10cm stimfisk???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SeanChai
    • May 2005
    • 498

    10cm stimfisk???

    hejsan

    jag har fått slut på foderfisk till våran macrobrachium och letar efter någon stimfisk som brukar hålla till i dom övre regionerna i akvarium. vi har ett 180l akvarium (120*50*30 - jag måtten är kassa men fick akvariumet av dom som bodde i lägenheten innan oss så jag är nöjd). kravet på fisken ska vara att det går att hålla dom i stim - läs mellan raderna, inga parbildande och revirhävdande fiskar - och dom får inte vara för små, typ mindre tetror, småbarber etc. andra fiskar vi har är några l-malar och nyckelhålsciklider. fiskar med utstående fenor går även bort eftersom dom kommer bli avbitna.

    varför itne fler foderfiskar? jo för att det blir lite dyrt när det går ca 5 fiskar i veckan.

    har ni några tips...shoot!

    fick tips på affären om regnbågsfisk, kan det vara något?

    // SeanChai
    Min Zon

  • Guy Palm
    • March 2002
    • 5720

    #2
    Först blev jag lite osäker på vad du menade, men efter att ha läst den andra tråden angående räkan så klarnade det.
    Regnbågsfiskar skulle nog funka de är tillräckligt snabba för att klara sig och håller till mycket i överdelen av akvariet. Några förslag.


    Guy
    ,Poecilia,SKS,GOC,

    Kommentar

    • SeanChai
      • May 2005
      • 498

      #3
      tackar guy, Melanotaenia boesemani var helt klart läcker. har själv kollat lite på den där parkinsonis eller vad det nu heter.

      hrm, kan inte konsentrera mig just nu, våra nyckelhål leker just nu...men nu är det fight. en hane som simmar efter två honor som verkar göra upp ganska våldsamt, hoppas ingen gör sig illa bara.

      jo guy. hur är det med regnbågsfiskarna, vill dom ha växter ända upp till ytan. jag har just råkat ut för en massive växt död av någon anledning så just nu har bara ena sidan av akvariumet växter som sticker upp till ytan. den andra sidan är förhoppningsvis på återhämtning. funderar även på att köpa några fler snabbväxande "pinnar" som kan få testa ett tag i akvariumet.

      tips på flytväxter? inte andmat =)

      // SeanChai
      Min Zon

      Kommentar

      • Guy Palm
        • March 2002
        • 5720

        #4
        De vill ha stort simutrymme så det är nog inga problem med växter. En flytväxt som regnbågar antagligen gillar att leka i är Musselblomma. Mycket dekorativt nedhängande rotsystem. Växer relativt fort så man får gallra ofta, men på grund av sin storlek inte alls lika svår att bli av med som andmat.
        Guy
        ,Poecilia,SKS,GOC,

        Kommentar

        • fabiaRS
          • November 2005
          • 193

          #5
          SeanChai ..jag har provat med diverse fiskar till mina kräftor.. och när kräftan blir hungrig så hoppar/simmar den upp till ytan å tar det den är sugen på...provade att stoppa ner min i mitt 240 liter akvaire igen efter att den gått i ett 60 liters nån vecka..på 4 nätter har det resulterat att jag har 3 gummiålar i stället för 2 2 scalarer mindre och att en av mina psyodontis ocefiller som är ca 20 cm..har ett stort öppet sår i sidan..så nu har kräftan fått flyttat igen

          Kommentar

          • SeanChai
            • May 2005
            • 498

            #6
            tack igen guy. växten såg intressant ut så får åka och kolla om dom har den på affärerna. läste att någon tipsade om att ha en "tråd" som gjorde att flytväxterna inte kunde komma förbi och cirkulera i hela akvariumet. lät som en enkel lösning som inte borde synas utifrån. iofs kan det ju vara bra att vänta med allt för OM jag hittar ett akvarium på 375l SKA jag köpa det =)

            tyvärr så är det bara två guld tigerbarber kvar just nu och dom verkar inte så intresserade av att "ha kul" längre, kan ju förstå dom...problemet är att nyckelhålen blir lite fega när det inte finns någonting som är runt och simmar. man kanske skulle slå till på fler foderfiskar tills jag hittar ett nytt akvarium.

            dock är jag evigt tacksam för svaren och dom kommer säkerligen till nytta när det blir aktuellt för påökning i nya alt gamla akvariumet.

            fabiaRS, jo den verkar ta vad den vill men just nu är det ju "småfiskarna" som är lättast. den har bara tagit en nyckelhål men då var den lite skadad / sjuk så det var nog bara bra - ena ögat blev helt vitt och den blev utstött av dom andra nyckelhålen. varför jag vill ha lite större fiskar är för att det borde ju bli lite svårare för honom om fiskarna klarar av att simma ifrån hans gärngrepp, då får han iaf kämpa för att få mat =)

            btw, om / när det blir ett 375 så kommer det att vara gjort för l-malar och med den vattenströmmen så kommer det nog att bli några "flod-"fiskar så dom borde vara snabba samt att det finns mer plats att simma på. hrm, hur är regnbågsfiskar i strömmt vatten?

            // SeanChai
            Min Zon

            Kommentar

            • Tastyfish
              • February 2005
              • 1761

              #7
              regnbågsfiskar gillar lite strömmt vatten.

              jag har en parkinsonii som lagret hadde hållt med en macrobrachium ett litet tag... måste göra mig av med den pga dess aggresivitet .
              mördar regnbågsfisken!
              Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
              Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
              Måste skaffa mig fler djur!

              Kommentar

              • hansh
                • May 2004
                • 269

                #8
                Det är bara en tidsfråga innan den äter upp regnbågsfiskarna också. Polarns macrobrachium sp. åt svenska abborrar på 10-15 cm och den skulle säkert ta större om den fick. Ingen fisk går säker för en monster räka ;-)

                /hansh
                Intresserad av grod och kräldjur? Dalarnas Herpetologiska Förening - DHF

                Kommentar

                • Tastyfish
                  • February 2005
                  • 1761

                  #9
                  en fisk som garanterat klarar sig! http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=405
                  Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
                  Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
                  Måste skaffa mig fler djur!

                  Kommentar

                  • SeanChai
                    • May 2005
                    • 498

                    #10
                    hansh, vilken sort hade han...rosenbergii? blå variant...den är den största macrobrachium enligt vad jag kom fram till. iaf den dom odlar mest verkar det som, för mat.


                    våran är bara 12cm utan klor så tvivlar på att den klarar av att ta våran 19cm mal =) han är inte ens på våran l-200 som bara är typ 8cm. den testar inte ens att jaga dom små cikliderna, kan ju dock vara för att den tycker det är lättare att ta dom små barberna. bara två kvar nu så får se vad som händer sen.

                    ska kolla upp lite mer om regnbågsfiskarna snart skulle jag tro.

                    // SeanChai
                    Min Zon

                    Kommentar

                    Arbetssätt...