Funkar en "guldfiskskål"?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Annaica
    • February 2006
    • 1177

    Funkar en "guldfiskskål"?

    Jag vet att man inte ska ha fiskar i en guldfiskskål oavsett hur små de är. Men hur står det till med räkor? Går det att ha ett par räkor i en skål?
    Räkbiten


  • jackson
    • September 2003
    • 1242

    #2
    Vet du inte är svaret att det inte går :-)

    Allvarligt. Med rätt djur och perfekt sköttsel så går det att använda en sk guldfiskskål av den stora storleken (ca 40-50 liter finns det, har jag för mig).
    Det finns ju fiskar som man med fördel odlar och håller i mindre akvarium (se exempelvis killis eller kampfiskar). Men de hålls av VANA odlare som sköter akvariumen bra.

    Guldfiskar går under INGA omständigheter att ha i en sk. guldfiskskål, som du skriver. Tänkte att jag skulle betona detta om någon skulle surfa förbi denna fråga.
    Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
    Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Jo visst kan du ha några räkor i en guldfiskskål
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Annaica
        • February 2006
        • 1177

        #4
        Jo, ska jag skaffa en skål så ska den ju vara ganska stor. Anledningen till att jag funderar på att skaffa en skål är att jag vill ha något snyggt och levande på mitt skrivbord. Klart att det skulle funka att ha en skål med bara växter i, men kanske vore det lite roligare med kanske 1 eller 2 räkor i också. Kanske inte omöjligt så länge man sköter det bra?
        Räkbiten


        Kommentar

        • andreassofus
          • November 2005
          • 5643

          #5
          får ja hoppa in med en fråga ?
          kräver räker en pump och ett filter i en sån skål eller räcker det med små täta vattenbyten?

          räcker en skål på 5-6liter?
          Mvh Andreas
          min zoon
          msn adress

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            5-6 liter är lite lite.
            filter är starkt rekommenderat.

            Amano vill ha 5liter medans körsbär vill ha 2l ofiltrerat eller 1l filtrerat men finns minimigränser också.

            finns ju små bottenfilter som drivs av luftpump som dels är bottenfilter men även filtrerar över lite vadd och aktivt kol.

            matning ska ske ytterst försiktigt, inte mer än räkorna äter upp på 15minuter.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • andreassofus
              • November 2005
              • 5643

              #7
              Ursprungligen postat av Raven
              5-6 liter är lite lite.
              filter är starkt rekommenderat.

              Amano vill ha 5liter medans körsbär vill ha 2l ofiltrerat eller 1l filtrerat men finns minimigränser också.

              finns ju små bottenfilter som drivs av luftpump som dels är bottenfilter men även filtrerar över lite vadd och aktivt kol.

              matning ska ske ytterst försiktigt, inte mer än räkorna äter upp på 15minuter.

              oki.. ja va lite sugen på o skaffa nån räka och ja har den skål på 5-6 liter.. men det blir nog bättre med ett 30l kanske eller nåt..
              Mvh Andreas
              min zoon
              msn adress

              Kommentar

              • desiredillusion
                • February 2006
                • 512

                #8
                Låner tråden litt

                Ursprungligen postat av Raven
                5-6 liter är lite lite.
                filter är starkt rekommenderat.

                Amano vill ha 5liter medans körsbär vill ha 2l ofiltrerat eller 1l filtrerat men finns minimigränser också.

                finns ju små bottenfilter som drivs av luftpump som dels är bottenfilter men även filtrerar över lite vadd och aktivt kol.

                matning ska ske ytterst försiktigt, inte mer än räkorna äter upp på 15minuter.

                Mener du at kirsebærreker klarer seg med bare 1 liter vann dersom det blir filtrert, eller missforsto jeg veldig.....?

                Og amanoreker kan klare seg med 5 liter?

                Ikke at jeg skal ha reker i nærmeste fremtid, men er jo fint å vite...
                I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

                Kommentar

                • ralp
                  • October 2004
                  • 639

                  #9
                  Ursprungligen postat av Annaica
                  ... Anledningen till att jag funderar på att skaffa en skål är att jag vill ha något snyggt och levande på mitt skrivbord. Klart att det skulle funka att ha en skål med bara växter i, men kanske vore det lite roligare med kanske 1 eller 2 räkor i också. Kanske inte omöjligt så länge man sköter det bra?
                  Nej - det är inte omöjlig och det kommer funkar om volymen är inte för liten (min. 12liter) och om du sköter den bra. Jag har själv haft en sådan skål på 12 liter i flera månader men tröttnade. En guldfiskskål har nämligen flera nackdelar - formen:

                  1. Formen i sig är snygg men förvrängningen kommer göra dig galen.
                  2. Formen gör det även svårt att installera en filter utan att det blir fult, det finns ingen "naturligt" baksida.
                  3. Formen med sina inte raka vägar är väldig svåra att hålla rent.
                  4. Formen gör att det blir lite dålig förhållande mellan volym och yta. Vilket i sin tur kan blir lite svårt att syresätta ifall man driver skålen filterlös.

                  Jag ersatte skålen med en vas (som en kompis hittade på vinden). En rak vas med måtten: 24x24x30. 16 Liter. Ryggsäcksfilter (eller påhängsfilter). En enkel IKEA lampa. En liten rot. Taiwanmossa, några flyttväxter. 2 stycken anntensnäckor. Omkring 8 Crystal Red räkor. Otrolig lättskött och en absolut snyggaste prydnad på mitt skrivbord på jobbet. Jag bifogar gamla bilder.

                  Sammanfattning. Visst funkar det men ett litet rak akvarium/vas på minst 12 liter är att fördra. Lycka till!

                  Hejhopp. Ralf
                  Bifogade filer
                  110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
                  Vittina semiconica; Neripteron auriculata
                  18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
                  16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

                  Kommentar

                  • ralp
                    • October 2004
                    • 639

                    #10
                    Ursprungligen postat av andreassofus
                    ... kräver räker en pump och ett filter i en sån skål eller räcker det med små täta vattenbyten?
                    Räkor (dvårgräkor - de enda jag kan uttalar mig om) behöver ingen filter. Det går att köra filterlös. Men. Räkor behöver bra vattenkvalite. De är mycket känsligare mot nitrit/nitrat än fiskar. Så det vad räkor behöver är ett VÄL inkörd akvarie med bra balans och detta KAN man uppnå utan filter med många, snabbväxande växter, några snäckor, sparsamt matning och regelbudna vattenbyten. Men med en filter eller åtminstone cirkulation i vattnet går det givetvis betydligt lättare att hålla "karet" i bra balans. Filter behövs altså inte men rekommenderas varmt.

                    Personligen kan jag inte bekräfta gamla regeln: Ju större kar desto mer lättskött. Mitt 16 liters räkkar är nästan underhållfritt jamfört med mitt större fisk/räkkar.


                    Ursprungligen postat av andreassofus
                    räcker en skål på 5-6liter?
                    Nej, minst 12 liter enligt mitt tycke. Glöm inte bort att räkor är "flockdjur".

                    Bra fakta och tips finns i denna tråd: http://www.zpet.se/forum/showthread.php?t=81391. Blir inte skrämd ut av de många sidorna. Viktigaste fakta finns på första sidan.

                    Välkommen i räkträsket (Annaica är ju redan där).

                    Hejhopp. Ralp
                    110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
                    Vittina semiconica; Neripteron auriculata
                    18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
                    16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

                    Kommentar

                    • ralp
                      • October 2004
                      • 639

                      #11
                      Ursprungligen postat av desiredillusion
                      Mener du at kirsebærreker klarer seg med bare 1 liter vann dersom det blir filtrert, eller missforsto jeg veldig.....?
                      Det menas med att om du har ett 12 liter akvarium så kan du stoppar maximal 12 vuxna körsbärsräkor i detta ifall det finns en filter. Utan filter max 6 individer. Men det betyder givetvis inte att du kan stoppa ner 1 räka i en mjölkpåse på 1 liter ifall du lyckas installera även en filter

                      Personligen anser jag att 12 liter är minimum för ett "räkkar".

                      Hejhopp. Ralf
                      110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
                      Vittina semiconica; Neripteron auriculata
                      18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
                      16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

                      Kommentar

                      • andreassofus
                        • November 2005
                        • 5643

                        #12
                        Ursprungligen postat av ralp
                        Räkor (dvårgräkor - de enda jag kan uttalar mig om) behöver ingen filter. Det går att köra filterlös. Men. Räkor behöver bra vattenkvalite. De är mycket känsligare mot nitrit/nitrat än fiskar. Så det vad räkor behöver är ett VÄL inkörd akvarie med bra balans och detta KAN man uppnå utan filter med många, snabbväxande växter, några snäckor, sparsamt matning och regelbudna vattenbyten. Men med en filter eller åtminstone cirkulation i vattnet går det givetvis betydligt lättare att hålla "karet" i bra balans. Filter behövs altså inte men rekommenderas varmt.

                        Personligen kan jag inte bekräfta gamla regeln: Ju större kar desto mer lättskött. Mitt 16 liters räkkar är nästan underhållfritt jamfört med mitt större fisk/räkkar.


                        Nej, minst 12 liter enligt mitt tycke. Glöm inte bort att räkor är "flockdjur".

                        Bra fakta och tips finns i denna tråd: http://www.zpet.se/forum/showthread.php?t=81391. Blir inte skrämd ut av de många sidorna. Viktigaste fakta finns på första sidan.

                        Välkommen i räkträsket (Annaica är ju redan där).

                        Hejhopp. Ralp
                        1000 tack för dina bra svar ralp.
                        det blir nog att ja köper mig ett annat kar. kanske ett 54l och har räkor i.. har fastnat väldigt för just räkor,, har kollat på lite bilder o såå.
                        Mvh Andreas
                        min zoon
                        msn adress

                        Kommentar

                        • Raven
                          • February 2005
                          • 15385

                          #13
                          Ursprungligen postat av ralp
                          Men det betyder givetvis inte att du kan stoppa ner 1 räka i en mjölkpåse på 1 liter ifall du lyckas installera även en filter
                          hahaha attans också ja som tänkte använda de där tomma mjölkåaketet

                          Personligen anser jag att 12 liter är minimum för ett "räkkar".
                          för mindre räkor är det en lämplig siffra men för ex: afrikansk jättefiltrerräka är det på tok för lite.
                          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                          Faktatråd Om AkvarieVatten
                          Växtakvaristernas Paradis

                          Kommentar

                          • ralp
                            • October 2004
                            • 639

                            #14
                            Ursprungligen postat av Raven
                            för mindre räkor är det en lämplig siffra men för ex: afrikansk jättefiltrerräka är det på tok för lite.
                            Ursprungligen postat av ralp
                            Räkor (dvårgräkor - de enda jag kan uttalar mig om) behöver ingen filter.
                            Dvärgräkor skall det vara - givetvis... Amanos är ju redan rena monster i mitt tycke.

                            Hejhopp. ralp
                            110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
                            Vittina semiconica; Neripteron auriculata
                            18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
                            16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

                            Kommentar

                            • Raven
                              • February 2005
                              • 15385

                              #15
                              om du tycker amanos e monster va tycker du då om afrikansk jättefilterräka som blir uppåt 15cm

                              har en och den är helläcker.
                              fundera på om man skulle rigga upp ett akvarium just för dne räkan ihop med en hona.
                              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                              Faktatråd Om AkvarieVatten
                              Växtakvaristernas Paradis

                              Kommentar

                              Arbetssätt...