Blandning med barb

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PeterFag
    • August 2005
    • 200

    Blandning med barb

    Allsköns blandning börja ske i mitt akvarium.

    Ett stim Platy, ett stim neontetra.
    Ancistrus,
    Några praktbotia
    Samt nu också några praktbarber och några guldbarber.

    Temperaturen ligger på ett medel som passar alla, d.v.s 24 grader.
    De förstnämda trivs bra med varandra. Frågan är kan man lita på barb sorten i denna kombination?

    Möjlig konkurans om snäckbeståndet kan jag se. Har hört att de kan snappa efter fenor på till ex slöjstjärtar, samt käka upp ev döda fiskar som flyter.
    Men brukar barb sorterna ge sig på någon av de andra?

    Precis när de kom i karet så var det lite livat och de simmade som i "attack" mot de minsta 3 månaders platy'na, men avek i sista stund. Platy'na var dessutom mycket snabbare simmare än barberna.

    Nu är det betydligt lugnare, men viss oro gnager i mig i frågan om man kan lita på barberna.
  • jane
    • August 2004
    • 26

    #2
    Jag har flera sorters barber blandat med andra fiskar.
    Guldbarberna behöver du inte alls vara rädd för. Men däremot praktbarberna... Jag har två stycken som är mycket aggressiva. Dom ger sej på alla med lite längre/större fenor. Nu bor dom ihop med playts och det funkar kanonbra.
    Guldbarberna har jag ihop med scalare. Inga problem alls.

    Kommentar

    • PeterFag
      • August 2005
      • 200

      #3
      Så t.ex. guppy skulle inte vara någon "hit" med praktbarben heller, men kunna fungera med guldbarben.

      Kommentar

      • jane
        • August 2004
        • 26

        #4
        Ja det stämmer. Så har det i alla fall varit för mej. Jag hade guppies ett tag med guldbarberna. Tyvärr så fick jag ett dåligt gäng med guppies för dom dog allihopa en efter en... Men det berodde ju inte på guldbarberna.

        Kommentar

        • PeterFag
          • August 2005
          • 200

          #5
          Hmm.

          Jag var tvungen att göra mig av med både guldbarb och praktbarb igår.

          Fram till före helgen gick det bra. Men under helgen började de känna sig lite för hemtama och började ge sig på allt de såg simmande.

          Fenorna på mina ancistrus var tydligen attraktiva.
          Bakfenen på mina praktbotia likadant.
          Så fort de visade sig så var barberna på dem kraftigt.

          Det blev så att till och med mina största platy började gömma sig i växterna och ovanpå filtret, och trycka där. Neontetrorna samlade sig i en kruka jag hade gömd bakom en stor växt och tryckte.

          Det blev lite väl mycket turbulens så att säga. Tråkigt.

          Istället fick ett gäng guppy flytta in. Mycket lugnare. Platyna var riktigt tjenis med guppy direkt.

          Hur skulle gurami fungerar i ett sådant sällskap. Har de samma sinne som barb?
          Senast redigerad av PeterFag; 04 October 2005, 08:57.

          Kommentar

          • jean1
            • August 2005
            • 218

            #6
            Min erfarenhet av gurami är att de är väldigt lugna och fredliga. Har haft dvärg- och honungsgurami tillsammans med bl a molly, neontetror, platy, guppy, praktbotia och ancistrus. Det funkade jättebra. Vet att det finns de som haft lite problem med agressiva guramihanar, men den ilskan har enbart riktat sig mot den egna arten och framför allt honor. I ditt fall tror jag att det skulle funka jättebra med gurami. Det är ju en otroligt vacker fisk också.

            Kommentar

            • PeterFag
              • August 2005
              • 200

              #7
              Tack för den infon.

              Är gurami mycket skygga så de gärna står i växterna och gömmer sig, eller är de mer frisimmande också?

              Jag har ett ganska stort område i mitten som inte har växter.

              I det området är det i princip tomt om inte någon platy eller guppy är på upptäcksfärd eller romantisk jakt. Det är de iof ganska ofta, men levnadsregionen verkar till största delen var där växterna är.
              På det sättet var barb'arna bra, för den gillade fritt område.

              Kommentar

              Arbetssätt...