kardinaltetror.
färggranna stimfiskar skitar inte ner så mycket.
platy.
nyfikna färggranna framme nästan hela tiden skitar dock ner en del
körsbärsräkor (klar favorit)
vackert rödfärgade tar en hel del alger men måste kasta ut några av dom snart då dom förökar sej sakta men säkert.
har en hona full med ägg.
Som sakt vilka fiskar har ni och varför? Rekommenderar ni dessa fiskar?
Kronologisk ordning:
- Vi hade en kampfiskhanne som var väldigt trevlig. Simmar mycket och högt i akvariet, nyfiken och vacker. Tyvärr slog vår skalar ihjäl den, men den ska ersättas (skalaren är nu borta). Rekommenderas.
- Tio neontetror. Vi satte i dem mest som "inkörsfisk" för att akvariet skulle komma igång och så. Rätt trista fiskar tycker jag, hänger mest i ett glest stim i något hörn. De är bara roliga att titta på när de ätit för mycket och det är väl tveksamt om det är så bra. Skippa neontetrorna.
- Två siamesiska algätare. De satte vi i som städpersonal, men jag tycker de är rätt trevliga fiskar. Alltid aktiva (=äter jämt) och syns mycket. Rekommenderas.
- Fem Odessabarber. Mycket vacker (speciellt kvällstid), nyfiken och aktiv firre. Simmar för det mesta i "småstim" om två eller tre. Håller sig på alla höjder i akvariet. Simmar in i handen om man håller den i vattnet! Tyvärr verkar våra ha blivit lite skygga den senaste tiden, vi har nog råkat rubba balansen i akvariet lite. Rekommenderas.
- Ett guldguramipar. Vi ville ha ett par färgklickar och det är de sannerligen. Simmar för det mesta högt i vattnet, vackra och smidiga fiskar som simmar mycket. Vi borde nog ha någon mer hona för hannen jagar henne väldigt mycket i dagsläget. Hannen är också lite aggresiv mot andra ibland, men jag har aldrig sett honom faktiskt bita någon. Rekommenderas.
- Vi hade som sagt en marmorskalar, som vi nu avlivat. Den var aggresiv mot alla i akvariet och dödade minst två fiskar. De andra höll sig långt från den. Vacker fisk med väldigt häftigt rörelsemönster, dock rätt skygg. Kan tyvärr inte rekommendera den.
- Två amanoräkor. Vi satte i dem som städpersonal, men de sitter _alltid_ under en stock mitt i akvariet - man ser dem nästan aldrig. Kanske är miljön runt vårt akvarium stressig för dem, de kanske är mer aktiva nattetid och dagtid när det är tomt hemma. Rätt häftiga när man väl ser dem, dock.
- Ett platypar. Trevliga fiskar som simmar mycket och högt i akvariet. Håller ihop jämt. Rekommenderas.
- Fem (numera fyra) guppy, två hanar och tre honor. Vackra guppy skadar ju sällan. Simmar högt, inte så avancerade rörelsemönster. Vår ena hanne hjälpte skalaren att avliva den andra hannen... Rekommenderas dock.
Och så har vi ju fyra botior av olika sort. Dessa rekommenderar jag givetvis, roligaste fiskarna vi har. Simmar mycket, gräver och flyttar stenar, busar och leker - ja, de till och med låter. Väldigt snygga fiskar också. Verkar väldigt intelligenta - håller sig undan när det är stressigt i eller runt akvariet, men är ofta framme och undersöker saker. Sitter man nära rutan och håller sig lugn kommer de fram och "hälsar". De håller sig gärna i de gömställen vi byggt åt dem, men jag skulle ändå inte kalla dem skygga - ofta ligger de med "ansiktet" utanför gömstället och kollar läget. Rätt bråkiga vid matdags, speciellt mot varandra - men i övrigt umgås de och leker tillsammans. De kan gå lite illa åt storbladiga växter. Rekommenderar framförallt Dario och Striata, de verkar gå väldigt bra ihop och är också lite vackrare än Pakistanen och Rostratan - enligt min mening. Rekommenderas verkligen, men man ska ju ha minst ett par-tre stycken.
Senast redigerad av dl_4711; 20 September 2005, 08:06.
Börjar i 200L karet.
(det mesta min mans påfund) Chokladmalar för att min man tyckte att vi skulle ha dem. Kan vara rätt charmiga ibland. Prickiga knorrmalar Min mans.. De är mycket charmiga, men man ser dem aldrig. Falska vändmalar Min mans.. Tja, det är väll roliga när de buffar och bråkar med varandra. Kinesiska algätare Effektiva slammisar. Påfågelpilnäbb Tja, en dag var den bara där!? Min mans.. Är väl trevlig när den för en gångs skull är ovanför gruset. Gibbicep Äcklig, stor, retsicka. Absolut inte mitt påfund! "Gibbisar" Var jag med på, egentligen jose... nånting i latinska namnet. Trevliga än så länge när de är "lagom" storlek. Royalpleco Min morsdagspressent. Trevlig, men rätt aggresiv vid matning. Blå hummrar Tja, mest min mans påfund. De skall få ett eget akvarium. Än så länge ingen fara för de andra i akvariet. Kallemalar Hetsiga saker som är överallt känns det som. Men de är bra på att rensa maten på bottnen. Sötvattensmuräna Min!!! Min födelsedags pressent!!! My favorite!!!!
112L karet.
(Mestadels mitt påfund ) Pansarmalar De ligger mest och filosoferar och är inte till nån större glädje. Vändmalar Ser rätt komiska ut som av en slump hamnade där i. Inte av mig. Kul att se dem nån gång i veckan.. månaden. Hara hara malar Är nog de vackraste malarna tycker jag. Svåra att få tag på i bra skick. Black ghost Farcinerande! Skäggancistrus Rätt roliga. Clownpleco Små men ettriga. Kanske beror på att jag har två hanar. Inga effektiva algätare. Chokladskalar Skall bort. Gör det mesta oharmoniskt i akvariet då de har börjat bilda par. Kardinaltetror Vackra små tetror som gör sig bra i ett stort stimm!! Amanoräkor Fick spö av skalarerna, så de sitter mest bakom pumpen och filosoferar. Hoppas på att de kommer fram när skalarerna är borta. BebiroyalenGlömde bort honom. Han köptes i hopp om att det var en hon...
Ja, det var nog alla...
//Camilla
Senast redigerad av C.Ciklid; 20 September 2005, 11:05.
De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.
sebrafiskar- full fart nästan jämt. Tål en del. Lite tråkigt med bara svart/vitt. Har annars väldigt fina sebrafiskar då dom har utvecklat slöjstjärt av okänd anledning, väldigt tjusigt.
rekomenderas
Sorgmanteltetror- fina när dom trivs, blir lätt bleka och tråkiga så fort dom är missnöjda med något. Bra storlek som går ihop med lite större fiskar.
ingen favorit- men rekomenderas.
Scalare- en svart(den andra svarta dog) och två "randiga"?(standardsorten). Rör sig fint i karet, ännu ej aggresiva, kräver vattenbyten i vanlig ordning annars ligger dom bara vid ytan och ser less ut och tappar färg. Den svarta ska tydligen inte rekomenderas då den bär en felande gen som kan orsaka död vid en viss ålder(verkade ju stämma eftersom en av två dog, slutade växa och dog).
rekomenderas som art
kampfiskshonor- kul fiskar, alltid nåt i görningen. Oftast retar dom dom andra fiskarna i karet. Fina färger och kul att studera. Även utommordentliga snigelätare!
rekomenderas
pakistanbotior- kräver också sina vattenbyten annars gömmer dom sig bara. Annars är det full fart non stop här iaf och väldigt kul att titta på denna klumpiga fisk.
rekomenderas.
palettciklid- fina färger. syns inte mycket, håller sig baktill i karet. Kan vara rejält aggresiva, har en som måste vara själv utan någon fisk i samma kar som är större eller jämnstor. Höll på att ha ihjäl min kamphane som ännu inte hämtat sig. Går bara att ha ett par. Tappar lätt färgen.
rekomenderas nog inte
albinopansarmalar- helt galna fiskar. bra städfisk. full fart jämt. hoppar mycket. syns bra med sin vita färg.
rekomenderas starkt.
guppys- har ännu bara två honor av denna nyare sort, men dessa är hemodlade och ska därför vara tåligare. fina fiskar med bra storlek.
rekomenderas( den hemodlade sorten, ej asienodlad)
Svärdbärare- har bara en ensam hona då hanen av okänd anledning kolade strax efter inköp. Även dessa hemodlade. Honan är fin och ser frisk ut. Men hon äter på växterna HELA tiden.
rekomenderas lite
plectomus- sura. gömmer sig hela tiden under en rot. blir stoora.
rekomenderas iaf
eldstjärt- denna är nyinköpt och inte så stor. har ännu inte gjort nå väsen av sig. tar en del alger ser det ut som. fin att titta på.
rekomenderas nog
170L:
svarta fantomtetror- väldigt underhållande och fina fiskar. passar även små kar. leker hela tiden. fina färger när dom trivs.
rekomenderas
ancistrus- bra algätare till det mindre karet, häftig fisk.
rekomenderas
neontetror- har ännu inte fått någon erfarenhet av dessa. men dom är ju fina, stimar fint.
rekomenderas
fläckig pansarmal- mindre än albinon(?). mindre aktiv. hoppar en del. håller sig framme. fin att titta på.
rekomenderas
förövrigt fiskar jag redan nämt här...
100L-
kardinalfiskar(inte tetror)- fina fiskar, lätt att odla. gör sig bäst mot mörk bakgrund. Går att ha i små kar.
rekomenderas
metallpansarmal- inte lika aktiv som albinon. dock bra iaf. hoppar en del.
rekomenderas
50L(yngelkar)
kampfiskyngel(rekomenderas om du har tid och ork )
randig ottocinclus- syns inte så mycket när dom bott in sig. bra algätare till dom minsta akvariumen. Enligt min erfarenhet tålig men tydligen inte alltid så.
rekomenderas
Gör som C.Ciklid och går efter storlek på akvarium:
180 l
2 fjärilsfiskar - kul ytfisk, men vill inte ha det allt för strömt om det inte finns ganska rikligt med flytväxter (min erfarenhet). Klar charmiga där de simmar runt med sina stora fenor och enorma mun. Rekommenderas. Ett palettpar - Ack så vackra, men illa aggressiva nu när de har yngel och de entligen fattat vad som behövs för att få dem att överleva. Nackdelen kommer när man helt plötsligt har ca 70 yngel ingen vågar äta upp längre... Tom svarta spöket på 20 cm lyckas hannen jaga bort.
Rekommenderas dock ändå. 6 pansarmalar (albino) - Tyckte först att de såg lite otäcka ut, men de är ju så orädda och rara Numer en av mina favoriter. Rekommenderas skarpt! 1 Black Ghost - Älskar vår 'lille' blacky. Största anledningen till 'växande' akvarium i hemmet. Nackdelen är dock att han/hon kommer bli mycket större (just nu ca 20 cm), och vi kommer inte kunna skaffa ett stort nog akvarium så vi blir nog tvungna att lämna in honom (till akvariehandlarens stora glädje). Otroligt läcker fisk, men rekommenderas inte om man inte planerar att skaffa ett stort akvarium (500l +) 1 prickig knorrmal - Så söt! Såg ut som en pingisboll sist jag såg henne, men det var ganska länge sedan. Paletterna har skrämt undan henne
Rekommenderas, men bara om man inte har något emot fisk man aldrig ser 1 pictus - Himla charmig fisk och väldigt vacker. Bråkar lite med paletterna, men vem gör inte det? Kommer nog dock flyttas till ett annat kar när jag får övertalat sambon om ett till aningen större. Rekommenderas 5 kuhlii-ålar - sötast. Otroligt rar där de buffar runt i sanden. Hade 1, men den sysntes aldrig, skaffade 4 till och nu ser man dem titt som tätt även om de också just nu är lite skygga pga paletterna. Rekommenderas varmt 1 gul Ancistrus- Tja, bra på alger var hon en gång i tiden. Nu äter hon allt annat med stor aptit - riktig tjockis. Bråkar ibland med Blacky om bloodworms. Rekommenderas självklart
110 l
1 tetraodon leiurus (target puffer)- Äter gärna mindre bottenlevande fisk. Ligger gärna och trycker under roten till dess det är mörkt. Sambons stora favorit, men jag är mindre förtjust. Han kommer få bo ensam när vi väl får ett till akvarium.
Rekommenderas om man kan tänka sig att ha den ensam 12 tetror - Leker ibland i strömmen från pumpen, men överlag kan jag tycka att de är lite tråkiga. Har funderingar om att skaffa ett par till, så att de inte känner sig så ensamma. Rekommenderas - nja... kanske 3 Långsträckta pansarmalar - Megalechis personata - Lika orädda och charmiga som pansarmalarna, men större och... långa. Älskar de här rackarna. Rekommenderas varmt om man inte har fiskar som blir stressade av mycket stök.
54l 4 dvärgkulfiskar - Kan inte säga annat än att de är alldeles underbara. Sötare får man leta efter De är nästan fullvuxna med sina 2 cm, och alldeles bedårande när de tigger efter mat. Rekommenderas 2 l. stappersi (vitprickig snäckciklid) - umm.. fantastiskt vackra och roliga i beteendet. Tyvärr råkar jag ha 2 hannar för tillfället tror jag - som dock aldrig bråkar utan mest ser buttra ut. Rekommenderas
20 l 1 Figure eight puffer - Han var sjuk och stressad pga paletterna, så jag satte honom för sig själv ett tag. Nu mår han bättre än någonsin. Är väldigt förtjust i kulfiskar överlag, men F8 är nog en av favoriterna. Rekommenderas 1 endlers hanne - vansinnigt snygg, men var tvungen att flytta honom från honorna då det blev fler och fler osv.. kommer göra mig av med alla andra guppys, men honom behåller jag. Är så trött på guppys. Väldigt vackra hannar, men de är överallt... Rekommenderas om man gillar fisk som tål ALLT och aldrig tar slut.
180L blandad fisk som sällan syns
110L kulfisk med vänner
54L snäckskalslekare (L. Stappersi)
20L med dvärgkulfisk samt
12L växter med sniglar och lite endlersyngel
1 Regnbågslabeo, ganska tråkig fisk som mest ligger och lurar inne bland växterna. Men jag tror faktiskt att jag rekommenderar den endå för att den är häftig när den väl e framme.
4 gul, 2 black och 2 segelfens silver molly. Dom är alltid framme och det är alltid fart på dom. Dom är lätta att få och leka + att dom matchar varandra bra med färgerna i akvariumet. Rekommenderas.
3 svärdbärare, Beter sig likadant som mollys tycker jag. Rekommenderas (men hade hellre tagit fler molly)
10 neontetra. Dom är ganska tråkiga faktiskt men rekommenderas pga deras fina färg.
3 malar (ancitrius tror jag:S). Bra på att städa men visar sig endast på dan när de är hungriga. De blir inte så stora därför rekommen derar jag dom till de med mindra akvarium.
Sen tror jag att jag har en kuhuli ål men jag vet inte om han existerar längre för jag har inte sätt honom på 1 månad
Alla dessa fiskar skaffade jag för att jag haft dom som liten (förutom regnbågslabeon).
Om ca 3 månader ska jag skaffa ett betydligt större akvarium på 720 liter och i det ska jag ha Malawi ciklider. Vet inte riktigt vilka men funderingar kring birght blue zebra, golden och en till jag inte kommer på namnet på:P.
Senast redigerad av hall; 20 September 2005, 11:11.
Grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr fick skriva om hela svaret för att nåt konstigt hände fast jag var inloggad. 2 gånger!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (ursäkta)
Ok. Jag har:
6 sebrafiskar(fast dom ska flyttas/säljas) Dom är lite stirriga och ettriga men annars rekommenderar jag dom.
5 neontetror(ska också flyttas/säljas) Ganska dåliga på att stimma och lite tråkiga men fina i färgen. Rekommenderas bara för att dom är tåliga
1 blågurami. Lite aggressiv ibland men annars snäll. Rekommenderas!
5 koppartetror men ska bli fler. Intressanta och fina. Rekommenderas.
5 sorgmanteltetror. Ska också bli fler:vackra när dom trivs. Rekommenderas.
3 siamesiska algätare. Roliga och häftiga när dom vilar på ett blad på sina bröstfenor. Bra algätare. Rekommenderas.
1 Ancistrus. Jättebra algätare. Rekommenderas.
2 pakistanbotior. Roliga när dom klickar men kan bita andra fiskars fenor. (min blåguramis:s men hon bet tillbaks efter ett tag)
Det var mina fiskar.(dom jag har just nu) men har även haft platy, black molly m.m men dom dog
/ Ida
Glödbandstetror. Ett stim på 10 st. Jag tycker de är riktigt fina och de är snälla och vänliga mot alla. Om man dämpar belysningen i akvariet riktigt lyser det om dem. Rekommenderas!
Kardinaltetror. Ett stim på 10 st. De är vackra också även om de inte ligger mig lika varmt om hjärtat som glödbanden. De ska visst vara lite känsliga, men hos mig har det funkat bra i alla fall. Rekommenderas.
Mosaikgurami. Har bara en hona för tillfället. Jag har haft otur med hannarna, två stycken har dött på raken . I affärerna finns bara småpojkar nu och jag behöver en riktig karl till min stora hona. Vackra är de i alla fall (speciellt hannarna) och jag har inte haft någon mosaikgurami som varit elak mot en annan fisk. Jag gillar denna fisk och kommer försöka få tag på en fin och frisk hanne. Rekommenderas.
Marmorgurami. Tre honor har jag nu (tror i alla fall att alla är honor). Jag gjorde nyligen en tråd om dessa pga deras elakhet. Vackra är de, men för elaka för min smak. Deras mål är att ha ihjäl varandra. Rekommenderas tyvärr inte.
Palettciklider. Jag har tre honor och en hanne. Jag ville egentligen inte ha dem först, men mamma ville att de skulle flytta hem till mig för hon hade fått för många Till slut gick jag med på det och tja, de kommer överens med andra fiskar hos mig och visst kan de vara vackra när de är utfärgade, men det är ingen favorit hos mig. Det finns ingen anledning till att ogilla dem egentligen, men de och jag har kanske inte klickat riktigt. Rekommenderas om man gillar paletter
Albinopansarmal. Jag har tyvärr bara en kvar, men han är tålig också. Alla hans kompisar dog utan att jag vet varför. Det är ju egentligen en stimfisk och han saknar kanske kompisar, men jag vågar inte köpa fler eftersom de tydligen inte verkar ha det så bra hos mig Han som är kvar är i alla fall pigg och fin. Väldigt aktiv. Rekommenderas om man får dem att trivas.
Segelfenspleco. En stor en som snart behöver flytta till ett större akvarium. Aktiv och vänlig mot andra fiskar, förutom när de simmar iväg med hans mat. Han är dock lite stor och stark och kan vifta upp växter med sin stora stjärtfena. Rekommenderas bara till riktigt stora akvarier.
Filterräka. Någon sorts röd filterräka på ca 8 cm som alltid sitter vid pumpens utblås och spretar med fingrar Han gör ingen något illa, men skulle kanske trivas bättre med färre fiskar omkring sig? Fin är han i alla fall. Rekommenderas om man har lite fart på vattnet och relativt snälla fiskar.
Ibland funderar jag på om jag har för många fiskar, få fiskar eller alldeles lagom fiskbesättning...?
Black mollys - fina och trevliga fiskar, lite väl glupska, käkar upp sina yngel för mig, de rackarna. Och räkornas mat! Endlers guppy - Black bar-varianten, väldigt vackra hanar med mycket svart och orange, och här äts det inte några yngel inte. De blir fler och fler, jättekul! Men snart måste de få ett större akvarium, det blir ju för trångt med allihop... Microrasbora kubotai - den av mina fisksorter som är vackrast, små kanske, men vilken vacker färg! Kan sitta och bara stirra på dem. Tydligen en ganska känslig fisk, har en förmåga att "försvinna", alt. tyna bort och dö enligt vad jag läst här på forumet. Ingen vet varför de gör så... Två av mina har "försvunnit", letar efter fler, för de här gillar jag verkligen! Snälla, pigga, snygga! Boraras brigittae - Jag förstod ju att de var små, men herregud vilka pluttisar! Också detta är en liten fisk med fin färg. Har inte haft dem så länge, ska snart skaffa några fler. De 10 jag startat upp med är svåra att hitta bland växter och stenrös, de är ju så himla små...
Och så har jag lite annat: Amanoräkor - större än de andra räksorterna, förökar sig inte i sötvatten och är inte lika färgglad, men jag tycker om dem. Ibland får de amanoryck och simmar som idioter fram och tillbaka, upp och ner. Snor käk från de andra räkorna och drar iväg med. Lite mer oborstade på något sätt. Räkkarets värstingar. Red crystal och Black crystal - små snygga trevliga räkor som får en massa ungar. Körsbärsräkor - små snygga trevliga räkor som också får massor av ungar. Äventyrligare än crystalen, det är alltid körsbär som tar sig med växter till andra akvarier och tar sig in i filtret. Äppelsnäcka - Snygg stor snäcka, stör ingen, mycket sympatisk.
...och så min kära lilla Moses, falsk kartsköldpadda. Skitar ner, förstör växter, växer ur akvarier, ställer till besvär och kostar pengar. Men det är hon värd!
Kommentar