Okej att ha långa fiskar i smala akvarier?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Frågvis
    • October 2005
    • 1204

    Okej att ha långa fiskar i smala akvarier?

    Jag funderar hur fiskarna kommer att bete sig i ett smalt akvariet på 30cm, men där längden är 210cm och höjden 65cm (ett framtida hemmabygge-projekt).

    Jag vill ha arten Cromobotia macracanthus, har de möjlighet att växa till sig till uppåt 30cm.

    Störs fiskar på 15-30cm i längd i allmänhet. Eller går det ann för dom så länge de kan simma på längden?. Kan de vända på en 5-öring?

    Jag vill nog också ha arten Pterophyllum scalare i detta akvarium. Problem?
    Robert Frågvis
    Den som frågar får veta
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    praktbotia passar inte i ett så smalt akvarie.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • PatrikMalmo

      #3
      Ett gäng mindre Praktbotia kan nog funka, och Scalarer kunde göra sig ypperligt i ett sådant kar (bra höjd). När akvariet inte är så djupt gäller det att vara noga med att ge firrarna chans att gömma sig, t ex med mycket Vallisneria i någon av hörnorna och en del långsmala trädrötter som går hela vägen från ytan till botten. Spontant tycker jag annars karet låter perfekt för många stimfiskar som danios, barber och tetror. De har alltid chansen att dra iväg till andra hörnan om de känner sig trängda. Lite större fisk kan känna sig för instängda.

      Hilsen,

      P

      Kommentar

      • Frågvis
        • October 2005
        • 1204

        #4
        Okej man får väl se hur fiskarna beter sig. Jag får väl börja bygga ett större kar till dom om de skulle växa sig allt för stora.

        En annan fråga angående mitt akvarium är: Går det ha olika djup och stömförhållande i akvariet? Typ där det är djupt ska de inte vara så strömt och där det är grunt strömt?

        Robert Frågvis
        Den som frågar får veta

        Kommentar

        • PatrikMalmo

          #5
          Klart det går att ha olika strömförhållanden i karet. Gäller bara att sätta in rätt fisk och se till att det finns något område som "ligger i lä" så att de kan vila. Enten får man jobba med en fet pump och ordna snabbt vattenflöde med smala passager eller så kan man jobba med flera pumpar/utlopp i karet. "Bäckakvarier" har jag funderat mycket kring, men ännu inte kört. Roligt med idéer.

          Hilsen,

          P

          Kommentar

          • Frågvis
            • October 2005
            • 1204

            #6
            Det jag funderade på var att ha en djup del i akvariet. Typ 1/3 av karets längd. Där det ska vara relativt lungt . Och resterande karet ska vara som ett bäckakvarium. Kanske kan vattnet bromsas med stenar.
            Den som frågar får veta

            Kommentar

            • Guy Palm
              • March 2002
              • 5720

              #7
              Kul idé med ett strömakvarium, kanske kan du hitta något användbart på denna sidan.
              Guy
              ,Poecilia,SKS,GOC,

              Kommentar

              • PatrikMalmo

                #8
                Har inte länkarna sparade, men sök lite på bäckakvarium på Google, helst med engelska orden. Har sett en del mycket sluga filterlösningar för just bäckakvarium. Med en enda "djuphåla" så torde vattnet bli lugnare där, och sätter du rötter/stenar på botten/kanten av djuphålan så bildas områden med mindre genomströmning. Vet inte om det var detta du menade - att försöka bromsa vattnet med stenar i bäckdelen kommer bara att ge snabbare flöde där, då du minskar området där vattnet kan passera (dvs vattnet måste rinna snabbare där).

                Det jag har lurat på är också ett ca 2 m långt kar, 50-60 cm djupt och ca 40 cm högt. Genom att just sätta inredningen så att vattnets väg genom karet måste ändras så borde det kunna bli en hel del tjusiga strömvirvlar. Kombinerat med en mycket fet pump och ett par verkligt smala passager där vattnet måste rinna igenom fort så tror jag det kan bli riktigt skoj. Extra roligt med den här idéen för mig är att det är ett av de få projekt jag har i skallen som faktiskt är rimligt att genomföra...

                Såg ett ursnyggt bäckakvarium på Danmarks akvarium för en herrans massa år sedan. Var kopplat till ett akvaterrarium som gick att se från flera sidor. Själva bäckdelen bestod av runda stenar i varierande size, helt överväxta med Javamossa. Rätt fin sand på botten och en del smala rötter från klängväxter som gick ner i vattnet. Firrarna var enbart Danios och de syntes på dem att de hade SKOJ!! Vattendjupet låg kring 15-20 cm, och det var gott om både bredare och smalare passager, samt ett mindre "vattenfall".

                Hilsen,

                P
                Senast redigerad av Gäst; 01 November 2005, 07:00.

                Kommentar

                • Frågvis
                  • October 2005
                  • 1204

                  #9
                  Tack för responsen. En fråga som uppstår är: i mitt djuphåll där Pterophyllum scalare ska gå kommer det syresättas i tillräcktligt hög grad, när cirkulationen överväggande kommer vara i bäckdelen? Växter kanske kompenserar? Kan jag ha jordbotten under sand på 2-3mm? Och du förstod mig rätt Patrik.

                  Och vilken pump kan ni rekommendera? Bra om den är strömsnål.

                  Men det är dags för mig att börja bygga på möbeln som akvariet kommer att stå på.
                  Jag kommer börja lägga upp bilder inom en månad eller så.
                  Robert Frågvis
                  Den som frågar får veta

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo

                    #10
                    Wee. Scalare hade jag inte alls hållt i ett sådant kar. De verkar både vara byggda för och trivas i mindre genomströmning. Syresättningen i ett sådant kar behöver du inte tänka på alls, den kommer att vara "overkill" för alla firrar, med den genomströmningen.

                    Klart du kan ha jordbotten, men jag ser ingen direkt nytta med den. Your choice. Har inga pumpar att rekommendera, det får du läsa på t ex på butikernas hemsidor. Har inte själv testat detta än, så jag har inte pejl.

                    Bygg så bra och fota gärna,

                    hilsen!

                    Kommentar

                    • Frågvis
                      • October 2005
                      • 1204

                      #11
                      Nu har jag varit och handlat material på Bahaus, puh . Jag ska bygga skåpet imorron eftermiddag. Det ska bli roligt, men rätt jobbigt också. Hör av er om ni vill se bilder på mitt skåp.

                      Hälsningar Robert Frågvis

                      P.s ska lägga in ansökan om Guldmedlemskap nu.
                      Den som frågar får veta

                      Kommentar

                      • Frågvis
                        • October 2005
                        • 1204

                        #12
                        Nu är akvarieskåpet klart och målat! Vart kanonsnyggt Återstår att fixa det elektriska. 2 st 12Volts-batterier, batterieladdare, 12volts-pumpar, köpa lådor för mina droppfilter(kanske IKEA-FLAJ-lådor), ventiler?

                        Lite frågor för att gå vidare:

                        1.Hur många liter/h bör jag ha till mitt akvarium 1500l/h,mer?
                        Och är någon som vet billiga bra 12volts-pumpar. Så vore det kanon.
                        2. Vad ska man köpa för backventiler/avstängningskranar, om pumpen stannar så ska inte allt vatten rinna ner med hävert?
                        3. Vad ska diametern vara på slangar/ventiler vara för att kunna släppa ut x antal/h? Robert Frågvis
                        Den som frågar får veta

                        Kommentar

                        • dave_3000
                          • October 2005
                          • 367

                          #13
                          släng in lite bilder nu då. Vore kul att se hur du menar jag fattar inte redigt

                          Kommentar

                          • Frågvis
                            • October 2005
                            • 1204

                            #14
                            Jag har byggt skåpet, på ett annat ställe. Måste forsla hem det. Blir imorron eftermiddag. Jag kommer ta några bilder runt 17.00 imorron. Men vet inte hur jag kan lägga in dom än.
                            Den som frågar får veta

                            Kommentar

                            • Frågvis
                              • October 2005
                              • 1204

                              #15
                              Jag har burit in mitt skåp nu. Det har måtten 217.2cm långt 32cm bred och 80.2cm höjd. Väggen det står mot är 217.4cm lång. Gissa om vi fick trixa för att få in den! Vi fick lyfta av dörren för att kunna ställa upp den rakt. Sen tog vi bort den bakre listen och sido-listen. Dessutom fick vi lyfta skåpet rakt upp för att komma förbi nedre delen där dörren hänger. Allt detta tog säkert 20min att räkna ut!

                              Här är lite bilder på skåpet http://www.nordichardware.se/galleri...129_bild01.jpg

                              Nyheter och tester av datorer, komponenter och det senaste om gaming. Håll koll på vad som händer i teknikvärlden och med din PC med NordicHardware.
                              Senast redigerad av Frågvis; 08 November 2005, 21:48.
                              Den som frågar får veta

                              Kommentar

                              Arbetssätt...