Kakaduor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lena123
    • January 2006
    • 336

    Kakaduor

    Har tänkt skaffa Kakaduor, 1 hane o 3 honor. Vad kan jag ha för fiskar ihop med dom? Stimfisk + "nåt på bottet"
    Hur inreder jag?
    Har 2 Amanoräkor och en Ampularia, kan jag ha dom i karet?

    Det handlar om ett 100 l kar, som snart blir tomt.
  • mmm
    • June 2004
    • 901

    #2
    De flesta tetror kan du ha, risken är dock att de äter upp kakaduornas yngel. Guppy kan nog också fungera. Är det någon speciell sort du funderar på?
    Egentligen tycker jag inte du behöver något på botten eftersom kakaduorna håller till där, och algätare har du redan där. Sen om du vill ha någon mal så går ju det förstås bra.
    De verkar vara en del som har amanoräkor med kakaduor och som tycker det fungerar... Ampularian borde också gå bra.
    /Mattias

    Kommentar

    • Lena123
      • January 2006
      • 336

      #3
      Ursprungligen postat av mmm
      De flesta tetror kan du ha, risken är dock att de äter upp kakaduornas yngel. Guppy kan nog också fungera. Är det någon speciell sort du funderar på?
      Egentligen tycker jag inte du behöver något på botten eftersom kakaduorna håller till där, och algätare har du redan där. Sen om du vill ha någon mal så går ju det förstås bra.
      De verkar vara en del som har amanoräkor med kakaduor och som tycker det fungerar... Ampularian borde också gå bra.
      Har blivit lite intresserad av Glödbandstetran eller Kolglödstetra. Det var nån mal jag syftade på när jag skrev "på botten"

      Finns det någon fisk som inte äter upp ev kakadu yngel?
      Senast redigerad av Lena123; 13 March 2006, 10:34.

      Kommentar

      • mmm
        • June 2004
        • 901

        #4
        Jag tror guppies låter yngel vara ifred. (Har dock aldrig haft några så säker är jag inte). Annars så äter nog de flesta stimfiskar yngel. Mina citrontetror var väldigt aktiva senast jag hade yngel på mina bol. fjärilsciklider. Är det viktigt att få ynglena att klara sig, så ska du helst inte ha tetror. Eventuellt kan ynglena klara sig ifall du har mycket gömställen och växter.

        Jo, jag förstod att du menade nån mal. Det jag menade var att du antagligen inte behöver någon mal för att äta matrester/alger, men du kan ha ifall du gärna vill. Vad är syftet med malarna, är det för att de ska vara snygga, eller för att de ska äta alger eller matrester? Det finns ju t.ex. många snygga men också dyra malar...
        Senast redigerad av mmm; 13 March 2006, 10:48.
        /Mattias

        Kommentar

        • Lena123
          • January 2006
          • 336

          #5
          Ursprungligen postat av mmm
          Jag tror guppies låter yngel vara ifred. (Har dock aldrig haft några så säker är jag inte). Annars så äter nog de flesta stimfiskar yngel. Mina citrontetror var väldigt aktiva senast jag hade yngel på mina bol. fjärilsciklider. Är det viktigt att få ynglena att klara sig, så ska du helst inte ha tetror. Eventuellt kan ynglena klara sig ifall du har mycket gömställen och växter.

          Jo, jag förstod att du menade nån mal. Det jag menade var att du antagligen inte behöver någon mal för att äta matrester/alger, men du kan ha ifall du gärna vill. Vad är syftet med malarna, är det för att de ska vara snygga, eller för att de ska äta alger eller matrester? Det finns ju t.ex. många snygga men också dyra malar...
          Jag får fundera vidare på detta. Är ju ett senare projekt. Var tänkt att ställa undan 100 l, när Platyynglen blev omplacerade. Men är ju synd att inte använda det, har ju en liten plats i sovrummet kvar...

          Tack för tipsen!

          Kommentar

          • mmm
            • June 2004
            • 901

            #6
            Klart du ska utnyttja den lilla platsen .
            Hade jag varit i ditt ställe skulle jag ha skaffat kakaduorna (eller någon annan Apistogramma), struntat i malar och tetror men köpt flera amanoräkor...
            /Mattias

            Kommentar

            • Lena123
              • January 2006
              • 336

              #7
              Ursprungligen postat av mmm
              Klart du ska utnyttja den lilla platsen .
              Hade jag varit i ditt ställe skulle jag ha skaffat kakaduorna (eller någon annan Apistogramma), struntat i malar och tetror men köpt flera amanoräkor...
              Det lutar nog åt att det blir så....

              Kommentar

              • Nitra98
                • June 2005
                • 1987

                #8
                Jag har haft guppy med mina kakaduor och det gick utmärkt! Dessutom har jag både amanos och ampullaria med dem nu utan problem.
                Klart du ska använda karet, i synnerhet till kakaduor!
                Min zoon

                Kommentar

                • Birgitta W
                  • October 2005
                  • 2764

                  #9
                  Ursprungligen postat av mmm
                  Klart du ska utnyttja den lilla platsen .
                  Hade jag varit i ditt ställe skulle jag ha skaffat kakaduorna (eller någon annan Apistogramma), struntat i malar och tetror men köpt flera amanoräkor...
                  Håller med! Snäckor kan du ju också ha några som rengörare. Att ta det som inte amanoräkorna vill ha.
                  Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                  Min zoon :
                  http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                  Kommentar

                  Arbetssätt...