October 2003
                          • 854

                          #13
                          Jag skulle ha skaffat fler skalarer så den du har inte känner sig så ensam, och för att de är väldigt vackra fiskar!
                          "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

                          Kommentar

                          • lilleolov
                            • April 2006
                            • 79

                            #14
                            Ursprungligen postat av kvert
                            Det finns massor av kul och fräcka fiskar, som inte är ciklider, till ditt kar! Vill du ha relativt många eller räcker det med några få som blir lite större?
                            Vill du ha rovfiskar eller fredliga, specificera dig lite mer så får du fler tipps!
                            Jag hade tänk mig kanske
                            4-5 st 20-30cm fiskar
                            5-10 st 10cm fiskar
                            och 2-3 stim av små fiskar (men inte för små satt dom blir uppätna av dom stora.
                            Sen så ränkar jag inte med malarna vilket jag nog skulle vilja ha flera av, kanske 1 upp till 3

                            Så länge fiskarna går ihop med varann och att dom inte äter växter så struntar jag i om dom är aggresiva av sig. Men gänra fiskar som gillar att simma omkring, och till stimmen är det viktigt att någon av dom andra firrarna fungerar som jagare.
                            Klart man kan ha fiskar dom inte går ihop till 100% men sammtidigt så vill man inte vara rädd att nån fisk har dött eller liknande, samma med växterna dom vill jag helst ha hela och fina, hade tänkt satsa stort på växterna, och min flickvän som för övrigt är hemma hela dagarna och är mamma ledig sköter fiskarna. så ser planen ut, men just nu har vi bara sand sten och ensama fiskar. so give me some help

                            Kommentar

                            • marcuspajp
                              • July 2004
                              • 448

                              #15
                              Semaprochilodus insignis är en fin stimfisk som inte blir uppäten av större fiskar (om du inte skaffar dig en enorm rovmal eller nått). Men den är nog lite större än vad du hade tänkt dig. De kanske tar växter också. Det är nog svårt att hitta en bra stimmfisk med rätt storlek som inte äter växter. Jättedanio kanske funkar?
                              Salt är ballt

                              Kommentar

                              Arbetssätt...