270 l feedback.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • davidb
    • December 2005
    • 125

    270 l feedback.

    Hejsan, vill egentligen bara ha lite feedback på mitt 270 l

    Inredd med stor rot mycket javaormbunke (väldigt mycket)
    En del amazon plantor lite långtgräs.
    Allt som allt så finns det tre grottor på behörigt avstånd från varandra, fler skrymslen som jag inte riktigt räknar. Plus mycket gömställen i växter etc.

    Fiskar jag tänkte ha i är:
    Scalar 4 - 8 st den vanliga, med naturliga färger hoppas på odling.
    (prickig) Bottentittare 4 - 8 st har redan dessa i ett annat kar men tänkte flytta över till sydamerika karet nu. (jag är väldigt förtjust i denna fisk, tråkigt att den är så förbisedd)
    Någon tetra sort modell större.
    Ancistrus

    Thats it. Vad sägs.

    Behör jag kör med är
    Ett ytterfilter som skall klara 200 l, anledningen, damen som ägt akvariet innan hade skölpaddor i det och hade därav inte karet fyllt till brädden.
    Ett innerfilter skall klara 150 l, ja för att kompletera upp de där 70 litrarna extra, hoppas detta skall gå bra.
    En doppvärmare.

    Som ni förstår är det ett svagtsurt och lugnt vatten.
  • Nils Holmström
    • November 2004
    • 2195

    #2
    Låter som en bra blanding, så länge karet är högt nog till scalarerna. Jag hade nog inte haft mer än typ fyra fullvuxna, men det är ju lämpligt att börja med ett gäng små som kan para ut sig.
    222 liter Malawi

    Kommentar

    • davidb
      • December 2005
      • 125

      #3
      Nils: det är 50 cm högt. Till saken hör att jag redan har ett 190 l hörnakvarium igång. Där i har jag för tillfället tre stycken skalarer, två marmor och en helt svart, dessa är väldigt väldigt fina och stora och fullvuxna, de förtjänar egentligen plats i mitt 270 l men de är inte så jätte intressanta då de inte verkar vara ett dugg intresserade av att para ihop sig på något vis. Så jag tänkte mig 4 st naturfärgade skalarer och så dess tre fullvuxna skulle få sträcka ut sig ordentligt i detta kar också.

      Eller skall jag försöka göra mig av med dessa andra skalarer ?

      Kommentar

      • Nils Holmström
        • November 2004
        • 2195

        #4
        Personligen hade jag ju tyckt det varit snyggare med bara en sorts scalarer, men det är mer en estetisk fråga.
        222 liter Malawi

        Kommentar

        • davidb
          • December 2005
          • 125

          #5
          Nils: jo det tycker jag också, men det är faktiskt mer av en etisk fråga i mitt fall.

          Ingen som har fått komplettera upp filter så här som jag gjort nu, och funkar det ??

          Kommentar

          • davidb
            • December 2005
            • 125

            #6
            Så här nu har jag införskaffat lite fisk också. Herkules hade slut på bottentittare så de får komma senare. Köpte en lite större tetra sort som enligt personalen skulle trivas fint i lite svagt surt vatten, för tillfället ligger PH runt 6,5 - 7.0 och då snarare 7.0 än 6.5 roten som är i har tydligen legat i blöt i fyra år och den surar inte ner vattnet så mycket längre. Får nog köpa en eller två rötter till.

            Tetran såldes under namnet silvertetra men efter att ha googlat en stund så är jag rätt säker på att det redan säljs en annan sorts tetra under det namnet.

            Här är lite bilder


            Nils: De här stackarna går tillfället i mitt 190l hörnakvarium.

            Kommentar

            Arbetssätt...