Förslag på fler fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • [xstream]
    • March 2006
    • 520

    Förslag på fler fiskar

    Tjo allihopa!

    Idag har några vänner fått titta på mitt nya akvarium och alla säger de att det är helt underbart snyggt. då jag redogjorde för dem vilka fiskar jag tänkt ha hade de lite invändningar som fick mig att tänka. Inte så mycket att jag tänker följa deras förslag (ett jättestim av kardinaltetror) eftersom jag vill ha Scalare men jag funderade över om jag verkligen ville ha de fiskar jag tänkt ut.

    Akvariumet i fråga är 2m långt, 55cm högt (ganska lite grus) och 55 cm djupt men en bakgrund stjäler runt 10cm i snitt. Jag vill inrikta mig främst på Amazonas och bara ha fiskar från andra biotoper i undantagsfall (siamesiska algätarna och praktbotiorna). Mitt ph är 7.5 och jag ska försöka hålla 25 grader i vattnet.

    Såhär ser min nuvarande idé ut.

    Nyttofiskar:
    Ett stim Siamesiska algätare (eftersom ja, alger liksom) - Fyra har jag nu.
    Två praktbotior (håller efter snäckor) - Två har jag nu.
    En octocinclus (eftersom jag har en nu) - En har jag nu.
    Tio Corydoras Haraldschultzi (allmän städning) - Tio är beställda
    Ett par stycken ancistrus el. liknande (älskar drakmalar) - Har inga

    Utseendefiskar:
    Ett stim Scalare - Fem har jag nu
    Tre kardinaltetror nu (trodde i min dumhet att scalarna skulle acceptera dem eftersom de fortfarande var små, i wish) - Tre har jag nu

    Den planen jag tänkte var främst ett rejält gäng scalare till, kanske 15 till, och inget mer. Det jag tänkte var att jag skulle få lite mer variation i akvariet. De flesta av nyttofiskarna är ju bottenlevande så det skiktet är nästan överpopulerat men i de övre skikten finns det ju gott om plats fortfarande.

    Frågorna lyder
    1. Ska jag hoppa över ancistrus (el. liknande) eftersom det blir överbefolkat?
    2. Ska jag skaffa fler siamesiska algätare eller räcker fyra?
    3. Vad ska jag skaffa fler för fiskar?
    4. Vilka fiskar finns det egentligen i Scalarernas biotop? (helt otroligt att jag inte vet det själv egentligen, har haft scalare i hur många år som helst)

    Alla ni aqua-scapers kan väl se det som en utmaning att slänga ihop något förslag som kan kommenteras så får vi se vad vi hamnar.

    Ska jag komma med en egen grundidé så kanske fem scalare till och någon sorts dvärgciklid. tyvärr är ju de flesta apistogramma ute på grund av mitt ph, åtminstone om man ska följa rekommendationen.

    Idéer?
    720L Malawi-biotop
  • mmm
    • June 2004
    • 901

    #2
    Jag tycker dina funderingar låter bra.

    1. Åtminstone ett par algätande malar tycker jag du bör ha, så ett par ancistrus eller någon annan algätare blir bra.

    2. Siameserna tycker jag det räcker med de 4 du har (ifall du inte har stora problem med tofsalger ).

    3. 20 skalarer låter lite mycket tycker jag, men 15 tycker jag du borde kunna ha (dvs 10 till). Jag tror man kan räkna med ungefär 25 liter vatten per skalar.

    Sen finns det nog en hel del dvärgciklider du kan ha trots ditt pH. Kakadua-ciklid ska gå bra i lite högre pH. Jag tror Ap. Macmasteri som jag själv har också fungerar i ditt pH. Boliviansk fjärilsciklid borde också gå bra... Risken finns i och för sig att de inte leker lika lätt i högra pH. Du kanske kan ha 2 par av någon parbildande eller 1+3 av harembildande dvärgciklid.

    4. Får någon annan svara på. Men du kan ju alltid titta på fishbase...
    /Mattias

    Kommentar

    • [xstream]
      • March 2006
      • 520

      #3
      1/2. Jo, det är sant. Variera algätarna något så de tar olika sorters alger. Har inte haft problem med alger sedan jag köpte de siamesiska. Hade sanslösa problem före det men de hoppade i plurret och gjorde rent och har hållt det rent sedan dess.

      3. Så mycket som 25? Jag brukar räkna på 15 eller möjligen 20 om jag räknar högt. Men 10 scalare totalt låter som en bra idé så får jag plats med några dvärgciklider också kanske.
      Boliviansk fjärilsciklid såg ju riktigt trevlig ut. Jag har gjort ett snabbt överslag, om jag köper fem scalare till och sex fjärilsciklider så finns det fortfarande runt 100L plats kvar om man räknar på 1L/cm fisk.
      Kakaduan tyckte jag var lite för kortlivad, om jag inte lyckas få dem att leka kommer jag ju få köpa ett gäng nya varje år praktiskt taget. Macmasteri skulle visserligen fungera men ett allmänt problem jag känner med dvärgcikliderna är att gruset jag har i akvariet är runt 1mm, eftersom de vill gräva runt lite så kanske de inte riktigt kommer trivas med så stort.

      Cheers
      720L Malawi-biotop

      Kommentar

      • mmm
        • June 2004
        • 901

        #4
        Man kan ju inte riktigt räkna med 1 l/cm fisk jämt. Jag skulle i alla fall räkna på 25 per fisk, men det kanske är mycket... Skalarer kan faktiskt bli rätt stora. Men jag tror i alla fall du kan få plats med 15 skalarer även om du har några dvärgciklider till.

        Bolivianska fjärilscikliderna är trevliga och tre par borde fungera bra.
        Jag tror faktiskt kakaduan kommer att leka även i ditt pH, men säker är jag inte...
        1 mm grus är ju rätt smått (på gränsen till sand), så det borde inte vara några problem med grävning och sånt. Jag har 0,2-1,0 sand nu, men i början när jag hade bolivianerna så hade jag grus (2-4 mm tror jag) och det fungerade det med.
        /Mattias

        Kommentar

        • [xstream]
          • March 2006
          • 520

          #5
          Tror jag hoppar över A. Macmasteri, artbeskrivningen är gold-belagd men a. viejita är en nära släkting och noteras som lite ömtåligare.

          Men om man räknar lite på det.

          4 Siamesiska Algätare = 15x4=60L
          3 Kardinaltetror = 5x3=15L
          10 Scalare = 20x10=200L
          2 Praktbotior = 15x2=30L (dessa står som 30cm egentligen men så stora lär de ju knappast bli)
          1 Octocinclus = 3x1=3L
          6 Bolivianska fjärilsciklider = 10x6=60L
          2 Ancistrus (el. liknande) = 15x2=30L
          10 Corydoras HaraldSchultzi = 8x10=80L

          Totalt: 478L. Om vi räknar vattenvolymen=560L-100 för bakgrunden så hamnar vi ganska lagom men då har vi tagit i rejält på alla fiskar så det låter inte omöjligt eller olämpligt att slänga i kanske tre fjärilsciklider till.

          Vad tror folk om A. Agassizii eller A. borellii? Agassizii vill visserligen ha PH 5-6,5 och står noterad som ganska omtålig men borellii verkar ju ganska bra, säg en hane och två eller tre honor?

          Cheers
          720L Malawi-biotop

          Kommentar

          • mmm
            • June 2004
            • 901

            #6
            Ok, om måtten du angav först stämmer (200x55x55) så är ju akvariet på 605 liter. Sen när du räknar på det sättet så behöver du ju inte räkna bort 100 liter för bakgrunden, för du har väl vatten bakom bakgrunden också? (Eller är det en 10 cm tjock bakgrund?) Simyta försvinner i och för sig, men beräkningen är väl mest för hur mycket belastning vattnet klarar av...

            A. borellii kan nog fungera bra, den ska precis som kakaduan klara högre pH. Annars så upplever jag Macmasterin som en tålig sort, har den dock i lite lägre pH än dig (6.8)...

            (Du kan ju kolla i den här forumtråden också, Mike Wise ger tips om apistos som klarar lite högre pH
            http://forum.apistogramma.com/showth...?t=3242&page=2)
            Senast redigerad av mmm; 29 March 2006, 07:49.
            /Mattias

            Kommentar

            • [xstream]
              • March 2006
              • 520

              #7
              Ja, men det är yttermåtten. Innermåtten är 198x53x54 och det är inte uppfyllt hela vägen.
              Jag trodde man räknade på simyta.

              Cheers
              720L Malawi-biotop

              Kommentar

              • mmm
                • June 2004
                • 901

                #8
                När man anger hur stort akvarie man har brukar man nog räkna på yttermåtten.
                Men visst när man räknar på hur mycket fiskar man kan ha så borde man kanske räkna på vattenvolymen(?), men i såna fall så ska man ju räkna bort den volym som bottenmaterial, rötter, pumpar, bakgrund osv tar. Om man t.ex. har en BTN-bakgrund så bör den ta bort mindre volym än bottenmaterialet.

                I vilket fall som helst, så tror jag det kommer fungera bra med de fiskar du angett. Men funderar du på någon apistogramma + bol. fjärilar? Eller skulle apistogramma vara i stället för fjärilarna?
                /Mattias

                Kommentar

                • [xstream]
                  • March 2006
                  • 520

                  #9
                  Nej, jag tänkte mig 6 bol. fjäril och ett harem om 3 eller 4 a. borellii, om inte någon tror att det blir problem.

                  dessa fiskar kommer jag inte köpa än på en eller två veckor så det finns tid för andra förslag.
                  720L Malawi-biotop

                  Kommentar

                  • ovj78
                    • May 2005
                    • 546

                    #10
                    Jag skulle inte hålla på att räkna på vattenvolym, det tycker jag är hyfsat ointressant. Bättre är att succesivt bygga upp ett fiskbestånd och se hur det fungerar. Man kan tex få in fler fiskar om man blandar fiskar som håller sig på olika nivåer än om man bara skaffar sig bottenorienterade fiskar, men det hade du ju redan reflekterat över.
                    13 st kar + yngelburkar
                    Ancistrus dolichopterus
                    Apistogramma Agassizii VF
                    Apistogramma Baenschi
                    Apistogramma Cacatuoides
                    Apistogramma Hongsloi
                    Apistogramma Trifasciata
                    Apistogramma Viejita
                    Carnegiella strigata
                    Dicrossus Filamentosus VF
                    Mikrogeophagus Ramirezi
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=444712
                    ovj78@hotmail.com

                    Kommentar

                    • mmm
                      • June 2004
                      • 901

                      #11
                      Håller med ovj78. Tror att du ska börja med en av dvärgcikliderna och se hur det fungerar. Du har ju rätt mycket annan bottenorienterad fisk så det kan ju bli för mycket med båda sorterna.
                      /Mattias

                      Kommentar

                      • [xstream]
                        • March 2006
                        • 520

                        #12
                        Det är sant, de håller till ganska långt ner. Någon som har förslag på någon mer ytorienterad fisk?

                        Behöver inte nödvändigtvis vara sydamerikanska men gärna.
                        720L Malawi-biotop

                        Kommentar

                        Arbetssätt...