Bra kombination i sydamerika kar med ciklider och pictus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nils Holmström
    • November 2004
    • 2195

    #16
    Köper jag malarna nu i veckan är de på 20 % rabatt, dvs jag får 6 stycken för 360 pix, vilket ju är ett helt klart värt pris. Frågan är om det blir för trångt i karet, eftersom jag änu inte blivit av med hantlarna?
    Rent teoretiskt blir det ju det, men många av fiskarna är rätt små, och under någon vecka kanske inte det gör något om det är lite trångt?
    222 liter Malawi

    Kommentar

    • Linda_A
      • March 2005
      • 1479

      #17
      Ursprungligen postat av Nils Holmström
      Grejen är att de inte är särsklit lika de på bilden (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=314), utan ser ut ungefär (eller snarare exakt) som de här: http://www.zoopet.com/tavlingar/show...to=327&cat=522

      det som skiljer är väl att bröstfenorna är mer orangea, men det kanske har med ljust på arbeskrvinigsbilden att göra?
      Första bilden ser ut att vara tagen strax under ifrån medans andra bilden är tagen strax ovanifrån.
      Jag tror att det är där det ligger.

      Ang hantlar och det, ja beror väl på om du tror att du blir av med dem snart. Men är alla små och allt funkar så borde det funka en kortare tid.
      //Linda

      Kommentar

      • Nils Holmström
        • November 2004
        • 2195

        #18
        Ja, blir jag inte av med dem inom en vecka så skänker jag dem till den akvarieaffär som vill ta emot dem.

        Då Blir setupen:

        2 Cichlasoma Amazonarum
        2 boliviansk fjärilsciklid
        4 Nyckelhålciklider

        3 Pictusmalar
        6 Sterbai
        1 Ancistrus.

        Med 1cm/litermåttet blir det 193 cm fisk till 240 liter vatten. Och så håller jag där, och är beredd på att byta ut om det skulle bli problem.

        Botten blir ju ganska väl täckt, men eftersom pictus är nattdjur och sterbai är dagaktiva borde det itne bli så mycket bråk.

        Kan ju tillägga att jag i nuläget har ovanståne, minus sterbai men plus 4 små hantlar och enf laggciklid, och det ser inte särskilt fullt ut, så jag tror nog att det komer att funka finfint.
        Senast redigerad av Nils Holmström; 21 February 2006, 12:33.
        222 liter Malawi

        Kommentar

        • Linda_A
          • March 2005
          • 1479

          #19
          Låter väl bra.

          Ev att du sen får minska på nycklarna men det märker du väl med tiden.
          //Linda

          Kommentar

          • Nils Holmström
            • November 2004
            • 2195

            #20
            Ja, jag har ett vuxet par och två små, ej könsbestämda. Så där finns ju ändå en viss risk för bråk, i så fall gör jag mig av med de små.
            222 liter Malawi

            Kommentar

            • Daniel Blom
              • June 2003
              • 1670

              #21
              Bli inte förvånad om pictusarna håller igång även på dagtid. Hade ett gäng för flera år sedan, och de simmade som galningar dygnet runt. J-ar vad cikliderna kommer att få ligga i för att försvara ynglen!
              Jag skulle ha bytt en art ciklider mot någon snygg tetra - colombia, citron, rödrygg...
              Sterbaierna verkar vara ett fynd (men så bor jag i Stockholm...).
              Och saknas det inte L-malar? Ett par Sturisoma skulle sitta fint.
              Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
              och framgången är given.
              Samuel Clemens
              Mina bilder

              Kommentar

              • Nils Holmström
                • November 2004
                • 2195

                #22
                Men det är ju så svårt att byta ut ciklider. Jag hade rätt mycket problem att skära ner bara till tre arter...

                Jag har ändå inte utrustning för att driva upp några yngel, så om de blir mat till pictusarna gör det mig itne särkslit mycket, faktiskt. I regel tror jag att de kommer hinna ta rommen innan det ens blir några yngel.

                De har några rätt snygga sturisoma på Vacker Tass, men de är också hyffsat dyra. Dessutom känns det väl itne irktigt som om det finns plats till det?

                jag är inget större fan av L-malar över huvud taget, det kostar mer än det smakar, om man säger. Betalr jag över 500 för en fisk vill jag gärna att den ska synas också...
                222 liter Malawi

                Kommentar

                • Linda_A
                  • March 2005
                  • 1479

                  #23
                  Fast alla L-malar kostar faktiskt inte över 500kr.

                  Mina Rineloricaria sp (är väl släktningar till Sturisoma) kostade ihop 150kr.
                  Sturisoma som jag ser i affären rätt ofta brukar ligga på 120-150kr styck.

                  Kan jag inte tänka mig ett akvarium utan Lmalar, men det är jag det. Annars håller jag med att det kan vara en idée att byta ut en cikliderna mot en tetra så sätt. Jag kör två ciklider i mitt 375liters, scalare och fjäril tycker det är rätt lagom.
                  //Linda

                  Kommentar

                  • Nils Holmström
                    • November 2004
                    • 2195

                    #24
                    De som skulle ryka i så fall är ju Nyckelhålen, men det käns ltie bittert nu när ajg äntligen fått tag på ett vuxet par...
                    222 liter Malawi

                    Kommentar

                    • Nils Holmström
                      • November 2004
                      • 2195

                      #25
                      Och jag har ju en L-mal, faktiskt.
                      222 liter Malawi

                      Kommentar

                      • Linda_A
                        • March 2005
                        • 1479

                        #26
                        Han räknas inte. Nä jag skojade bara.

                        Jag hade köpt pansarmalarna i alla fall och någon L-mal.

                        Sen om du har "hjärta" att göra dig av med någona av ciklider ett gän tetror.
                        //Linda

                        Kommentar

                        • Nils Holmström
                          • November 2004
                          • 2195

                          #27
                          Om inte fjärilscikliderna fattar tycke för varandra kanske jag gör mig av med dem, men det blir senare i så fall.

                          Om jag får de pengar jag borde få imorgon blir det nog ett inköp av corydoras.
                          visserligen ska jag till gbg över fredag/lördag. Är det möjligt att jag hittar billigare där, och i så fall, klarar dom tågresan på tre timmar?
                          222 liter Malawi

                          Kommentar

                          • Linda_A
                            • March 2005
                            • 1479

                            #28
                            Jo det gör de utan problem. Säg bara till att du har en längre bit hem.
                            //Linda

                            Kommentar

                            Arbetssätt...