Scalarer o kardinaltetror?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lena123
    • January 2006
    • 336

    #16
    Jag prövar att köpa ett stim m kardinaler, och låter dom få växa till sej lite i 100 l karet som snart är tomt på fisk. Så får vi se hur det går........

    Kommentar

    • andreassofus
      • November 2005
      • 5643

      #17
      Ursprungligen postat av smurfmats
      gädda med abborre? de lever ju i samma vatten...

      scalarna kan nog käka upp små kardinaler, men det är som det tidigare nämnts olika från fall till fall

      mmm de va väl de ja sa att om dom e små så kanske dom kan äta upp dom.
      Mvh Andreas
      min zoon
      msn adress

      Kommentar

      • ray
        • January 2002
        • 954

        #18
        Ursprungligen postat av andreassofus
        mmm de va väl de ja sa att om dom e små så kanske dom kan äta upp dom.
        En vuxen skalare kan lätt äta upp en vuxen kardinal .
        ==> Mitt Bildarkiv ==> Mina Video ==> Min Zoon

        Kommentar

        • andreassofus
          • November 2005
          • 5643

          #19
          Ursprungligen postat av ray
          En vuxen skalare kan lätt äta upp en vuxen kardinal .
          där ser man va fel man kan ha.... då har ju trådskaparen svar på sin fråga då.

          lena123 då bör du inte köpa kardinaltetror för ja hade helt fel.
          Mvh Andreas
          min zoon
          msn adress

          Kommentar

          • Lena123
            • January 2006
            • 336

            #20
            nja, jag är lite tveksam nu.... Funkar ju för en del.

            Får kanske kika på andra stimfiskar, men finns ju inga som är lika fina. Funderar vidare......

            Kommentar

            • Kockfrallan
              • March 2005
              • 462

              #21
              Jag hade neontetror som va rätt stora men dem blev slakt när jag började mata sparsamt vid en ny start. 20 tetror på en natt.
              Dem hade då gått ihop i 7 månader utan problem.

              Mvh Marcus
              450L
              5 Geophagus sp.Tananaco venezuela
              1 Geophagus sp.Araguaia OrangeCFProximus
              1 L 204 1 L106 1 L240 1 L27 1 L18

              Kommentar

              • andreassofus
                • November 2005
                • 5643

                #22
                då borde man inte kunna ha så många fiskar ihop med kardinaler då för de finns ju väldigt många andra mindre fiskar som har större munnar än scalarer, tex. mina segelfensmolly har mycke större mun än med mina scalarer o många andra,, men det kasnek bara e scalarer som äter dom
                Mvh Andreas
                min zoon
                msn adress

                Kommentar

                • Kockfrallan
                  • March 2005
                  • 462

                  #23
                  Dem funkar bra ihop om dem växer upp tillsammans. det har det gjort för mig men så fort dem inte fick tillräckligt med mat så blev dem mat direkt tror att skalarer älskar just neoner.
                  Mvh Marcus
                  450L
                  5 Geophagus sp.Tananaco venezuela
                  1 Geophagus sp.Araguaia OrangeCFProximus
                  1 L 204 1 L106 1 L240 1 L27 1 L18

                  Kommentar

                  • elinor
                    • February 2003
                    • 1323

                    #24
                    Kära Lena123..
                    Som du märker så är vi på Zoopet inte alltid eniga Om du kan ha Kardinaltetror tillsammans med Scalarer har nämliget inte ett givet svar eftersom det är så att det ibland funkar och ibland funkar det inte. Varför det är så vet jag inte men av de svar du fått så förstår du kanske att kardinaltetror ibland blir något att tugga på för Scalarerne.

                    Själv hade jag tre halvstora Scalarer som plötsligt en dag bestämde sig för att jaga ihop och oturligt nog så var det kardinaltetrorna som blev de jagade (och de uppätna). Detta skedde helt plötsligt en dag trots att de gått ihop tillsammans i några månader utan att någon jakt skett.

                    Förmodligen så är enda sättet för dig att kolla hur det blir i ditt akvarium, är att köpa på dig ett gäng Kardinaltetror och sedan vänta och se om de blir någons frukost.
                    Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #25
                      I sin naturliga miljö så äter skalarer småsfisk som små tetror så det är med andra ord inte så konstigt att de gör så även i akvarier. Det har alltså inte så mycket mer att göra med om en art är rovfisk eller inte än om storleken på munnen om de äter fisk i akvarium.

                      Sedn som en del skriver så kan det funka om man låter små skalarer växa upp ihop med tetrorna eftersom då skalarna vänjer sig vid dessa fiskar och inte betraktar dem som mat. Fast risken finns ju alltid att de någon gång av misstag råka sluka en tetra och då brukar det vara kört.

                      Själv gillar jag såväl kardinaler som skalarer och har därför under årens lopp gjort flera försök att hålla dem ihop men tyvärr har det alltid slutat på samma sätt
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Kalavera
                        • August 2003
                        • 180

                        #26
                        Jag kan säga att jag inte rekomenderar att försöka, om du inte har mkt stora kardinaltetror.
                        Lade i ett stim på 29st i mitt 540l efter en nyinredning och efter första natten var det 5st kvar. Mina två scalarer (en självodlad och pappan till den) hade alltså ätit upp 24st under en natt!!
                        Dock viste jag nog att detta skulle hända men jag ville så gärna att det skulle funka 120kr ner i stupet (ja det va extrapris).

                        Får väll bara vänta tills mina scalarer försvinner innan jag skaffar kardinaltetror... *suck*
                        540l påväg mot sydamerikansk biotop
                        http://www.plantswap.se - Svenskt växtforum
                        http://www.viitanen.se/akv/akv.html - mitt kar

                        Kommentar

                        • Lena123
                          • January 2006
                          • 336

                          #27
                          Det blev ett stim med koppartetror istället. lyssnade på era råd.
                          Det var ju lite färg på dom iallafall, men inte lika snygga som kardinalerna.....

                          Kommentar

                          • Kalavera
                            • August 2003
                            • 180

                            #28
                            Hehe,
                            ber om ursäkt...
                            de flesta av kardinaltetrorna verkar vara kvar...de höll sig bara gömda tills nu (kväll).
                            Scalarerna verkar vara upptagna med sina ägg, som de var smarta nog att läga precis vid mathålet...aja, de är iafa borta nu (bra, ingen incest)
                            540l påväg mot sydamerikansk biotop
                            http://www.plantswap.se - Svenskt växtforum
                            http://www.viitanen.se/akv/akv.html - mitt kar

                            Kommentar

                            Arbetssätt...