en sort till.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björken
    • November 2005
    • 1174

    #16
    Ursprungligen postat av andreassofus
    nja de löser sig nog inte ändå för ja ska ju inte ha discus ihop med dom andra fiskarna. de blir nog inte så bra..
    kanske ska köpa lite fler honor till mina segelfensbolly.. har bara en hona per hane o de e ju lite lite,,

    har 2st vita o 2 st orange..
    kanske fyller ut lite mer om ja köper 2 honor till av varje färg..
    Men om du inte gillar den typ av scalare du har nu och tänker göra dig av med dem, kan du då inte skaffa andra scalarer av en sort du gillar bättre? Jag har alltid hävdat att scalarer är de vackraste fiskar som finns plus att de har ett härligt temperament. Men det beror ju i så fall på om du har rätt vattenvärden för dem och om barberna lämnar dem ifred, men det verkar de ju uppenbarligen göra..... Scalarer borde se bra ut tillsammans med dina fiskar eftersom det dels är lite storlek på dem och dels en annan form än övriga fiskar i akvariet.......

    Kommentar

    • andreassofus
      • November 2005
      • 5643

      #17
      jo kanske skulle göra de.. skaffa andra scalarer. mina barber låter dom här scalarerna va ifred som ja har nu.. vet inte om dom låter dom nya va ifred.. vet inte va de finns för några olika scalarer.. tycker alla dom han har här i affären är fula.. dom e ju typ längre än va dom e höga. altum tycker ja är fina men ja har inte riktigt rätt vattenvärden till dom tror ja. eller dom kanske inte är värre än andra scalarer ..dom är dessuton dyra o ja vet ingenstans där man kan köpa altum
      Mvh Andreas
      min zoon
      msn adress

      Kommentar

      • Björken
        • November 2005
        • 1174

        #18
        Ursprungligen postat av andreassofus
        jo kanske skulle göra de.. skaffa andra scalarer. mina barber låter dom här scalarerna va ifred som ja har nu.. vet inte om dom låter dom nya va ifred.. vet inte va de finns för några olika scalarer.. tycker alla dom han har här i affären är fula.. dom e ju typ längre än va dom e höga. altum tycker ja är fina men ja har inte riktigt rätt vattenvärden till dom tror ja. eller dom kanske inte är värre än andra scalarer ..dom är dessuton dyra o ja vet ingenstans där man kan köpa altum
        Att de flesta scalarer i butikerna är kortfenta beror på att de föds upp i för låga akvarier och att fenorna blir underutvecklade då. Lösningen på det kan vara att köpa små scalarer och låta dem växa upp i sitt eget akvarium. Jag vet inte om det går att få tag på snygga fullvuxna scalarer någonstans (fattar inte varför de inte kan ha högre akvarier till sina scalarer, det borde väl inte vara så svårt), men om det finns nåt bra ställe vill jag väldigt gärna veta det . Skulle inte välja altum om jag var du. Vad jag vet finns det slöjfensscalarer också, men jag har aldrig sett någon live. Annars är det ju färgerna som varierar....... Vad är det du inte gillar med de du har nu? Och har du någon att ge bort dem till?

        Kommentar

        • andreassofus
          • November 2005
          • 5643

          #19
          ja man kan ju köpa små o låta dom växa upp här i ett akvarium som är högre än dom i affären..
          de ja inte tycker om med mina är att dom är helt kolsvarta o att dom inte är så höga som ja vill ha dom. nu är dom ju dock inte så stora men, va 7-8cm kanske. ja vill ha siverfärgade med klara o tydliga svarta ränker på .. som har höga fenor..
          vill absolut inte ha vita eller marmorfärgade..
          ja kan ge bort dom till den närliggande djuraffären,, de va där ja köpte dom.
          de blir ju ingen större förlust för dom kostade bara 45kr st.
          Mvh Andreas
          min zoon
          msn adress

          Kommentar

          • Björken
            • November 2005
            • 1174

            #20
            Ja, då är det ju egentligen inget större problem om du vill skaffa nya. Åk runt lite och titta så du hittar små scalarer som ser bra ut i fenorna och låt dem växa upp i ditt akvarium så ska det nog bli bra. Lycka till!

            Kommentar

            Arbetssätt...