vad tycks om min fiskcombo i mitt 240 l akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joachim.S
    • December 2005
    • 417

    vad tycks om min fiskcombo i mitt 240 l akvarium

    Tjena. Jag har ett 240 liters akvarium som har stått tomt i en vecka nu. Det är ett Juwel Rio 240. är osäker på kombinationen men hade tänkt mig de här:

    4 blå ciklider
    4 nyckelhålsciklider
    2 palettciklider
    10-12 rosentetror
    3 grön pansarmal
    1 clownpleco
    5 mosaikgurami

    tacksam för svar, kan inte vänta mer
  • MantaC0re
    • July 2005
    • 512

    #2
    Det var en saligblandning.
    Nyckelhålscikilder kommer nog att bli ihjäl jagade av blåcikliderna, nycklisarna är så fredliga att dom inte kommer att kunna hävda sig mot dom blå.
    Men rosentetrorna måste vara fullvuxna annars blir dom mat åt blå cikliderna.
    Och pansarmalar är stimfiskar så nåra fler lär du nog ha.
    Vad gällande gurami och paletterna så borde det gå bra, sen är det upp till var och en, själv tycker jag att dessa ska vara i olika kar.
    Sen kanske någon mer sugmal för balansen av alger.

    Mvh Mattias
    If Today Was Perfect There Would Be No Need For Tomorrow

    Kommentar

    • Joachim.S
      • December 2005
      • 417

      #3
      Ursprungligen postat av MantaC0re
      Det var en saligblandning.
      Nyckelhålscikilder kommer nog att bli ihjäl jagade av blåcikliderna, nycklisarna är så fredliga att dom inte kommer att kunna hävda sig mot dom blå.
      Men rosentetrorna måste vara fullvuxna annars blir dom mat åt blå cikliderna.
      Och pansarmalar är stimfiskar så nåra fler lär du nog ha.
      Vad gällande gurami och paletterna så borde det gå bra, sen är det upp till var och en, själv tycker jag att dessa ska vara i olika kar.
      Sen kanske någon mer sugmal för balansen av alger.

      Mvh Mattias
      men jag har läst en massa om blå ciklider och det såtr att man gladeligen kan ha dem med nyckelhålsciklider...det står att det är jätte fredliga

      Kommentar

      • Måns
        • June 2002
        • 191

        #4
        Jag tror att guramina blir rätt illa åtgångna ihop med så stora ciklider. Framförallt så tror jag att de har svårt att få mat och råkar illa ut när cikliderna leker.

        Jag tror inte heller på kombinationen nyckelhålsciklid och blåciklid tillsammans.

        Dessutom tycker jag att det är för många fiskar och fiskarter i ett så litet akvarium.
        http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=262584&gid=262589

        Kommentar

        • Joachim.S
          • December 2005
          • 417

          #5
          så det går inte att kombinera nyckelhålsciklid och blå ciklid...det sa de i butiken (hornbasch i gbg)...jag har gjort skisser på akvariet så det passar alla arterna

          Kommentar

          • Isuxs
            • December 2005
            • 796

            #6
            Vad du än gör så dumpa inte ner några ZebraCyklider.. Annars tycker jag att det e´ en fin blandning du gjort, kan ju bli lite komplikationer mellan några av arterna som Måns skriver.... Lycka till
            360L Columbia skalar & sorgmantel tetra
            180L Ghost / Black skalar
            60L Räkor körsbär, tiger, zebra, blå, amano

            Kommentar

            • Joachim.S
              • December 2005
              • 417

              #7
              tack...nää...det blir inga zebror

              Kommentar

              • MantaC0re
                • July 2005
                • 512

                #8
                Det beror ju på hur stora nyckelhåls cikilderna är. om dom är full stora så är det nog lugnt. Det beror oxå på hur agressiva blå cikilderna är. Dom brukar väl hamna med andra tuffa ciklider som påfåglar mfl. så jag tror att det blir ett riktigt sjöslag i det karet om dessa börjar leka.
                Hade blå ciklider och röd ciklider i ett 170l och det var livat och då hade jag bara ett par av varje och röd cikliderna åkte på däng hela tiden.
                If Today Was Perfect There Would Be No Need For Tomorrow

                Kommentar

                • Joachim.S
                  • December 2005
                  • 417

                  #9
                  men av det man läser så står det att de är jätte lugna fiskar

                  Kommentar

                  • Joachim.S
                    • December 2005
                    • 417

                    #10
                    men om jag har denna fiskcombo i ett 300 liters så blir det la inte lika mycket bråk

                    Kommentar

                    • bucklan
                      • December 2005
                      • 78

                      #11
                      i ett 240 blir det nog väldigt trångt med så "många" ciklider, speciellt om du ska ha lekpar av alla arter. Min uppfattning av blå ciklider är iaf att dom är relativt fredliga, dom jag hade iaf. Dom höll sig på sin kant när dom lekte å gjorde inte så mycket väsen av sig. Nyckelhålsciklider tyckte jag var fruktansvärt mesiga då jag hade dom. Men en palett-hane jag hade var helt tokig när dom lekte, han tvekade inte att smälla på fiskar som var dubbelt så stor som han. Han hävdade så sig väl mot ett par Jack Dempsey som gick i samma kar ett tag. Så om det ska gå bra hos dig beror oxå på vad du får tag på för individer. Men det går ju alltid att sälja/byta in fiskar igen om det inte funkar.

                      Kommentar

                      • Joachim.S
                        • December 2005
                        • 417

                        #12
                        det är tydligen ett stort problem med nyckelhålscikliden jag tyckte verkligen om den. Men kan ni ge mig lite råd om en annan fisk med fina färger som kan passa till min fiskcombo?
                        tacksam för svar

                        Kommentar

                        • Långås
                          • December 2005
                          • 1368

                          #13
                          Jag tycker du skall stå fast vid nyckelhålscikliderna, mycket trevliga fiskar enligt min erfarenhet. Inte alls tråkiga och fega som vissa påstår. Men en förutsättning för att de skall få chansen att "ta plats" och visa sin bästa sida i ditt kar är nog tyvärr att du tar bort blå cikliderna. Dessutom tror jag att de flesta övriga invånare i karet mår bättre i en värld utan blå ciklider.
                          Mvh Peter

                          Kommentar

                          • Joachim.S
                            • December 2005
                            • 417

                            #14
                            jag tycker att prinsessan av burundi är fin...kan den bytas ut mot blå cikliderna

                            Kommentar

                            • gladhertha
                              • February 2005
                              • 1755

                              #15
                              Bara slöddrigt läst igenom förgående inlägg, så ni vet.

                              Okej. Då säger jag såhär till en början: det är fullt! Tycker du ska hålla dej till 1, max 2 ciklidsorter. Själv hade jag valt Nyckelhålscikliderna, endast. Kom en grupp på 4st eller så. Själv har jag tre och är jättenöjd med dom. Vet inte hur det är med tetror med nycklar, men rosentetrorna borde nog gå bra. Skaffa dej minst 5st pansarmalar. Några ancistrus som kompletterar clownplecon *har en själv, ingen super algätare precis * Gällande guramisarna hade dom nog vart fint med nycklarna. Men håll dej till 3 eller något. Har själv 3 st i 112l, tycker dom är lite för stora för karet, faktiskt. Hanen är ca 11cm.

                              Det var allt för mej.
                              Mvh Hanna
                              Min Zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...