Svärdbärare och Guramisar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #16
    Ursprungligen postat av DannyO
    Måste tacka er alla en gång till
    Tusen tack!
    Det var så lite så

    Ursprungligen postat av DannyO
    De fiskar som går under namnet sällskapsfisk går dessa att ha i samma akvarium? För jag fick upp ögonen för guppys och undrar ifall ett par sånna skulle göra sig glada i mitt akvarium? Hur är det mellan hannar/ honor det ska inte spela nån roll har jag fått för mig då de bytar kön osv va?
    Med sällskapsfiskar menas bara att de är fredliga och kan hållas i samma akvarium som andra fredliga arter av ungefär samma storlek. Men det betyder inte nödvändigtvis att de trivs i samma typ av vatten eller miljö.

    Guppy kommer inte från samma typ av miljö som kakaduaciklider, utan föredrar klarare vatten med högre pH. De kan nog anpassa sig, men jag skulle ändå inte ha guppies i samma akvarium som kakaduer. Guppy har fö fått sämre hälsa pga hård avel. I så fall är endlers levandefödare tåligare. De liknar guppy väldigt mycket (det pågår tom diskussioner om i fall de är en annorlunda stam av guppy eller en egen art), men är både mindre och finare. Tror dock att kakaduerna och barberna skulle käka upp endlers (eller guppy) ynglen...
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • DannyO
      • December 2005
      • 112

      #17
      Du jag har inga kakaduer eller nårra barber
      Jag har bara räkor och Dvärgguramisar :P
      Och funderade på att ha guppies istället för kopparbarber då jag tycker vissa guppies kan vara mycket fina. så jag hoppas på ännu ett bra svar från dig eller någon annan

      Nu har jag vatt o handlat
      En ung fin guramihane
      2 guppihanar o 4 töser
      Nu sitter de i påsen o väntar på att jag ska hälla i dem
      Senast redigerad av DannyO; 25 January 2006, 15:48.

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #18
        Ursprungligen postat av DannyO
        Du jag har inga kakaduer eller nårra barber
        Jag har bara räkor och Dvärgguramisar :P
        Och funderade på att ha guppies istället för kopparbarber då jag tycker vissa guppies kan vara mycket fina. så jag hoppas på ännu ett bra svar från dig eller någon annan
        Oj jag blandade visst ihop trådarna. Jag ber så mycket om ursäkt! Även om guramis och guppies inte heller kommer från samma typ av miljö så borde båda arterna kunna trivas i fall pH ligger runt 7 och om du ser till att det finns en del planterade växter och flytväxter i akvariet.

        Ursprungligen postat av DannyO
        Nu har jag vatt o handlat
        En ung fin guramihane
        2 guppihanar o 4 töser
        Nu sitter de i påsen o väntar på att jag ska hälla i dem
        Jag antar att du vet hur man gör när man koppar in fiskar. Men du ska iaf inte hälla i dem. Vattnet från affären ska inte ner i ditt akvarium.

        Lycka till!
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • DannyO
          • December 2005
          • 112

          #19
          Ursprungligen postat av batski
          Jag antar att du vet hur man gör när man koppar in fiskar. Men du ska iaf inte hälla i dem. Vattnet från affären ska inte ner i ditt akvarium.

          Lycka till!
          Precis brukar håva upp dem ur påsen.
          Tog nog 2 - 3 timmar innan den nye hannen blev accepterad av den ena honan men nu är det hon som blir jagad istället :P

          Riktigt glad är jag för min ena cherry räka kommer föda snart funderar på at köpa ett mindre akvarium till henne men problemet blir att få upp henne

          Kommentar

          Arbetssätt...