Fiskesammensetning i en 120 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • desiredillusion
    • February 2006
    • 512

    Fiskesammensetning i en 120 liter

    Jeg tenker på å skaffe meg en eller flere maller, men er ikke sikker på hvilken som passer/trives i samme vannverdier som fiskene jeg allerede har: tre seilfinnemolly, én dverggurami og to sae.
    Hva som finnes i tanken: lyse runde småstener/grus (lys bunn, med andre ord), mangroverøtter (med gjemmesteder), større stener, planter (anubias, cabomba og vannpest (vattenpest)), og luftesten.
    Temperaturen ligger på ca. 25-26-27 grader (Hydor varmekolbe). Pumpen er en ProCristal 100 som egentlig er beregnet for opp til 100 liter. Denne står på fullt, og om jeg må så vil jeg sette en ProCristal 50 pumpe oppi i tillegg. Tanken er på 120 liter.
    Jeg vet ikke om det har så mye å si, men jeg bruker AquaSafe (Sera), Biotopol (JBL), Algol (JBL), Noraq akvariesalt, pluss Ferrotabs (for plantene) ved vannskift; ca. 30% rundt hver tredje uke.
    Er det noen som er mer kunnige på dette med maller som kan hjelpe meg med forslag på hvilke jeg kan ha oppi tanken min? Om jeg kan ha noen? Da jeg er relativt ny med akvarier, vil jeg ikke ha noen om de er vanskelige, da jeg antakelig ikke vil klare å ta vare på dem.... Om jeg bare får noen artsnavn, kan jeg søke dem opp på nettet selv Litt lettere å søke når man har et navn...
    Jeg kunne også tenke meg en liten gjeng stimfisk som kan leve med disse vannverdiene, noen som har forslag til hvilke?

    Vannverdiene (testet med EasyTest 5 in 1):

    NO3 = mellom 0 og 20
    NO2 = mellom 0 og 0,5
    GH = mellom 5 og 10
    KH = ca. 7
    PH = ca. 7

    Takknemlig for alle svar
    I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

  • desiredillusion
    • February 2006
    • 512

    #2
    Noen som har forslag...?
    I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

    Kommentar

    • Nitra98
      • June 2005
      • 1987

      #3
      Den enda mal jag vet (kan inte så mycket själv) som passar i ett 120-liters kar är ancistrus: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=315 Ett förslag i alla fall!

      Det finns säkert fler, men ancistrus är enligt min erfarenhet mycket lättskötta.
      Senast redigerad av Nitra98; 03 April 2006, 12:21.
      Min zoon

      Kommentar

      • desiredillusion
        • February 2006
        • 512

        #4
        Ancistrus dolichopterus

        Har lest om den nå, og den virker jo som en helskjønn liten sak
        Men noen spørsmål:

        -det er anbefalt 120 liters tank, men det virker som om mange har dem i mindre (fra 54 liter og oppover). Er det på grunn av dens størrelse som voksen og at den er revirhevdende den bør ha minst 120 liter? Og i såfall, kan jeg kjøpe en hann + to hunner til 120 literen min, eller tror dere det vil bli krangling mellom hannen og seilfinnemollyhannen jeg allerede har?

        -hvor ofte sånn ca. bør man gi dem grønnsaker (agurk, kål, gulrøtter etc) for at de ikke skal slutte å spise på algene og plantene? Jeg har så og si ikke alger i akvariet, så det blir nok en del grønnsaker på dem

        Var inne og leste en artsbeskrivelse inne på akvaforum.no ( http://www.akvaforum.no/profile.cfm?id=3367&tab=1), der det står noe helt annet angående størrelse på tank... noen som kan fortelle meg hva som er forskjellen på dem? Det er jo det samme latinske navnet?
        På zoopet's artsbeskrivelse står det "L144A", mens på akvaforum står det "L183". Er L-navnene undergrupper av samme fisken (Ancistrus dolichopterus), og dermed to helt forskjellige arter med forskjellige krav?
        Senast redigerad av desiredillusion; 03 April 2006, 13:10.
        I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

        Kommentar

        • Nitra98
          • June 2005
          • 1987

          #5
          Jag har 2 stycken (tror det är 2 honor?) i ett 105-liters kar och det går bra. De borde inte utgöra något problem mot andra fiskar, jag har då aldrig sett att de ens bryr sig om övriga akvarieinnevånare, förutom andra malar då! Jag hade en hane i 375 liter där det också finns 4 andra malar bland annat en Panaque albomaculatus http://www.planetcatfish.com/catelog...aque/732_F.PHP
          Just den fick hela tiden stryk av min ancistrushane, min teori är att de är för lika till utseendet eftersom de andra (helt olika malarna) fick vara ifred? Vet inte om jag egentligen svarade på dina frågor nu?
          Min zoon

          Kommentar

          • Nitra98
            • June 2005
            • 1987

            #6
            Ursprungligen postat av desiredillusion
            På zoopet's artsbeskrivelse står det "L144A", mens på akvaforum står det "L183". Er L-navnene undergrupper av samme fisken (Ancistrus dolichopterus)?
            Det finns visst en mängd ancistrus som är så lika i utseende och krav att det allmänt kallas ancistrus oavsett... Men som jag har förstått så är L183 den "riktiga"... En bra sida: http://www.goc.se/
            Min zoon

            Kommentar

            • desiredillusion
              • February 2006
              • 512

              #7
              Takke takk !

              Takk for alle svarene, og tipset om den siste siden

              Skal lese litt mer der
              I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

              Kommentar

              • mmm
                • June 2004
                • 901

                #8
                Ursprungligen postat av Nitra98
                Det finns visst en mängd ancistrus som är så lika i utseende och krav att det allmänt kallas ancistrus oavsett... Men som jag har förstått så är L183 den "riktiga"... En bra sida: http://www.goc.se/
                Vad jag förstått så är Ancistrus dolichopterus (L183) inte så vanlig. Tittar man på Planet Catfish så är den väldigt mörk med små prickar. Den vanligt förekommande ancistrusen är troligtvis Ancistrus sp.3, den är i alla fall väldigt lik mina. Läs bl.a. här:
                Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.


                En annan mal som de skrivits en del om sista tiden här på forumet som kan passa i ditt kar är Pitbull Plecon, LDA25. Den blir inte mer än 5-6 cm. Men ancistrusen bör vara tåligare. Om du väljer ancistrus tänk då på att inte köpa för små, de bör vara minst 4 cm men gärna större. Mindre ancistrus är ganska känsliga.
                /Mattias

                Kommentar

                • desiredillusion
                  • February 2006
                  • 512

                  #9
                  Takk for svar, mmm

                  Skal lese om den sistnevnte fisken også, pluss linken du sendte. Takk
                  I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

                  Kommentar

                  • Nitra98
                    • June 2005
                    • 1987

                    #10
                    Ursprungligen postat av mmm
                    Vad jag förstått så är Ancistrus dolichopterus (L183) inte så vanlig. Tittar man på Planet Catfish så är den väldigt mörk med små prickar. Den vanligt förekommande ancistrusen är troligtvis Ancistrus sp.3, den är i alla fall väldigt lik mina. Läs bl.a. här:
                    Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.

                    Nej, vanlig är den inte men som sagt, det ska vara "den riktiga".
                    Klipp från www.goc.se :
                    Artinformation
                    Grundfärg svart med små vita prickar och ett vitt till blåvitt band längst ut på rygg och stjärtfenan, som vuxen minskar intensiteten av prickarna och de vita banden och fisken får ett mer enfärgat svart utseende.
                    Med hänvisning till Muller 1999 så är detta den äkta A.dolichopterus och stämmer med originalbeskrivningen som säger att den har 8-9 mjuka fenstrålar i ryggfenan som överensstämmer med L183, likaså har Ingo Seidel 2003 också kommit fram till att denna art är den nämnda.
                    Min zoon

                    Kommentar

                    Arbetssätt...