fjäril och platy?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • miiaoo
    • January 2006
    • 2815

    fjäril och platy?

    Funkar det?

    Akvariet är på 60 liter så jag tänkte 1hane+ 2 honor fjärilsciklid och hur många platy?
    Sen klurar jag på ampullariasnäckor som algätare? Är det förresten nån som vet var i Sthlm man kan få tag på ampullaria?


    Några andra kul förslag på roliga kombinationer till karet?
    Jag har tokig beslutsångest...
    Senast redigerad av miiaoo; 13 February 2006, 07:37.
    Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

    Kika gärna in i min dagbok!
  • alcar
    • April 2005
    • 1398

    #2
    jag skulle haft 1 par och 3 platy
    mvh alexander
    min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

    Kommentar

    • Björken
      • November 2005
      • 1174

      #3
      Problemet blir väl i så fall att de inte trivs i samma ph (fjärilarna vill ha lägre ph än platy). Det går säkert, jag har själv två platy som inhandlats innan jag var medveten om att fiskar gillade olika ph- värden och att man kanske vill hålla sig till en kontinent osv. Men jag hade nog inte satsat på denna kombination utan valt fiskar som gillar samma ph- värden.

      Fjärilscikliderna lever i par så om du ska ha dem så bör du nog skaffa en hane och en hona istället.

      / Maria

      Kommentar

      • miiaoo
        • January 2006
        • 2815

        #4
        Ursprungligen postat av Björken
        Problemet blir väl i så fall att de inte trivs i samma ph (fjärilarna vill ha lägre ph än platy). Det går säkert, jag har själv två platy som inhandlats innan jag var medveten om att fiskar gillade olika ph- värden och att man kanske vill hålla sig till en kontinent osv. Men jag hade nog inte satsat på denna kombination utan valt fiskar som gillar samma ph- värden.

        / Maria
        Tack för att du påpekade det!! Jag som brukar kolla så noga, det glömde jag nu när jag satt och spånade på vad som ska få flytta in...


        Tack igen.. Kikar vidare..
        Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

        Kika gärna in i min dagbok!

        Kommentar

        • miiaoo
          • January 2006
          • 2815

          #5
          då blir det kakadua eller palett istället...Med platy...
          Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

          Kika gärna in i min dagbok!

          Kommentar

          • alcar
            • April 2005
            • 1398

            #6
            mina palleter skulle inte gå och med platy dom hadde slaktat dom men du kan ju tästa jag hadde tagitka kadua isåfall anars kan du bara ha platy
            mvh alexander
            min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

            Kommentar

            • Björken
              • November 2005
              • 1174

              #7
              Kakadua borde funka bättre, de kan ju klara ett lite högre ph än fjärilarna.....

              Kommentar

              • miiaoo
                • January 2006
                • 2815

                #8
                Ursprungligen postat av Björken
                Kakadua borde funka bättre, de kan ju klara ett lite högre ph än fjärilarna.....
                Tack, det kommer att bli det. Det passar bättre med ph.t här hemma också.
                Jag har ca 7 i ph här med liten rot i vattnet så det blir nog bra..


                Ska dra igång det idag.. Sen blir nog platyna först att flytta in..
                Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                Kika gärna in i min dagbok!

                Kommentar

                • Björken
                  • November 2005
                  • 1174

                  #9
                  Ursprungligen postat av miiaoo
                  Tack, det kommer att bli det. Det passar bättre med ph.t här hemma också.
                  Jag har ca 7 i ph här med liten rot i vattnet så det blir nog bra..


                  Ska dra igång det idag.. Sen blir nog platyna först att flytta in..
                  Lycka till med akvariet och fiskarna . Glöm inte att vara försiktig i början bara så du inte får nitrit......

                  Kommentar

                  • miiaoo
                    • January 2006
                    • 2815

                    #10
                    Ursprungligen postat av Björken
                    Lycka till med akvariet och fiskarna . Glöm inte att vara försiktig i början bara så du inte får nitrit......
                    Ja, tack den svängen har jag varit i med det andra karet.. Ska inte ha nitrit igen!!!!! Det hände iofs inget allvarligt men det är ju ändå nervöst attveta att det inte står rätt till...
                    Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                    Kika gärna in i min dagbok!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...