fiskar ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • platy5
    • May 2005
    • 1087

    fiskar ?

    Vilka är dom ''roligaste'' fiskarna då menar jag sköta om dom , få dom att leka, fredliga ?

    hade tänkt ta och sälja mitt 63l och köpa ett över 200l ska föröska och fixa ett på 300l iaf.
    __________________________________________
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702
  • erland
    • June 2003
    • 410

    #2
    Personligen tycker jag en av de mer intressanta sakerna är att ha ett ciklidpar som leker regelbundet. Då får man studera dels parningsbeteendena innan leken där de försöker locka sin partner till lek, men sen framför allt är det intressant att sedan studera dem när de simmar omkring och sköter om sin kull med yngel efter att de lekt.

    Tyvärr är det dock så att det är relativt få ciklider som är helt fredliga. De flesta brukar bli mer eller mindre agressiva åtminstone under leken. Speciellt känsligt kan det vara om man vill kunna ha mindre tetror eller andra fiskar tillsammans med det.

    Väljer du i alla fall att du vill ha ciklider så är ett tips att titta på någon av de mer lättskötta arterna som också är lätta att få att leka. Vill du kunna ha mindre fiskar tillsammans med dem så bör du nog titta på någon av dvärgcikliderna.
    Erland Isaksson
    Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok
    Min Zoopet Blog

    Kommentar

    • platy5
      • May 2005
      • 1087

      #3
      Okej tack . Men få se hur det blir det kanske blir lite svärdbärare och guppy . Dom fiskarna gillar jag mest iaf nu Vet du vad ett nytt akvarium på 200-250l kostar ung. Gärna med tillbehör.
      __________________________________________
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

      Kommentar

      • erland
        • June 2003
        • 410

        #4
        Jag bläddrade runt lite på www.pwss.nu och om du skall ha ett komplett paket med akvarium, bänk, ljusramp, filter, doppvärmare så kan du nog räkna med kanske 3000:- och uppåt. Men det kan skilja en hel del beroende på vart man köper det. Det kan givetvis även bli betydligt dyrare än 3000:- beroende på vilken modell/märke man väljer.

        Tänk också på att till skillnad från ett 63 liters akvarium så är det väldigt viktigt att ha en stadig bänk till ett 200 liters akvarium. Så har du inte redan en bänk som passar och är gjord för att ha akvarier på så skulle jag rekommendera att du skaffar en i samband med att du köper akvariumet.
        Erland Isaksson
        Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok
        Min Zoopet Blog

        Kommentar

        • platy5
          • May 2005
          • 1087

          #5
          Jag ska fixa en stadig bänk Men jag kollade lite själv på pwss men frakten för ett akvarium på 222l kostade 800kr de va lite dyrt så jag ska kolla i hornbach imon och herkules zoo som alla rekomederar. Det var Zooline jag kollade på .
          __________________________________________
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

          Kommentar

          • platy5
            • May 2005
            • 1087

            #6
            Såg ett juwel akvarium på 180l ska nog köpa det I www.herkuleszoo.se Tyckte att det var rätt så bra pris om man jämför med de andra .
            __________________________________________
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

            Kommentar

            • platy5
              • May 2005
              • 1087

              #7
              tänkte köpa det juwel akavriumet på 180l , men det är ett innerfilter är det inte bättre med ett ytterfilter ? Vill få så bra balans som möjligt i akavriumet.
              __________________________________________
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

              Kommentar

              • Maria - Sjöjungfru

                • January 2004
                • 4236

                #8
                Jag har ett Juwel Rio 180 L. Tycker att det funkar bra med filtret. Jag har lagt i en extra blå filterkudde och använder inte dom vita tunna vaddfiltren. Så i ett "vanligt" sällskapsakvarium tror jag inte det skall vara några problem.
                Ta det lungt i uppstarten bara så du inte belastar för mycket innan bakteriefloran kommit igång.
                En trevlig och relativt fredlig ciklid är Nyckelhålscikliden.
                Maria - Sjöjungfru

                Kommentar

                • platy5
                  • May 2005
                  • 1087

                  #9
                  Vad har du för fiskar där i då ? Få se när jag köper det eller om jag gör det . Måste först bli av med mitt 63l.
                  __________________________________________
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

                  Kommentar

                  • Maria - Sjöjungfru

                    • January 2004
                    • 4236

                    #10
                    Ursprungligen postat av platy5
                    Vad har du för fiskar där i då ? Få se när jag köper det eller om jag gör det . Måste först bli av med mitt 63l.
                    Har skrivit upp fiskbestånd i min profil, finns lite bilder i bildlänken i signaturen
                    Maria - Sjöjungfru

                    Kommentar

                    • Tastyfish
                      • February 2005
                      • 1761

                      #11
                      intressantaste fiskarna... Botior av alla det slag!
                      det finns stora små, personliga opersonliga, elaka snälla, färgranna färglösa, ålar och klumpar .

                      + att dom är riktigt roliga att iakta. märkt en sak på minna botior. deras mage sväller upp som bara den av att dom äter kan vara vilken mat som helst . dom får endå en liten kulmage. dock gillar botior också att terra vissa svagare växter.
                      Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
                      Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
                      Måste skaffa mig fler djur!

                      Kommentar

                      • erland
                        • June 2003
                        • 410

                        #12
                        Ursprungligen postat av platy5
                        tänkte köpa det juwel akavriumet på 180l , men det är ett innerfilter är det inte bättre med ett ytterfilter ? Vill få så bra balans som möjligt i akavriumet.
                        Jag har fått för mig att Juwels innefilter är ett av de bättre innefiltrena på marknaden eftersom de har relativt stor filtervolym. Jag har själv både ett Rio240 och Rio300 och jag har inte haft några som helst problem med dålig filtrering.
                        Erland Isaksson
                        Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok
                        Min Zoopet Blog

                        Kommentar

                        Arbetssätt...