Fiskförslag 240 L?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mage
    • January 2004
    • 165

    Fiskförslag 240 L?

    Jag har ett 240 L (120x40x50 lxdxh) som jag nu äntligen tänkte börja stoppa fiskar i.
    Jag vet det kanske är världens mest uttjatade fråga, men kan någon hjälpa mig med ideér på firrar?

    Planen:
    Ancistrusar... hur många?

    Kanske ett stim Corydoras..

    Någon tetrasort.. vilken? hur många?(bor så ocentralt så finns inget utbud nästan, neon, citron, några med vit spets på fenorna, kanske rödmun, kanske finns glödband och kilfläcksrasbora också)

    Någon större fisk.. Ciklid från SA kanske.. skalare, nyckelhål, andra förslag? Antal?

    Hoppas någon kan ge några ideér.
  • Yrrah
    • August 2004
    • 188

    #2
    Mina förslag

    2-3 ancistrus, variera med albinovariant. Då är det alltid någon framme. Köp dom när dom är små så får du se dom växa upp plus att dom inte blir så skygga.

    Panda-pansarmal ser lite roligare ut än vanliga metallpansarmal, men är inte så dyra som VF kan vara, ett litet stim som sagt är alltid fint.

    Rödmunstetra är den absolut fräckaste tetran tycker jag, försök koncentrera dig på många av en sort minst 10 st.

    Ciklider kan jag inte så mycket om, men när jag var liten så hade vi paletter. Dom var alltid livliga och roliga, lätta att få yngel med också.
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=377942

    Kommentar

    • gladhertha
      • February 2005
      • 1755

      #3
      Jag hade kört med 2-3 ancistrusar som Yrrah sa.
      Jag är ju själv helt kär i mina corydoras sterbai! Vackra, aktiva och friska! Lite dyrare, speciellt om dom är VF!
      Jag gillar ju också Rödmunstetran! Ett stim på 20st tillsammans med nyckelhålsciklider skulle vara snyggt! Har själv 3 nyckelhål!
      Mvh Hanna
      Min Zoon

      Kommentar

      • Mage
        • January 2004
        • 165

        #4
        Allright!
        Tack för svaren!
        Har hört rödmun från fler håll nu så man kanske skulle försöka få tag i sånna då. Vet att det fanns i stan för 2 veckor sen men frågan är väl hur det ser ut nu.. som sagt inget vidare utbud här...
        Nyckelhål har jag också hört mycket positivt om men dom får jag nog beställa i så fall.. Hur många kan man ha?
        Ancistrusarna går nog gräva fram och pansarmalarna.
        Frågan är väl vad man ska börja med om det nu inte finns rödmunnar här i stan.. vill ju inte gärna vänta nå längre...

        Kommentar

        • andreassofus
          • November 2005
          • 5643

          #5
          Ursprungligen postat av Mage
          Allright!
          Tack för svaren!
          Har hört rödmun från fler håll nu så man kanske skulle försöka få tag i sånna då. Vet att det fanns i stan för 2 veckor sen men frågan är väl hur det ser ut nu.. som sagt inget vidare utbud här...
          Nyckelhål har jag också hört mycket positivt om men dom får jag nog beställa i så fall.. Hur många kan man ha?
          Ancistrusarna går nog gräva fram och pansarmalarna.
          Frågan är väl vad man ska börja med om det nu inte finns rödmunnar här i stan.. vill ju inte gärna vänta nå längre...

          tänk på att va väldigt försiktig med att stoppa i för mycke fisk i början då det är väldigt lätt o få nitrit o nitritspik i karet.
          Mvh Andreas
          min zoon
          msn adress

          Kommentar

          • Mage
            • January 2004
            • 165

            #6
            Det är lugnt... hade tänkt börja med ett gäng rödmunnar och sedan vänta tills det blir nå mat åt ancistrusarna... sen är det ingen som helst brådska med att stoppa i fler...

            Kommentar

            • Yrrah
              • August 2004
              • 188

              #7
              "Rödmunnarna" brukar sällan finnas så många är min erfarenhet. Beställ dess också (om du vet att affärens beställningar är av bra kvalitet) så får du friska fiskar. Om affären inte tar ut en extra avgift men det tror jag knappast, du är ju i prutläge som storkund!
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=377942

              Kommentar

              • Mage
                • January 2004
                • 165

                #8
                Som sagt jag vet att han har haft rödmunnar för inte allt för länge sedan men komme rinte ihåg om det fanns nu senast..
                Ska i allafall dit idag och kolla om det finns nåt intressant..
                Några andra tetror som stimmar någorlunda då? tycker ju inte egentligen att rödmunnar är så fina så det skulle var ajust för stimmningens skull.. Annars tar jag gärna förslag på andra.

                Kommentar

                • LN
                  • November 2004
                  • 1478

                  #9
                  Det beror lite på vad du vill ha ut av ditt akvarium.
                  Vill du ha aktivt beteende på dina fiskar så välj Tanganyika.
                  L. multifasciatus, compressiceps, jullar och några petrikola. Då får du ett kar som aldrig är stilla utan har massor av intriger.
                  Vill du ha mera fart i karet så välj - Malawi. Mbunas är lätta att hålla och kräver inte så mycket skötsel.
                  Vill du ha ett grönt kar så sikta på SA. 6 små geophagus i botten ihop med några L-malar. ett stim t.e.x vinkelteror på mitten samt några bilbukar överst.
                  En understattad stimfisk tycker jag är cardinaltetran. Många 15-30 st som håls ihop av någon större fisk i karet t.e.x scalar eller discus. Några rötter och massor av växter. Belysningen i karet tycker jag också det pratas för lite om här på zoopet. Nu har jag turen att ha provat en hel del olika lysrör och jag tycker att man kan få väldigt olika utseende med samma fiskinnehåll så att säga.
                  Larry
                  Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
                  http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

                  Kommentar

                  Arbetssätt...