Vad ska jag köpa för fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tekla82
    • March 2006
    • 98

    Vad ska jag köpa för fiskar?

    Kan inte bestämma mig!
    har ett 60l kar som jag ska köpa fiskar till i helgen.
    Hade först tänkt mig dvärgguramis och några andra snälla sorter, men av vad jag kan läsa här på forumet verkar guramis ofta vara skygga?!?

    Funderar istället på att ha några ciklider, men vet inte riktigt vilka som kan passa ihop i ett så pass litet kar?!

    Kan inte någon tipsa mig om olika kombinationer?

    Jag har redan guppies, svärdbärare och fembandsbarber i ett annat kar, så tänkte inte köpa de sorterna igen!
  • Cold
    • March 2006
    • 1127

    #2
    Jag har mosaik guramis å dom är inte alls skygga,tvärtom dom är mest nyfikna..iaf mina^_^
    Sorgmanteltetror är ju snälla å lättsamma att sköta
    Zebra fiskar är verkligen jätte roliga att titta på,hur dom simmar kors å tvärrs^^
    540 L Modell större - 100 L Guppy uppfödning + Fjäril - 30L Släkt för tillfälle - 10L Räkor

    Kommentar

    • Birgitta W
      • October 2005
      • 2764

      #3
      Ursprungligen postat av Tekla82
      Kan inte bestämma mig!
      har ett 60l kar som jag ska köpa fiskar till i helgen.
      Hade först tänkt mig dvärgguramis och några andra snälla sorter, men av vad jag kan läsa här på forumet verkar guramis ofta vara skygga?!?

      Funderar istället på att ha några ciklider, men vet inte riktigt vilka som kan passa ihop i ett så pass litet kar?!

      Kan inte någon tipsa mig om olika kombinationer?

      Jag har redan guppies, svärdbärare och fembandsbarber i ett annat kar, så tänkte inte köpa de sorterna igen!
      Vill du ha ciklider i ett så pass litet kar så passar ju dvärgciklider. Eller kanske snäckskalslekare?

      Jag brukar alltid rekommendera kakaduaciklider Apistogramma cacatuoides. Dom är sååå fina och charmiga. Du ser bild på min orange hanne här intill!
      Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

      Min zoon :
      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

      Kommentar

      • Kockfrallan
        • March 2005
        • 462

        #4
        Stressa inte nu bara för att du ska köpa i helgen ta det lite lungt innan och tänk över vad du verkligen vill ha så det inte blir något impulsköp som du sedan ångrar.
        Ta det lungt och bestämm dig.
        Håller med om att dvärg ciklider är fina.
        Mvh Marcus
        450L
        5 Geophagus sp.Tananaco venezuela
        1 Geophagus sp.Araguaia OrangeCFProximus
        1 L 204 1 L106 1 L240 1 L27 1 L18

        Kommentar

        • Paniktandborste
          • March 2005
          • 330

          #5
          köp någon liten stimmfisk och ett par utav någon dvärg ciklid art, det skulle nog göra (det är det jag gjort fast mitt är på 90 l.).
          Aka Pixel eller Bildpunkt

          Kommentar

          • Tekla82
            • March 2006
            • 98

            #6
            Det blir nog....

            Det blir nog två dvärgguramis och några fjärilsciklider.
            Och lite senare några stimfiskar och nån mal!!

            Kommentar

            • mmm
              • June 2004
              • 901

              #7
              Hmm... Du ska nog inte ha mer än ett par av fjärilsciklid i ditt kar. Dessutom tror jag det kan finnas en liten risk att lugna dvärgguramis inte kommer att trivas så bra med revirhävdande fjärilsciklider i ett så litet kar.

              /Mattias
              /Mattias

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #8
                Ursprungligen postat av mmm
                Hmm... Du ska nog inte ha mer än ett par av fjärilsciklid i ditt kar. Dessutom tror jag det kan finnas en liten risk att lugna dvärgguramis inte kommer att trivas så bra med revirhävdande fjärilsciklider i ett så litet kar.
                Jag håller med! Du får nog bestämma dig för antingen ett par dvärgguramis eller ett par fjärilsciklider, om du inte vill få problem med slagsmål och sönderstressade guramis i akvariet.

                Dvärgguramis är nog mer lättskötta än fjärilsciklider. Fast jag vet iofs inte hur det kommer att funka med både svärdbärare och dvärgguramis...

                Ursprungligen postat av Tekla82
                Det blir nog två dvärgguramis och några fjärilsciklider.
                Och lite senare några stimfiskar och nån mal!!
                Det finns inte många malar som trivs i ett 60 liters akvarium. Ett tips är parotocinclus jumbo (http://www.planetcatfish.com/cotm/2004_10.PHP), men de är stimfiskar så du bör nog ha minst 5-6 stycken. Men tänk på att de gillar att äta på svärdsplantor
                Senast redigerad av batski; 24 March 2006, 11:29.
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • Tekla82
                  • March 2006
                  • 98

                  #9
                  Lite förvirrad....

                  I båda de zooaffärer jag varit i har de sagt att fjärilscikliderna är den snällaste cikliden, och går utmärkt att ha med guramis...?
                  Vill ju inte ha bråk, så nu vet jag inte hur jag ska göra.
                  Vilka fiskar skulle ni ha med fjärilsciklider?

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #10
                    Ursprungligen postat av Tekla82
                    I båda de zooaffärer jag varit i har de sagt att fjärilscikliderna är den snällaste cikliden, och går utmärkt att ha med guramis...?
                    Vill ju inte ha bråk, så nu vet jag inte hur jag ska göra.
                    Vilka fiskar skulle ni ha med fjärilsciklider?
                    Zooaffärer vill ju sälja. Jag (och många andra med mig) har lärt mig att ta det de säger i zooaffärer och akvariebutiker med en stooor nypa salt.

                    Visst är fjärilsciklider snälla. Men de är även livliga och revirhävdande och med tanke på att akvariet är på 60 liter kommer de nog att betrakta hela akvariet som sitt revir. Och då är risken att guramisarna blir stressade och skygga och vantrivs.

                    Jag tycker inte du ska har fler än en revirhävdande art i ditt akvarium.

                    EDIT: Fjärilsciklider går bra ihop med t ex fredliga stimfiskar. Du har ju redan fiskar som fjärilar kan dela akvarium med.
                    Senast redigerad av batski; 24 March 2006, 13:50.
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • Tekla82
                      • March 2006
                      • 98

                      #11
                      Ok....

                      Ok...då får det bli den ena eller den andra.....
                      Fjärilscikliden är ju fin, så har du nåt tips på en lite tuffare fisk små kan trivas med den?

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #12
                        Ursprungligen postat av Tekla82
                        Ok...då får det bli den ena eller den andra.....
                        Ja det blir ofta så att man får välja. Det finns så många fina och trevliga fiskar Men de ska också må bra och trivas.

                        Ursprungligen postat av Tekla82
                        Fjärilscikliden är ju fin, så har du nåt tips på en lite tuffare fisk små kan trivas med den?
                        Ingen revirhävdande art iaf. Fjärilsciklider trivs nog med att vara tuffast

                        Jag försökte med både fjärilar och regnbågsciklider i mitt 250 liters akvarium en gång, men bestämde mig till slut för att omplacera regnbågscikliderna för att hanen började tuffa till sig för mycket och störde fjärilparet.

                        I fall du bestämmer dig för fjärilar tänk på att de är relativt känsliga fiskar, så det är viktigt att du alltid använder vattenberdningsmedel vid vattenbyten. När jag har köpt fjärilsciklider har jag frågat efter såna som är uppfödda i närheten. Det känns som att det då är större chans att de redan är vana vid ungefär samma vatten.
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • mmm
                          • June 2004
                          • 901

                          #13
                          Ursprungligen postat av Tekla82
                          I båda de zooaffärer jag varit i har de sagt att fjärilscikliderna är den snällaste cikliden, och går utmärkt att ha med guramis...?
                          Vill ju inte ha bråk, så nu vet jag inte hur jag ska göra.
                          Vilka fiskar skulle ni ha med fjärilsciklider?
                          Ja, fjärilsciklider är ganska snälla. Och de går nog bra att ha tillsammans med dvärgguramisarna. Men problemet är ju att akvariet bara är på 60 liter, det är därför jag tror att de kan bli jobbigt för dem när fjärilscikliderna leker.

                          Tetror brukar fungera bra med dvärgciklider, nackdelen är att de gärna äter eventuella ciklid-yngel.
                          /Mattias

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #14
                            Ursprungligen postat av mmm
                            Tetror brukar fungera bra med dvärgciklider, nackdelen är att de gärna äter eventuella ciklid-yngel.
                            Men det gör väl de flesta fiskarna i fall det inte finns en del växter? I mitt akvarium brukar pansarmalarna äta upp äggen.
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • mmm
                              • June 2004
                              • 901

                              #15
                              Jo, visst är det så. Men jag menade helt enkelt att tetror + dvärgciklider är en trevlig kombination. Men vill man ha ynglen i fred så kanske man inte ska ha något sällskap.
                              /Mattias

                              Kommentar

                              Arbetssätt...