bra algätare..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mardyboy
    • December 2005
    • 58

    bra algätare..

    vilka fiskar är bra på att äta alger från glaset/rutorna? har en kinesisk algätare, men läste på forumet att den kan bli elak med tiden, så nu tänkte jag köpa några bra algätare..
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=599335
  • Stew
    • July 2004
    • 1736

    #2
    Ursprungligen postat av Mardyboy
    vilka fiskar är bra på att äta alger från glaset/rutorna? har en kinesisk algätare, men läste på forumet att den kan bli elak med tiden, så nu tänkte jag köpa några bra algätare..
    Hejsan,

    ancistrus är nog den effektivaste. Men. Algerna på rutan kommer aldrig försvinna helt...! Använd istället en bilruteskrapa och skrapa rutorna när du rengör akvariet. Gör du det varje gång (säg 1 gång i veckan) så sitter inte algerna hårt och processen går snabbt. Väntar du i några månader så sitter de hårdare och du får putsa lite extra
    540l Malawi
    180l Växt / sällskapskar
    90l odlingskar
    50l odlingskar / karantänskar

    Kommentar

    • Thomas&Anna
      • January 2006
      • 1030

      #3
      Vi har några Siamesisk algätare dom äter tofsalger har även en gibbiceps(Segelfenspleco) men den är bara en bra algätare som liten och den växer ganska snabbt,våran har vuxit ca 10cm på 3 månader så det gäller att ha ett stort kar.
      Thomas & Anna

      www.annaothomas.com

      Kommentar

      • Glajdarn
        • November 2004
        • 270

        #4
        Ancistrus är bra, och de har dessutom att den fina förmågan att leka titt som tätt! =) Mina där hemma har lekt i alla fall två gånger på ca 4 månader... Och har man ingen yngelburk att ha dem i, så kan de ju bli fint levandefoder för andra innevånare i burken.

        Sedan har jag hört att otocinclus skall vara bra också, men dem har jag själv ingen erfarenhet av...
        "This is a lighthouse. Your call."

        Kommentar

        • Mardyboy
          • December 2005
          • 58

          #5
          ok

          tackartackar för svaren.. har sökt på Ancistrus och det finns många olika..
          http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=599335

          Kommentar

          • Pechvogel
            • October 2005
            • 378

            #6
            otocinclus är suuuperbra...ett litet stim har jag och inga alger
            Fish and Chips --> Chipspåse framför akvariet en lugn kväll

            ZOON

            Kommentar

            Arbetssätt...