Goda grannar till dvärgciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jean1
    • August 2005
    • 218

    Goda grannar till dvärgciklider

    Jag har ett akvarium på drygt 300 l. Har rensat bort alla mina malar och botior (men ingen har hört av sig och vill ha dem ännu?!).
    Kvar finns nu:
    Fjärilsciklider 2+2
    Apistogramma Macilensis 1+2
    Apistogramma Agassizii 1+1
    Dorsigera 1+1
    Nyckelhålsciklider 1+1
    Platy 2+3
    Ett litet gäng molly (som jag inte har tänkt ha kvar)
    Ett litet stim Kejsartetror, 7 st

    Akvariet känns onekligen lite överdimensionerat i nuläget. Har blivit avrådd från att skaffa skalarer, fler nyckelhål eller Dorsigera. Känner mig lite "låst". Även blivit avrådd från att köpa Sajica tyvärr. Skulle gärna vilja ha ett par.

    Tips, råd, synpunkter mottages tacksamt......Känns som om jag ligger i riskzonen för en "akvariepsykos". Drömmer t o m om mitt missnöje med inredning och "befolkning"......
    Mvh
    Jeanette
  • mmm
    • June 2004
    • 901

    #2
    Eftersom du redan har 5 sorter ciklider så tror jag inte du bör ha fler sorter utan det är i såna fall bättre med fler av de du har, t.ex. Dorsigera. Varför har du blivit avrådd från fler såna?
    Sen kan jag tänka mig att det är lite tomt i övre delen av akvariet?

    /Mattias
    /Mattias

    Kommentar

    • jean1
      • August 2005
      • 218

      #3
      Killen i zooaffären hade den åsikten att det var dumt att köpa fler fiskar av samma art när de par jag har funkar. Enligt honom var det risk för att det skulle bli splittringar om jag köpte fler Dorsigera eller nyckelhål. ?
      Det var annars min tanke från början. Precis som du skriver så har jag redan 5 sorters ciklider, och det skulle förmodligen se rörigt ut med fler.
      För att få lite liv i mitten och övre delen av akvariet var jag inne på skalarer, men blev avrådd i samma affär. Min tanke just nu lutar åt diskus, men vet inte om jag har optimala förhållanden för att de ska trivas. Har ca 28 grader, ett ytterfilter som pumpar 1000 l/h. Annars har jag läst att dvärgciklider och diskus funkar att ha tillsammans.
      Mycket att tänka igenom. Diskusar kan man ju inte vara lika oförsiktig med som man t ex blir med sina molly-yngel efter ett tag....Kräver ju lite mer planering och försiktighet. Vill verkligen känna att jag och mitt akvarium har vad som krävs för att de ska trivas så bra som möjligt.

      Kommentar

      • mmm
        • June 2004
        • 901

        #4
        Visst kan det bli problem att köpa flera av samma sort ifall du har etablerade par, men det kan också vara så att det leder till lek och att de färgar ut bättre. Just Dorsiger är ju väldigt lugna, så jag tror inte att det är några problem att köpa flera såna. Detsamma borde även gälla nyckelhål... (Är du förresten säker på att du har ett par av Dorsiger? Har de lekt någon gång? Jag har själv 4 Dorsiger och kan inte avgöra vilka som är hanar eller honor... )

        Dvärgciklider och diskus fungerar bra ihop, men det ska också skalarer och dvärgciklider göra. Vad var anledningen till att han avrådde från skalarer?

        Nu har jag aldrig haft diskus men de vill gärna ha ännu varmare, bortåt 30 grader tror jag. Problemet är ju att det gäller att ha dvärgciklider som då fungerar i varmare vatten, t.ex. så vill nog Dorsigerna egentligen inte ha så varmt (23-26 grader enligt fiskarkivet här.)

        /Mattias
        /Mattias

        Kommentar

        • jean1
          • August 2005
          • 218

          #5
          Nej, varken mina Dorsiger eller nyckelhål har ju lekt någon gång, så egentligen begriper jag inte vad han pratar om....Däremot är jag helt säker på könsfördelningen.
          Beträffande skalarerna gav han ingen motivering, bara ett kort och bestämt NEJ!
          Men även den bästa kan ju ha fel, och det är egentligen mer intressant att höra vad andra akvarister har för erfarenheter. Ibland verkar ju det mest otroliga fungera, och tvärtom....

          Kommentar

          • mmm
            • June 2004
            • 901

            #6
            Jag hade själv två dorsiger från början som jag sedan kompletterat med flera, och det har fungerat väldigt bra.

            Skalarer har jag inte själv haft men det verkar vara vanligt att kombinera dem med dvärgciklider. Jag kommer själv (troligtvis) att pröva att ha dem ihop ganska snart. Risken kan väl vara att dvärgar som har yngel kan förstöra fenorna på skalarerna(?).

            Har du förresten något tips på hur man ser skillnad på könen på dorsiger? Jag tycker att de är väldigt svåra att se det på...
            /Mattias

            Kommentar

            • jean1
              • August 2005
              • 218

              #7
              Batterierna är slut (igen!) i min digitalkamera just nu. Men när det är fixat kan jag försöka att ta några hyfsade bilder på mina.
              Största skillnaden är ryggfenan tycker jag. Hanen "spänner" sig betydligt mer. Men någon extrem skillnad mellan könen är det ju inte. Kanske visar sig att jag också har helt fel när det gäller mina!!!
              Jeanette

              Kommentar

              • MagicFingers
                • November 2003
                • 3136

                #8
                ett gäng tetror och några pansarmalar?..
                Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                Nunc Est Bibendum

                Kommentar

                Arbetssätt...