Kardinaltetra+skalar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • saralund28
    • February 2006
    • 122

    Kardinaltetra+skalar?

    Är det en möjlig kombination med kardinaler och skalarer? Eller är risken stor att de blir mat så småningom?
  • smurfmats
    • February 2003
    • 3538

    #2


    kolla mitt svar på din tråd
    tråden om fjärilars lek!

    Kommentar

    • [xstream]
      • March 2006
      • 520

      #3
      Jag hade sex scalarer och 20 kardinaltetror. Nu har jag fem scalarer och tre kardinaltetror. Scalaren som dog, dog nog dock inte av fetma men jag tror du ser vart jag försöker komma?

      Cheers
      720L Malawi-biotop

      Kommentar

      • y0da
        • August 2005
        • 1697

        #4
        17 kardinaltetror käkade upp en scalar och dog sedan av fetma!?
        http://www.y0da.se

        540L SA

        Kommentar

        • jagtep
          • March 2006
          • 50

          #5
          Vuxna Skalarer äter inte upp vuxna kardinaler, problemet är att sätta ihop kardinaler och skalarer eftersom skalarer har en förmåga att växa fortare än kardinalerna och som alltid gäller ju att stor fisk äter vad som går in i munnen..

          Kommentar

          • saralund28
            • February 2006
            • 122

            #6
            Med andra ord så undviker jag att prova! Riktigt så kul vill jag inte ha det...

            Kommentar

            • [xstream]
              • March 2006
              • 520

              #7
              Låter som ett jättebra konstaterande! Scalare är en underbar fisk, så jag hoppas du väljer bort tetrorna. Att ha scalaren med lite större tetror som sorgmandel borde fungera bra om du inte köper yngel och sätter tillsammans med vuxna scalare.

              Som någon sade, regeln är att de stora fiskarna kommer äta det som går in i munnen.

              Cheers
              720L Malawi-biotop

              Kommentar

              • y0da
                • August 2005
                • 1697

                #8
                Tilläggning på den regeln kan väl vara ".. och får det inte plats i munnen så kommer den försöka få plats med den ändå".
                Men nog tusan kan väl en vuxen scalar ta en vuxen kardinaltetra? Min största scalar är väl ca 1 dm (exkl, bröstfenorna), tycker den har ett väldigt stort gap ändå. Mina halvvuxna guppys blev inte speciellt långlivade kan jag säga .
                http://www.y0da.se

                540L SA

                Kommentar

                • jagtep
                  • March 2006
                  • 50

                  #9
                  :-) ja den testar kanske lite då och då, men lite svinn får man räkna med.. nä skämt och sido, jag har aldrig blivit av med en fullvuxen kardinaltetra som foder till skalare.. men altum skalare är större så dom kanske äter dom.. tänk på att en fullvuxen kardinaltetra är 5-6cm lång..

                  Kommentar

                  • drd
                    • March 2004
                    • 5586

                    #10
                    Mina 5 monster altum har aldrig rört en enda kardinaltetra hos mig och tro mig dom skulle få plats
                    Inte heller mina "red back" skalarer har någonsin käkar kardinaltetra.

                    Dock är alla mina skalarer vf och dom verkar inte ha levt på det i naturen så dom är nog undantaget mot dom flestas erfarenheter här.
                    ________________________________________________

                    Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                    Kommentar

                    • Kockfrallan
                      • March 2005
                      • 462

                      #11
                      Jag hade neontetror och skalarer i samma kar och dem växte upp tillsammans och det funkade hur bra som helst.
                      Sen så va jag tvungen att göra en nystart och matade inget under några dagar.
                      1 natt = 20 Neontetror.
                      Så min slutsats av det är att det funkar så länge det finns gott om mat.

                      Mvh Marcus
                      450L
                      5 Geophagus sp.Tananaco venezuela
                      1 Geophagus sp.Araguaia OrangeCFProximus
                      1 L 204 1 L106 1 L240 1 L27 1 L18

                      Kommentar

                      Arbetssätt...